Hlavní obsah
Láska, sex a vztahy

Nikdy se ženy neptejte, proč nemá děti. Můžete jí tím hodně ublížit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay/Public domain

Dnes se zaměříme na trochu nepříjemné téma, které může trápit mnoho žen. A to jsou neustálé a přímo trapné otázky na to, proč žena nemá děti.

Článek

V posledních týdnech se nejen ve svém okolí, ale i v diskuzích na sociálních sítích setkávám s tím, že si ženy stěžují na to, jak se jich neustále lidé z okolí ptají na to, proč nemají děti. Myslím, že tato otázka není vůbec vhodná. Nikdy nevíte, co danou ženu trápí, nebo z jakého důvodu dítě nemá.

A kdy už budeš mít dítě?

Jedna z nejčastějších otázek, kterou mladé dívky a ženy slýchávají, je otázka mateřství. Jdete s kamarádkou na nákupy, potkáváte maminky s kočárky, potkáte své známé a najednou to přijde. „Je ahoj, jak se máš… Po chvíli konverzace otázka. A ty ještě nemáš dítě? Ne nemám. A proč? Vždyť už máš nejvyšší čas. No není to jedno?“ Asi v tomto duchu celá komunikace mezi dvěma lidmi proběhne, ale s tím rozdílem, že napsat to a říct do očí je mnohem složitější. Žena, které se na to ptáte, se v ten moment může cítit opravdu nepříjemně a toto téma jí vůbec nemusí dělat dobře. Ano, možná děti nemá jen proto, že zrovna nenašla toho pravého partnera, případně nemají ještě zajištěné pevné zázemí, ale co když se za tím skrývá jiný problém, který je mnohem vážnější? Napadlo vás někdy, že žena děti nemá, protože je mít nemůže, ale přitom po nich strašně moc touží? Na to lidé svou nechutnou zvědavostí vůbec ohled neberou.

Nejsi už stará?

V posledních měsících jsem slyšela i poznámky na adresu mé kamarádky, která už má jistý věk na to, aby vůbec mohla mít první dítě. S partnerem sice všechny možné testy podstoupila, ale mít dítě se jim prozatím nedaří. Kamarádce je 38 let a přes 10 let se o potomka snaží. Bohužel během této dlouhé a bolestné doby se neustále setkává s dotazy na rodičovství. Každý včetně rodiny se ptá, kdy už konečně bude mít dítě. Její babička, která sama porodila deset dětí se ptá, jestli už není stará a ať se o děti raději nesnaží. O to více to je bolestné, když vám to řekne váš příbuzný, který by vás naopak měl podpořit a být tu pro vás kdykoliv budete chtít.

Moc si vážím lidí, kteří toto téma dokáží otevřít veřejně. Mezi nimi je i manželka moderátora Evropy 2 Míša Říbalová, která před několika dny přiznala, že se jim nedaří mít miminko. Lidé se mě ptali, jestli už jsem těhotná. Člověk chodí na akci a zatahuje břicho, protože byl na večeři, bojí se totiž, že se ho na těhotenství někdo zeptá, protože ví, že to plánujeme a snažíme se. Dotýkalo se mě to hodně.“ Právě proto bychom si měli uvědomit, že ptát se ženy na těhotenství není vhodné a otázka může být velmi bolestná.

Dejte mi už pokoj, já děti mít nikdy nebudu

Ve většině případů se za tím, že žena nemá děti, skrývá vážný problém. Děti mít nemůže. A i já jsem se rozhodla jít s kůží na trh. Je to dva roky, co jsem potratila. Od té doby se s partnerem snažíme o miminko. Když jsem podstoupila všemožné testy, dozvěděla jsem se zdrcující diagnózu. Kvůli nemoci vaječníků nikdy své vlastní dítě mít nebudu. A to ani po umělém oplodnění. V ten moment se mi změnil svět a já jsem si začala připadat jako naprosto nemožná ženská, která na tomto světě nemá co dělat. Když už jsem se z tohoto prvotního šoku pomalu začala dostávat, přišly otázky mého okolí. A byly stále ve stejném duchu. Kdy budeš mít dítě, na co čekáte, všechno máte a tobě jede vlak.

Ale já ty děti sakra nikdy mít nebudu, tak mi dejte pokoj… “ Na všechny jsem vykřikla a nikdo mě nechápal. V ten moment jsem si opravdu ulevila a uvědomila jsem si, že mít dítě přeci není hlavní podstata života. Ačkoliv bych si svého potomka přála, prostě mi není souzeno. S tím se naučím žít a proto se stanu alespoň náhradní maminkou. Já jsem možná silná a statečná, celou situaci jsem přijala a snažím se na tom hledat něco pozitivního. Ale to neznamená, že ostatní ženy se netrápí a neřeší mnohem závažnější problémy. Proto vás prosím, nikdy se žádné ženy neptejte na to, proč ještě nemá miminko. Nikdy nevíte, čím si zrovna prochází a místo toho, aby se dočkala podpory, jí tím můžete ještě více ublížit.

Zdroje: Autorský text

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz