Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Kotel do září nevyměním a žádnou pokutu nedostanu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Augustine Aurell

Starých kotlů se všichni jen tak nevzdají.

Takto rozhodně se před nedávnem vyjádřil jeden z mých sousedů. Nejdříve jsem byl k jeho tvrzení trochu skeptický, hlavně, protože jsem vcelku ekologicky smýšlející. Jeho argumenty byly ale dost přesvědčivé.

Článek

Bydlíme na předměstí Prahy, kde se staré, emisně nevyhovující kotle stále ještě sem tam vyskytují.

Řekl bych, že dokonce častěji, než někde na opravdovém venkově.

Pokud mohu soudit, tak je to asi způsobeno větší anonymitou, než na klasické vesnici. Tuto anonymitu si lidé importovali ze svých paneláků v Praze.

Často tedy vídám dřevo z pily složené na cestě a čekající na zpracování. Buď ho lidé mají do krbu, nebo do kotle na tuhá paliva jako můj soused.

Nedávno jsem se ho ptal, proč ještě vozí dřevo, když už je po zimě ( bylo tehdy asi 24 stupňů) a další zimu už s ním asi topit nebude.

Svou drzou otázkou jsem se docela se zlou potázal.

Nejprve jsem si vyslechl, že moje tepelné čerpadlo vzduch/voda je v noci dost slyšet, což nemohu rozporovat, a zdali já slyším jeho Viadrus U26.

Jeho kotel opravdu slyšet není, zato někdy cítit ano. Tedy hlavně, když je studený a zatápí se.

Čisté dřevo! Příroda… jeho další argumenty.

Emise ze spalování dřeva jsou karcinogenní…nedávám kůži lacino.

A zapálené rafinerie všude možně, a hulící Indie s Čínou a kouř z kanadského lesního požáru a ze sopek, snad ne?

Argumenty mi nějak dochází.

Začnu tedy argumentovat zákonem.

„Ten jejich zákon je absolutně nevymahatelný,“ dozvídám se.

„Rozhodně budu v tom kotli topit dalších X let, a nedostanou ze mě ani floka. A neboj se, že mě párkrát už teď lidi neudali, že to nechtějí čuchat,“ pokračuje soused.

Nemohl jsem se přít, dokud jsem si zákon nepročetl.

Nakonec jsem mu musel dát v podstatě za pravdu.

Tedy v prvé řadě jde o to, že obydlí jako takové, a může to být klidně i stan, je dle Ústavy ČR nedotknutelné, a nikdo do něj nemůže vstoupit bez souhlasu toho, kdo v něm bydlí.

Ústava je přitom zákon nejvyšší priority, a žádným nižším zákonem, natož snad vyhláškou obce, nelze právo z ní krátit.

To znamená, že kontrolu ke kotli byste museli sami pozvat. To soused asi neudělá.

Dále se v zákoně o ochraně ovzduší dočteme, že za nezákonné provozování kotle zodpovídá jeho provozovatel, tedy ten, kdo v něm topí, a když ho nelze určit, pak majitel kotle.

Tedy by vás musel někdo chytit, jak přikládáte, nebo alespoň dokázat, kdo je majitelem kotle.

Majitelem kotle nemusí být majitel domu. To se nikde nepíše.

Majitel domu může kdykoliv předložit kupní smlouvu, že kotel prodal novému majiteli z Albánie..třeba. Nebo, že mu dům pronajali i s kotlem.

To samé bylo před časem se studnama.

Všichni si přihlašte studny na Úřad, nebo uvidíte..Plašani přihlašovali jako diví, a ostatní se smáli.

No a co viděli? Samozřejmě nic neviděli. Jak by taky mohli. Poleze jim snad někdo se sondou po zahradě? A jak Úřad dokáže, že tam studna nebyla už před 100 lety? Staré studny měly výjimku.

Prostě ve společnosti, které dekády politici ( nejen V. Klaus) tvrdili, jak je ekologie falešným náboženstvím, se nemůžeme divit, když teď toho sklízíme plody.

Notabene, když v době, kdy jsem pořizoval tepelné čerpadlo, jsem platil necelé 3 koruny za kWh včetně všeho, a dnes je to krásných 8 korun.

Nemáte náhodou někdo přebytečný Viadrus U26? Jeden nikdy neví…

Evropa stejně řeší samé malichernosti v době, kdy je válka v podstatě za rohem.

Za války v Jugoslávii nebyla elektřina, ani plyn, a postupně ve městech zmizely i stromy z parků.

Když tam chtěli uvařit polévku, spálili v kamnech holínku velikosti 37. Ovšem na guláš, už byla potřeba holínka č.46.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz