Hlavní obsah
Nakupování

Jak dojde na slevy, tak důstojnost zůstává před obchodem. Co jsou Češi schopní udělat pro slevu?

Foto: Open AI / DALL-E

Ilustrační obrázek

Bitva u regálů, hádky u pokladen, agresivní předbíhání. Důstojnost? Ta zůstala někde mezi regálem a pokladnou. Slevové akce ukazují, že když jde o pár korun, pravidla slušného chování přestávají platit.Co jsou lidé ochotni udělat pro levnější máslo?

Článek

Viděli jste už někdy dospělé lidi, jak se rvou o poslední kostku másla? Jak se navzájem odstrkují, předbíhají a hází po sobě vražedné pohledy jen proto, aby ušetřili pár drobných? Pokud ne, stačí se podívat na libovolnou slevovou akci v supermarketu. To, co tam uvidíte, vám zaručeně vezme poslední zbytky víry v lidskou slušnost.

Totální kolaps morálky

Jakmile se někde objeví cedule „AKCE“, přestává fungovat všechno, co jsme se kdy naučili o základní slušnosti. Lidé přestávají být lidmi – mění se v hladová zvířata, která se nezastaví. Staří i mladí, ženy i muži, každý jen s jedním cílem – urvat, co se dá, dokud je to levné.

Nikdo nečeká ve frontě. Předbíhání je tu nepsaným pravidlem. Když se někdo pokusí slušně říct „promiňte, já jsem tu byl první“, setká se s vražedným pohledem nebo rovnou ostrou odpovědí typu „A co jako?!“. A nejlepší je, když se dva nákupní vozíky srazí uprostřed uličky a nastane tichá válka pohledů, kdo uhne první.

Lovci slev bez špetky sebereflexe

Nejlepší na tom všem je, že většina těch, kteří se rvou o poslední zlevněný jogurt, rozhodně nejsou lidé na pokraji chudoby. Jsou to ti, kteří doma mají plnou lednici, ale neodolají „výhodné ceně“. A tak se díváte, jak někdo hází do vozíku dvacet balení mléka, protože „za tu cenu by to byl hřích nevzít“. Že se polovina toho zkazí, než to stihne spotřebovat? To už je jedno. Hlavně, že ušetřil.

A pak tu jsou mistři v oboru – slevoví taktici. Ti si přivedou posily. Jeden člen rodiny sprintuje k akčnímu regálu, druhý mezitím blokuje prostor košíkem a třetí už stojí ve frontě, aby měli náskok. A když je zboží na kusy? Stačí si přizvat „náhodného známého“, který si vezme další várku a pak vám ji před obchodem předá. Čistá práce.

Kam jsme to dopracovali?

Vážně jsme klesli tak hluboko, že nám pár ušetřených korun stojí za ztrátu důstojnosti? Opravdu jsme ochotní chovat se jako bezohledná sebranka, jen abychom si mohli doma pyšně říct: „Podívej, jak jsem to vychytal, vzal jsem posledních pět kusů!“? Možná je čas se podívat do zrcadla a zeptat se sami sebe, jestli nám tenhle styl nakupování opravdu dělá dobrou vizitku. Protože podle mě je to spíš pěkná ostuda.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz