Článek
Generace Z: Neví, co je offline
Zajímavý průzkum provedla v lednu 2024 agentura Datareportal. Využila přímo digitální data ze samotných sociálních sítí, takže výsledky výzkumu nejsou zkresleny tím, k čemu se uživatelé chtějí nebo nechtějí přiznat.
Celosvětový průměr u lidí ve věku 16–24 let tvoří tři hodiny denně strávené online. TikTok, Instagram, příspěvky, videa, lajky, sdílení – jejich život se odehrává v malém digitálním světě, který se jim vejde do dlaně. Starší generace (55 +) si sice taky občas odklikne nějaký ten příspěvek, ale čas strávený na sítích u nich klesá. Zvládnou to za poloviční čas – denně prosedí na sítích sotva hodinu a půl. Rozdíly jsou ale i regionální.
Brazílie? Klidně celé odpoledne online, ale Japonsko? Radši jen rychlou kontrolu
Geografie hraje zajímavou roli v tom, jak používáme sociální sítě. Zatímco v Brazílii nebo Keni stráví lidé na sítích více než 3 hodiny denně (možná proto, že je to často hlavní způsob, jak se spojit s okolím), v Japonsku to vypadá úplně jinak. Tamní uživatelé sotva věnují sociálním platformám hodinu. Možná Japonci zkrátka preferují osobní kontakt. Nebo si prostě uvědomují, že zírání do obrazovky celý den není zrovna produktivní. A Japonci chtějí být produktivní. Každopádně, pokud chcete v Japonsku někoho oslovit online, nečekejte, že bude hned odpovídat.
Královny sítí: Ženy vedou
Pokud jde o čas strávený na sociálních sítích, ženy mají navrch. Podle statistik tráví více času online než muži. Možná je to tím, že mají rády komunikaci, sdílení fotek a interakci s ostatními. Nebo prostě jen umí lépe multitaskovat – kontrola sociálních sítí během vaření, cvičení nebo práce na nich neubere tolik času jako mužům, kteří jsou spíše pasivními uživateli. Žádné dlouhé statusy ani hodiny strávené přemýšlením nad komentáři. Svou roli hraje i obliba Instagramu u dívek, které mnohem více přispívají svými selfíčky.
Časový trend je neúprosný
S každým dalším rokem se průměrný čas strávený na sociálních sítích zvyšuje. Také to výzkum odhaluje. Datareportal dělá tyto průzkumy častěji a odhaluje, že každého čtvrt roku se ve všech regionech a ve všech věkových kohortách čas strávený na sociálních sítích zvyšuje. Nejen u mladých, ovšem snižuje se i věk, kdy přichází děti se sociálními sítěmi do styku, a zároveň se výrazně zvyšuje věk, kdy senioři tráví čas online.
Zvyšuje se také podíl online marketingu na sociálních sítích úměrně tomu, jak se v našich feedech zvyšuje podíl reklamy, a firmy to chápou. Je stále větší poptávka po schopných manažerech sociálních sítí, agentury věnují marketingu na sítích čím dál větší energii, a protože v Metě to vědí, tak cena reklamy na sítích se zvyšuje. Ve výsledku si malé podniky nemohou reklamu na sítích dovolit a musí se spolehnout na tzv. organický dosah – toho dosáhnou tak, že budou samy na sítích aktivně komunikovat se svými fanoušky. Takže právě ve skupině produktivních uživatelů roste čas strávený na sítích. Oni zde pracují, ale čím dál víc pracují online.
Kam to povede? Já v tom nevidím nic dobrého, jak ostatně ví každý, kdo mě chvíli sleduje. Protože sociální sítě nejsou neškodná zábava. Umí leccos dobrého, ale platíme za to obrovskou cenu. Ale o tom zase někdy jindy.