Hlavní obsah
Cestování

Porta Bohemica - když se špatně kouknete do mapy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Átino Putování

Pokud jste četli můj minulý článek „Porta Bohemica – když přívozy nejezdí“, znáte moji lásku k místu zvanému Porta Bohemica.

Článek

Toužila jsem si ji projít po levém břehu Labe, a tak jsem se nelenila, sedla na vlak a vyrazila do Žernosek. Vždyť už to tam znám, pomyslela jsem si sebejistě! Vystoupím přímo na levém břehu a pohodovou cestou po zelené značce a naučné stezce se vydám na místa krásných výhledů na řeku. Hověla jsem si spokojeně ve vlaku. Před Ústím jsem vytáhla svačinku, abych ještě cestou v klidu posvačila a plná sil se vydala na výlet. A už je tu nádraží Ústí západ, za chvilku tam budu.

Vláčkem trošku šibovali po kolejích a naproti mně sedící maminka povídá dcerce: „Teď se dívej z okénka, budeme přejíždět řeku, to se ti bude líbit.“

Co? Sousto se mi trošku zadrhlo v hrdle. Na pravý břeh já nechci! Třeba se vlak zase vrátí, snad ho jen nějak otáčí? Snažila jsem se držet naděje jako tonoucí stébla. Stéblo však tonoucího neudrží a můj vlak se přes most zpět nevrátil.

Opět jsem byla na pravém břehu Labe.

Nevěděla jsem, jestli se mám smát nebo brečet. Má sebejistota zmizela v dáli. To snad není možné. Po stovkách nejrůznějších cest vlakem nejsem schopná se trefit na správný břeh Labe? Jak se mi to mohlo stát?

Jednoduše. Měla jsem vystoupit v Žernosekách, to souhlasilo. Ovšem Žernoseky jsou Velké a Malé. Velké na pravém břehu a Malé na levém břehu Labe. A já měla vystoupit v Malých a vystoupila jsem kde? No ve Velkých Žernosekách. Vylezla jsem z vlaku a snažila se to rozdýchat. No co se dá dělat. Hurá na přívoz a budu doufat, že alespoň jeden pojede.

Naštěstí přívoz v Píšťanech tentokrát jel. Blížila jsem se k němu přes louku a sledovala, jak se se chystá odplout. Pan převozník však na mě počkal, za což mu patří vřelý dík.

Foto: Átino Putování

plavba přívozem

Plavba přívozem byla krásná, na vodě se mi moc líbí. Po vylodění jsem si prohlédla rozhlednu U Zámečku a vydala se po rozpáleném asfaltu cyklostezky do Malých Žernosek. Když jsem se tam trošku usmažená od sluníčka dostala, jen jsem zamávala vlakové zastávce, kde jsem měla původně vystoupit a kde doporučuji vystoupit i vám. Čekat tam na vás bude naučná stezka a následně zelená značka a začnete stoupat vzhůru. U zvoničky si můžete posedět na lavičce a pak vás již čeká příjemná lesní pěšina.

Až se ocitnete ve výšce 252 m.n.m., objeví se před vámi na kmeni dubu vytoužená cedulka s nápisem PORTA BOHEMICA. Pohled ale na ni dlouho neudržíte, protože vás uchvátí nádherné výhledy do okolní krajiny. S tichou mohutností se pod vámi bude stáčet řeka a kolem ní vystupovat skály ozdobené stromy a keři. Možná na protějším břehu uvidíte prosupět vlak. Nebo dáte přednost sledování vzdálených oblých kopců? Za jedno vám ale ručím. Dlouho se nebudete moci od tohoto magického místa odtrhnout.

Foto: Átino Putování

výhledy

Foto: Átino Putování

výhledy

Všechno má však svůj konec a ani mně nezbylo po nějaké době nic jiného, než pokračovat v cestě. Naše povídání nazvané Brána Čech by tu mohlo skončit, ale já vám ještě doporučím, kam se vydat dál. Přeci už to nezabalíme a nepojedeme domů, že.

Bude-li se vám chtít, vydejte se v mých stopách po zelené dolů do Litochovic a odtud po žluté na rozhlednu Radejčín a na vlak.

Foto: Átino Putování

rozhledna Radejčín

Nebo se mnou pojďte ještě kousek dál po zelené značce a následné modré naučné stezce k Moravanskému vodopádu a kolem stejnojmenného potoka sejděte na vlakovou zastávku Dolní Zálezly.

Foto: Átino Putování

potok s vodopády

A hlavně, přátelé, než vyrazíte na výlet, dobře se podívejte do mapy a prostudujte jízdní řády, ať nedopadnete jako já…

Suchou stezku a modré nebe nad hlavou vám přeje Áťa.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz