Článek
Je to přibližně rok, kdy obchodní řetězec Lidl na trh přivedl nový koncept prodeje. Na svých prodejnách začal prezentovat takzvané Bedýnky z Lidlu šetří jídlem. V těch se nachází několik kusů ovoce a zeleniny. Jak bylo na první pohled zřetelné, tyto bedýnky obsahují především takové kousky výrobků, jejichž životnost se blíží ke konci. Jedná se například o pokažené ovoce, které je lehce potlučené, nebo má protržený obal. Jeho kvalita ale není ničím ohrožena. „Jedná se o nepoškozené kusy ovoce a zeleniny, které mají protrženou síťku nebo jiný obal. To na kvalitu ovoce a zeleniny samozřejmě vliv nemá, rozhodli jsme se proto zákazníkům nabídnout koupi jiným způsobem,“ prozradil mluvší Lidlu v době, kdy tento projekt odstartoval. Jenže to lidem vůbec nevadí a když takovou bedýnku uvidí, jsou schopni vzít i několik kusů najednou.
Za 25 korun to ujde
Jedna taková bedýnka naplněná až po okraj ovocem a zeleninou totiž stojí 25 korun, což je opravdu lákavá nabídka. Postupem času tyto bedýnky zavedly i jiné potravinové řetězce, které se rozhodly do tohoto sortimentu zařadit i pečivo a jogurty. Lidé si však neuvědomují, že za 25 korun sice dostanou mix potravin, jenže nakupovat s velkou hamižností není správné. Zboží kolikrát doma nespotřebují a to následně skončí v odpadkovém koši. Sama jsem to viděla na vlastní oči, kdy se lidé po těchto bedýnkách (v některých obchodech nahrazeny papírovými taškami) vrhli s naprostou zuřivostí. Jedna paní vzala i 4 najednou a na nikoho dalšího už nezbylo. Zároveň někteří jedinci dokázali toto ovoce a zeleninu přendavat ze strany na stranu a vybírat si jen to nejhezčí. To by asi nevadilo, každý chce mít to nejlepší. Horší je ale skutečnost, že někteří při koupi zlevněného zboží podvádí.
Lidé se nebojí ničeho
Nakupující se totiž ani trochu nezdráhali si ošklivé ovoce a zeleninu vyměnit za zdravé a čerstvé, které do slevy rozhodně nepatřilo. A to i přesto, že se na ně ostatní zákazníci dívali opravdu intenzivně. Je to normální? Určitě není a vypadá to, že je to běžná praktika, jak ušetřit peníze a přitom získat to nejlepší. Proto se domnívám, že by bylo vhodné, aby se papírové tašky zaměnily zpět za bedýnky, protože pokladní by pak měly větší přehled o tom, co lidé doopravdy kupují.
Tato akce je za mě velmi dobrá, nejen z hlediska ušetřených financí, ale také v rámci vztahu k přírodě a životnímu prostředí, kdy se zbytečně drahými potravinami neplýtvá. Navíc takové akce pomohou i znevýhodněným sociálním skupinám. Lidé, kteří nemají peníze na rozhazování, si díky těmto bedýnkám mohou dovolit koupit svým dětem i to, co by běžně za normální cenu nepořídili. Proto bychom si měli uvědomit, že tyto slevy nejsou samozřejmostí, jedná se o dobrou vůli obchodníka a my bychom si toho měli vážit.