Článek
Je to přibližně rok, kdy obchodní řetězec Lidl na trh přivedl nový koncept prodeje. Na svých prodejnách začal prezentovat takzvané Bedýnky z Lidlu šetří jídlem. V těch se nachází několik kusů ovoce a zeleniny. Jak bylo na první pohled zřetelné, tyto bedýnky obsahují především takové kousky výrobků, jejichž životnost se blíží ke konci. Jedná se například o pokažené ovoce, které je lehce potlučené, nebo má protržený obal. Jeho kvalita ale není ničím ohrožena. „Jedná se o nepoškozené kusy ovoce a zeleniny, které mají protrženou síťku nebo jiný obal. To na kvalitu ovoce a zeleniny samozřejmě vliv nemá, rozhodli jsme se proto zákazníkům nabídnout koupi jiným způsobem,“ prozradil mluvší Lidlu v době, kdy tento projekt odstartoval. Jenže to lidem vůbec nevadí a když takovou bedýnku uvidí, jsou schopni vzít i několik kusů najednou.
Za 25 korun to ujde
Jedna taková bedýnka naplněná až po okraj ovocem a zeleninou totiž stojí 25 korun, což je opravdu lákavá nabídka. Postupem času tyto bedýnky zavedly i jiné potravinové řetězce, které se rozhodly do tohoto sortimentu zařadit i pečivo a jogurty. Lidé si však neuvědomují, že za 25 korun sice dostanou mix potravin, jenže nakupovat s velkou hamižností není správné. Zboží kolikrát doma nespotřebují a to následně skončí v odpadkovém koši. Sama jsem to viděla na vlastní oči, kdy se lidé po těchto bedýnkách (v některých obchodech nahrazeny papírovými taškami) vrhli s naprostou zuřivostí. Jedna paní vzala i 4 najednou a na nikoho dalšího už nezbylo. Zároveň někteří jedinci dokázali toto ovoce a zeleninu přendavat ze strany na stranu a vybírat si jen to nejhezčí. To by asi nevadilo, každý chce mít to nejlepší. Horší je ale skutečnost, že někteří při koupi zlevněného zboží podvádí.

Tato krásná bedýnka plná ovoce a zeleniny vyjde na 25 korun.
Lidé se nebojí ničeho
Nakupující se totiž ani trochu nezdráhali si ošklivé ovoce a zeleninu vyměnit za zdravé a čerstvé, které do slevy rozhodně nepatřilo. A to i přesto, že se na ně ostatní zákazníci dívali opravdu intenzivně. Je to normální? Určitě není a vypadá to, že je to běžná praktika, jak ušetřit peníze a přitom získat to nejlepší. Proto se domnívám, že by bylo vhodné, aby se papírové tašky zaměnily zpět za bedýnky, protože pokladní by pak měly větší přehled o tom, co lidé doopravdy kupují.
Tato akce je za mě velmi dobrá, nejen z hlediska ušetřených financí, ale také v rámci vztahu k přírodě a životnímu prostředí, kdy se zbytečně drahými potravinami neplýtvá. Navíc takové akce pomohou i znevýhodněným sociálním skupinám. Lidé, kteří nemají peníze na rozhazování, si díky těmto bedýnkám mohou dovolit koupit svým dětem i to, co by běžně za normální cenu nepořídili. Proto bychom si měli uvědomit, že tyto slevy nejsou samozřejmostí, jedná se o dobrou vůli obchodníka a my bychom si toho měli vážit.