Článek
Evropská komise totiž tlačí na změnu pravidel, která se dotkne mnoha milionů řidičů – včetně těch českých. Pokud by vše prošlo, musela by starší auta podstupovat STK každý rok.
Změna, které se dotkne skoro každého
A ano, hádáte správně – nebude to volitelné. Pokud tenhle návrh projde, bude se týkat všech aut v EU starších deseti let. Jednotlivé státy pak budou muset udělat to, že vše zapracují do svých stávajících zákonů a směrnic. Už žádné výmluvy ani odklady. Třešničkou na dortu je to, že se to všechno prý děje kvůli bezpečnosti.
STK je jako zubař: nikdo tam nechce, ale musí
Každý řidič ví, jak to chodí: STK není nic příjemného. Zaplatíte přes dva tisíce, a to ještě za ideální situace, kdy auto projde celou anabází bez ztráty kytičky. Pokud ale najdou závady, připravte si další bankovky navíc. V současnosti v Česku platí, že nové auto má STK navštívit poprvé po čtyřech letech provozu a pak každé dva roky. Jenže právě tohle se má změnit, což většinu řidičů rozhodně nepotěší.
Inspirace ze Španělska. Funguje jim to?
Změna vychází z modelu, který už roky funguje ve Španělsku. Tam totiž musí auta stará od 10 do 30 let jezdit na technickou každý rok, jak uvádí stránky RAC. A světe div se – údajně to přineslo snížení počtu smrtelných nehod až o 44 %.
Kritici ale připomínají, že nejde jen o STK. Na bezpečnost mají vliv i další věci – lepší auta, přísnější kontrola alkoholu, nižší rychlost na cestách nebo moderní asistenční systémy. Že se tedy EU chytila oněch 44 % jako zeleného praporu, tak není podle nich vůbec dobré.
Co to znamená pro české řidiče?
Pokud se návrh prosadí, každý majitel auta staršího deseti let bude muset každý rok absolvovat technickou kontrolu. To znamená víc času, víc peněz a víc starostí. Tedy jinými slovy – není to nic hezkého. A u nás, kde je průměrné stáří vozidel přes 16 let (zdroj Cebia), se to chtě nechtě dotkne drtivé většiny vozového parku.
Co myslíte vy? Je to oprávněná snaha o bezpečnější silnice?