Článek
Moje první seberozvojová kniha je venku a amazonní algoritmus ji zaregistroval.
Ale taky jsem se zase naučila něco nového, co s vámi můžu sdílet.
Musím říct, že právě oblast osobního rozvoje je asi ta nejtěžší ze všech. Po vydání History That Rattles na Amazonu jsem myslela, že historie je ta nejtěžší. Historie se totiž na světovém trhu považuje za okrajové téma – něco pro fajnšmekry. U nás je to jinak, čeští čtenáři dějepis milují, pěkně mě rozmazlili.
Jenže s dějepisnými nadšenci je to tak, že když jsi dobrá, oni si tě najdou. Jen potřebují čas – nehltají jednu knihu za druhou. A History That Rattles postupně sbírá čtenáře, pěkně pomalu, ale žije si svým životem a nachází si fanoušky. Bez placené reklamy, bez humbuku.
Osobní rozvoj je jiný. Příliš mnoho autorů, příliš mnoho titulů a taky příliš mnoho čtenářů, kteří už jsou unavení z nekonečného hledání té jediné knihy, která řekne něco jiného než těch milion předchozích.
Ale Power of Later obsahuje myšlenku, kterou jsem prostě chtěla dostat na papír. A když jsem viděla návrh obálky, neodolala jsem a rozhodla se do toho ty peníze a čas investovat.
Takže žádná lítost. Jednou, až dostanu do knih všechny své příběhy, romány i dějepisné nápady, se možná k osobnímu rozvoji vrátím – a budu ráda, že už mám tuhle první knihu za sebou.
Co si z mého příběhu můžete odnést
Když plánujete vydat knihu, je důležité zmapovat trh. Každý obor se totiž řídí jinými zákonitostmi. Pokud píšete beletrii a netušíte, o jaký se bude jednat žánr, budete to mít vždy těžké, lepší je už v průběhu psaní si to ujasnit. Pokud píšete fantasy, sci-fi, thriller, romantiku či detektivku, máte to jednodušší. Takové žánry se dobře prodávají na jakémkoliv trhu, nejsou tak závislé na nějaké platformě. Na zahraničním trhu se dobře propagují na sociálních sítích, čeští čtenáři zase takové tituly raději hledají v knihkupectvích a sociální sítě vám tolik nepomůžou.

S literaturou faktu je to jiné. Lidé si od vás kupují knihu, protože věří, že máte co říct. Proto je platforma, osobní blog, newsletter, sledující na sociálních sítích nebo nějaká veřejná činnost důležitější než významné jméno v knihkupectvích. Zatímco beletrie se v zahraničí lépe propaguje na platformách jako TikTok (#booktok) nebo Instagram (#bookstagram), populárně naučná nebo odborná literatura více letí na Facebooku v oborových skupinách, nebo dokonce na LinkedInu, pokud pomáhá lidem v kariéře.
Každý žánr má jinou dynamiku. Komerční beletrie vyletí jako kometa a čtenáři si brzy žádají pokračování, vyplatí se psát knihy v sériích. Vážnější beletrie má pomalejší nástup, vyplatí se investovat do recenze u periodik známých jmen či přihlásit knihu do soutěže. S tím se u komerční beletrie obtěžovat nemusíte, čtenářské recenze vám postačí. Historie, jak jsem poznala na vlastní kůži, má velmi, velmi pomalý nástup. Čtenáři historických knih většinou nečtou jen historii, mají seznam knih k přečtení delší než film od Tarantina a nenakupují impulzivně. Pečlivě si vybírají.
To je výhoda, protože nemusíte postovat na sítích jako diví ani propálit kalhoty na reklamě nebo se učit psychologii přesvědčování a hrát na emoce. Je-li vaše kniha dobrá a píšete třeba blog, čtenáři si vás najdou. A zůstanou vám věrní.
Pak tu je třeba ten osobní rozvoj. Knihy, které mají lidem pomoct, píše každý, kdo umí psát. Oprava, každý, kdo má počítač a klávesnici. Co víc, lidé si je nechávají napsat za úplatu od autorů, kteří umí či neumí psát, podle toho, kolik za to zadavatel zaplatí. Je to obor, ve kterém si úspěšná kniha vydělá nejvíc ze všech oborů. Proto to každý zkouší, včetně mě. Ale problém je, že čas tu nehraje ve váš prospěch.
Něco jiného je osobní rozvoj na českém trhu. Jste-li osobnost, kterou lidé znají, máte platformu, sledující, na menším českém trhu není takový problém se prosadit. A kniha, která lidem v něčem pomůže (což je v podstatě definice seberozvojové knihy), je první krok. V ideálním případě totiž seberozvojové knihy otevírají dveře do světa autora, který pak nabízí další věci: kurzy, podcasty, přednášky a další.
Záleží tedy na tom, co od knihy čekáte

Chcete-li pouze psát knihy, vyberte si žánr, který toto umožňuje. Chcete-li psát knihy a k tomu blog či příspěvky na sociální sítě, vyberte si obor, ve kterém takový přístup přináší ovoce. Ale pokud knihu zamýšlíte jako první krok, který otevře dveře do celého ekosystému, kde čtenářům nabízíte další věci, podle toho s ní nakládejte a nastavte si ekonomiku celé věci. Nu, a nezapomeňte, že jsou i jiné důvody, proč vydat knihu, než jen peníze.
Já věděla, že mi kniha o osobním rozvoji moc nevydělá. Ale pro budoucnost mé spisovatelské kariéry, kdy nabízím i služby psaní knih na zakázku, je velmi dobré takto kvalitně zpracovanou knihu v portfoliu mít.
Update dějepisu není bestseller, je to spíš doplněk k Restartu, komerčně příliš nepromyšlený, ale některé příběhy uvnitř jsou moje srdcovky. A já je chtěla dostat do knižní podoby. Odměnit se za ty tři roky práce na blogu.
Dějiny olympiády, které vyjdou znovu v reedici v lednu 2026, nebudou komerčně úspěšné. Vím to, protože jsem s tématem dějin olympiády zkoušela udělat díru do světa v různých podobách už dvakrát. Ale tu knihu mám, výzkum mě strašně bavil, stejně jako mě bavilo její psaní a propagační články i podcasty, které ji doplňovaly. Zaslouží si reedici. Věřím, že takovou motivaci k napsání knihy mnoho čtenářů pochopí.
Než se tedy pustíte do psaní knihy, ujasněte si, proč to děláte. Pokud vaše odpověď je: „Protože ten příběh prostě musí ven“, tak pište dál. A co s příběhem uděláte, až bude na papíře, si ujasníte později. V tom je totiž kouzlo samovydavatelství, vždycky se můžete vrátit na začátek, změnit v knize to podstatné, změnit kategorie, pod kterými je prodáváte, cílovku reklamy, obálku či anotaci. Ale udělejte si toto malé cvičení, zeptejte se, co od knihy očekáváte a do jaké kategorie byste ji zařadili. Když totiž už při psaní budete toto vědět, šance na budoucí úspěch knihy výrazně zvýšíte.
A pokud chcete další tipy, sledujte mě nebo se přihlaste k odběru newsletteru na odkazu v profilu.
Zdroje a další čtení:
Simon Sinek, Začněte s proč: Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům, Jan Melvil, 2017
Chris Fox, Write to Market: Deliver a Book that Sells, Amazon KDP, 2016.
Joanna Penn, Successful Self-Publishing: How to self-publish and market your book, Curl Up Press, 2025






