Hlavní obsah
Názory a úvahy

Úcta k zesnulým dnešní mládeži nic neříká. Chodit na hřbitov jim přijde zbytečné

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay/Public domain

Zítra oslavíme svátek zesnulých. Většina rodin se proto vydá na hřbitovy zapálit svíčku svým nejbližším. Bohužel pro dnešní mládež tento svátek nemá žádný význam a jejich blízcí je nezajímají.

Článek

Památka zesnulých, lidově řečeno Dušičky. Jedná se o svátek, během kterého si v každé rodině vzpomeneme na ty nejbližší, kteří nás opustili a vydali se na takzvaný druhý břeh. Mnoho rodin se na své hřbitovy vydalo již tento víkend, kdy se rozhodli svým blízkým koupit novou výzdobu a především zapálit svíčku na jejich památku. Lidé se však na hřbitov vydávají symbolicky i 2. listopadu, kdy se oficiálně slaví svátek zesnulých.

Skoro všude jsou senioři

Když jsem se i já rozhodla zapálit svíčku svému tatínkovi, který zemřel až moc brzy, všimla jsem si, že na hřbitově potkávám především seniory a mnoho lidí ve starším věku. Proč mladí lidé nechodí na hřbitov? Vždyť to přeci není žádná ostuda a není to ani věc, za kterou bychom se měli stydět. Naopak mi přijde hezké, když si na své blízké, kteří už nejsou mezi námi, ale v životě toho pro nás udělali hodně, vzpomeneme a uctíme jejich památku svíčkou.

Když jsem se prošla po hřbitově tak, jako to dělám během každé své návštěvy, potěšilo mě, kolik svíček je na hrobech našich blízkých zapáleno. Zároveň jsem měla za tyto lidi dobrý pocit, že na ně jejich blízcí nezapomněli a stále na ně vzpomínají. Do hlavy se mi vryl okamžik, kdy jsem potkala maminku s malou holčičkou, která dávala svíčku na hrob a přitom říkala: Dědečku a babičko, tady máte světýlko, abyste na mě lépe viděli.

Proč na hřbitov nechodí mladí?

Nedalo mi to a nad tímto problémem jsem přemýšlela snad celý víkend. V pondělí jsem se tedy svých vrstevníků zeptala, zda chodí na hřbitov a co svým blízkým kupují. Od několika kamarádů nezávisle po sobě jsem se dozvěděla, že na hřbitov chodit nebudou, protože to není moderní. Navíc si prý nemohou udělat selfie, aby to všichni věděli. Nestačila jsem se divit, že někoho napadne si na hřbitově dělat selfie jen proto, aby to následně mohl dát na Instagram a užívat si svou chvíli slávy.

Další důvod, proč mladí lidé nechodí na hřbitov, alespoň co jsem se dozvěděla, je fakt, že nemají žádný osobní prožitek z toho chodit za někým, kdo již nežije. Podle některých kamarádů je tento svátek naprosto zbytečný a nedává žádný smysl. Je tedy vidět, že dnešní mládež nemá absolutně žádnou úctu ke stáří a lidé, kteří je ještě před nedávnou dobou vozili v kočárku, pro ně nemají žádný osobní význam. Je velmi smutné vidět dnešní mládež, jak raději upřednostní telefony a počítačové hry před krátkou návštěvou hřbitova a nákupem svíčky za 30 korun.

Anketa

Chodíte uctívat památku svých blízkých?
ANO
90,8 %
NE
9,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 130 čtenářů.

Zdroj: Autorský text

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz