Článek
Za necelý měsíc se tak po celém světě opět spojí stovky milionů lidí a v rámci světového dne štědrosti a dobrých skutků budou konat dobro. Letos tento den připadá na úterý 28. listopadu. A v tomto týdnu spustila Asociace společenské odpovědnosti registraci dobročinných aktivit na webu Giving Tuesday.
„Češi mají Giving Tuesday ve velké oblibě a pro veřejnost znamená jeden den v roce, kdy se hromadně a globálně koná dobro. Záštita od prezidentského páru je pro letošní ročník zásadní, jejich zapojení je, věřím, pro celý národ symbolem dnes tolik potřebné solidarity a nutnosti pomáhat,“ řekla Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která v Česku globální hnutí od roku 2016 zastřešuje.
Během listopadu se tradičně registruje na 300 výzev, díky jejich sdružení na jedné platformě si lidé mohou vybírat to, co je jim nejbližší. Nejčastěji u nás podle nejnovějšího výzkumu agentury Ipsos mapujícího dárcovství lidé darují věci na dobročinné účely, přispívají finančně nebo sdílejí Giving Tuesday a svoje aktivity na sociálních sítích a inspirují další.
Najít pomoc nebo pomoci, zapojit se může každý
Novinkou letošního ročníku je Nástěnka dobrých skutků, kam budou každý den přibývat reálně vykonané aktivity. Organizace a firmy mohou své dobročinné projekty nebo dárcovské výzvy k pomoci registrovat až do 23. listopadu na www.givingtuesday.cz, kde jsou mimo jiné k vidění také ukázky úspěšných aktivit z předešlých let. Pak si stačí výzvu vybrat a podpořit ji.
Výzvy přichází ze všech koutů České republiky i oblastí pomoci. Například společnost PEYTON Legal pořádá pravidelně textilní i potravinovou sbírku pro Azylový dům sv. Terezie v Karlíně, pobočka neziskové organizace Naděje ve Zlíně plánuje už pátý ročník Tiché aukce laskavosti, která pomůže rozvoji dílen pro lidi s mentálním postižením, Albatros Media zase opět podpoří několik zapojených projektů darovanými knihami. „Jako nakladatelský dům vnímáme sílu knih a příběhů. V letošním roce bychom rádi jako hrdý partner ocenili samotný koncept Giving Tuesday a oslavili tento svátek výběrem několika zaregistrovaných výzev organizací či projektů, pro které bude přínosem a radostí náš knižní dar,“ dodal generální ředitel Václav Kadlec.
Společnost ČEPS se opět letos rozhodla podpořit finančně neziskové organizace, které svoji výzvu na Giving Tuesday registrují. Tři z nich mohou získat finanční dar ve výši 150 000 korun. „V ČEPS hraje filantropie důležitou roli, ročně podpoříme stovky projektů z nejrůznějších oblastí. Máme proto velkou radost, že se můžeme již po třetí připojit ke Giving Tuesday se Štědrými dny. Akce je unikátní v tom, že umožňuje zaměstnancům určit, kam poputuje finanční podpora. Minulý rok se do hlasování zapojilo přes 450 zaměstnanců a rozhodlo o darech ve výši více jak půl milionu korun. I letos se těšíme na všechny přihlášené projekty a příběhy, ze kterých budeme moci vybírat,“ popsala Hana Klímová, ředitelka sekce Komunikace.
Globální hnutí Giving Tuesday se slaví ve více než 80 zemích. Během sedmi let už Češi darovali v rámci Giving Tuesday více než 340 milionů korun a vykonali nespočet dobrých skutků.
Partnery letošního ročníku Giving Tuesday jsou společnost Albatros Media a ČEPS, podporovateli jsou Superkoders, Darujme.cz, MadLove a Ipsos. Další informace o Giving Tuesday najdete na www.givingtuesday.cz či na sociálních sítích pod hashtagem #GivingTuesdayCZ.
Data pochází z výzkumu agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti z října 2023.