Hlavní obsah
Názory a úvahy

Namachrovanost vám nepomůže, paní profesorko

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: assez

Jsem sice… prof., doc., Ph.D., Th.D., MUDr., MDDr., MVDr., PhDr., JUDr., RNDr., PharmDr., ThDr., PaedDr., Csc., Mgr., MgA., Ing., Ing. arch. Bc., BcA., MBA, LLM, DSc, MSc, ale uf! Já tam to DiS. ještě protlačím!

Neumíme napsat slušný komentář, zeptat se upřímně a žijeme ve vlastních předpokladech. Například o tom, co se na Seznam Médium publikuje. Ne všichni pochopili, že existuje víc druhů textu, interpretace, texty s cílem a texty interaktivní.

Článek

Jestli si myslíte, že jste udělali díru do světa jenom tím, že jste napsali ten paskvil, který v dnešní době nazýváme „odbornou vědeckou práci“, tak ne.

Snad se teď všichni, kterých se to dotýká, patřičně urazili a odplují zavčasu. Na shledanou, pěkný den. Pro vaše vlastní dobro doufám, že nepokračujete.

Za mě jsou tyto pseudopráce jedna vedle druhé kopie (rozumějme naprosto neužitečné, k ničemu nepoužitelné, neoriginální a nepřínosné texty… chuchvalce písmen, slov a vět). Abyste pod to mohli napsat odborná vědecká práce, nutíte studenty k uniformitě do takové míry, že byste se měli stydět za to, že naříkáte nad těmi druhými chuchvalci, kterým říkáte plagiáty. Kopírujete obsah, kopírujete formu, kopírujete rádoby logickou strukturu a kopírujete způsob, jakým zjišťujete informace. Co na tom jako chcete mít objevného nebo přínosného, nového nebo originálního, když všechny takové lidi s jejich nápady z pochopitelných důvodů vyštípete?

A žádné takzvané parafrázování vás v tom všem nezachrání.

Jste kopírky. Já vím, že vám to studenti do očí neřeknou, ale netýká se to jenom jich. Já vím, že se strašně cítíte ve svém rybníce, protože do zblbnutí opakujete jedny a ty samé fráze. Žel, to z vás nedělá ani chytré a už vůbec ne moudré osoby. Jenom kopírky.

Ale souhlasím s vámi – úctu a respekt za to, že zvládnete (máte žaludek na to) opakovat pořád ty stejné hlouposti dokola (a stát si za tím, co vymyslel někdo, kdo tomu pravděpodobně rozuměl víc než vy, a vždycky bude známější, uznávanější, hodnotnější a s větším dopadem a přínosem pro obor než vy). Na druhou stranu jsem slyšela, že to je přesně předpoklad pro dělníka. Být pořád do nekonečna schopný dělat jednu a tu samou činnost ad absurdum. Tak nevím, jestli máte být na co pyšní. Já bych nebyla.

A to jsem, slovy klasika, taky „napsala několik vědeckých prací a mnoho jich oponovala“, dokonce jsem některé vedla.

Ale víte, ono je rozdíl být schopen psát vědecké texty a být schopen psát, jako je rozdíl být schopen rozumět vědeckým textům a být schopen rozumět textům. Jako je rozdíl být našprtaný a být chytrý. Jako je rozdíl logicky myslet v oboru a logicky myslet. Jako je rozdíl být vzdělaný a být moudrý.

A ano, všechny práce prošly napoprvé. Což není až tak velké umění (jak se to tady někdo snaží podat). Prostě lidi kolem mě tou dobou nebyli pin… Ale, radši nic. A nic se přepracovávat taky nemuselo. Ale zrovna tohle by mě jako argument, který má něco doložit, podložit nebo rádoby „dokazovat“, použít nenapadlo. Asi bych se té drzosti styděla, nevím. Anebo bych se styděla pro svou momentální hormonální nevyrovnanost používat na někoho, o k tomu nevím nic, podlé triky typu argumentace pseudoodborností, namachrovanost a neupřímná snaha něco pochopit, která tak na oko sice pro mnohé působí, ale ve skutečnosti byla napsána jen, aby shodila autora textu a poléčila si své uondané ego na někom anonymním (rozumějme ne z blízkého okruhu lidí, které osobně znám, a kteří by mi mohli přímo či nepřímou uškodit). Zaprvé je to slabošské, za druhé je to nedůstojné a nehodné osoby s titulem, jak se snažíte v komentářích prezentovat, a za třetí je to druhá strana spodiny, pokud někdo takový opravdu titul má a přijde si léčit mindráky do sekce komentáře na platformě, kam, na rozdíl od článků, které jsou tučně finančně honorované (ať už přímo nebo nepřímo), jak byste měla vědět, pokud opravdu máte tolik vědeckých odborných prací za sebou, lidé víceméně přispívají dobrovolně a zadarmo. Já opravdu nevím, čím uvažujete, když do těch komentářů píšete, lidi. Pravděpodobně ničím. (Navíc bych se styděla přivlastňovat si cizí zásluhy. Ty pseudoodbopráce jsou kolektivní vlastnictví. Ne zásluha jako jejich „autora“ nebo jako jejich „oponent“ či „vedoucí“.)

Ale ono je to jenom smutný důkaz toho, že Češi vlastně neumí komentáře psát. Myslela jsem si, že jsme se z toho za těch posledních 20 let vyléčili? Ne.

Ne, to jsem si nemyslela a ani jsem nic jiného přes veškerou osvětu nečekala. Prostě napsat slušně, nikoho se nesnažit degradovat (například svou pseudoodborností, na kterou se nikdo neptal), a upřímně se zeptat na to, co jsem nepochopil/a (protože ano, studium veskrze omezuje lidské vnímání a schopnost chápání), a skutečně pochopit chci – to je extra energie navíc, kterou do toho opravdu dávají jenom ti zarytí nadšenci.

A přes veškeré zdání – pokud má někdo problémy s elementárním chápáním textu – o tomhle tenhle text byl. Že až na výjimky pořád neumíme napsat slušný a upřímný komentář.

Howgh.

P.S. Tohle pseudo kočičkování mě přestalo bavit, chtělo by to zase smysluplný, hodnotný text – nějakou povídku, co říkáte?

P.P.S. Pšt. Já ta pseudo nepočítala, a vy taky ne. Pšt. Pšt. … Pšt. … Pšt.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz