Hlavní obsah
Lidé a společnost

Z domorodého kmene se dostala na vrchol: Nejlepší baletkou světa se stala indiánka z kmene Osedžů

Foto: Wikimedia Commons-Autor neznámý

Ve 20. století byl v USA postoj k domorodým obyvatelům velmi pohrdavý. Mezitím v divadelních síních tleská publikum, aniž by vědělo, že je před nimi vynikající baletní tanečnice Ki He Kah Stah Tsa, která je považována za jednu z nejlepších na světě.

Článek

V rezervaci Osage ve Fairfaxu, byla rodina Alexandra Josepha Tall Chiefa dobře známá, a především respektovaná. Alexander Chief totiž vlastnil velkou část města a byl známý svými finančními příspěvky místním obyvatelům. Vždy se snažil pomáhat chudým lidem a chtěl, aby se lidé v jeho městě měli co nejlépe. Jenže jeho životní postoj se výrazně změnil v roce 1925, krátce poté, co se narodila jeho první dcera Elizabeth Marie. Ta získala podle domorodé tradice indiánská jména Ki He Kah Stah Tsa.

Maria Tallchiefová, rodným jménem Elizabeth Marie Tall Chief, se narodila 24. ledna 1925 ve Fairfaxu. Jako malá dívka byla vychovávána indiánským kmenem a jak později v jednom ze svých rozhovorů přiznala, naučila se od nich mnoho praktických poznatků, které mohla ve svém životě pravidelně využívat. Ona však měla jiné sny a nechtěla být jen další indiánkou do počtu těch, které v její rodné vesnici žili. Protože pocházela z kmene Osedžů, byla přímo předurčena k tomu, aby se stala tanečnicí. Kmen Osedžů totiž miloval tance a tančili všude a v jakýkoliv čas.

Foto: Wikimedia Commons/Veřejně dostupné dílo

Elizabeth byla skutečnou profesionálkou. Nikdy na sobě nedala znát únavu a snažila se, aby zamaskovala svůj původ.

Začala baletem a pokračovala v profesionálním tanci

Již ve třech letech začala Elizabeth navštěvovat baletní lekce u místní učitelky, která měla o profesionálním tanci své vlastní mínění a navíc nevěděla, co by svou žákyni měla učit. Její učitelka navíc neměla empatický přístup a Elizabeth pravidelně od tance odrazovala. Byla na ní skutečně krutá a chtěla, aby Elizabeth sama uznala, že tancovat nebude. Ona se však svého snu nikdy nevzdala. „Je skoro zázrak, že jsem se při tom nezranila,“ vzpomínala ve svém rozhovoru na své první baletní kroky.

Když její rodiče záhy zjistili, že má jejich dcera skutečně velký talent, rozhodli se po pěti letech přestěhovat do Los Angeles, aby Elizabeth mohla získat lepší taneční vzdělání a věnovat se tomu, co má skutečně ráda. V době, kdy již chodila do školy, měla možnost se učit od jednoho z nejlepších tanečních instruktorů ve městě. Potkala totiž Ernesta Belchera, jednoho z nejvyhlášenějších hollywoodských choreografů.

Z domorodého kmene se dostala na vrchol

Po několika letech však její talent přesáhl jeho schopnosti, a tak její vzdělávání převzala renomovaná choreografka rusko-polského původu Bronislava Nijinská. Ta nejenže dále rozvíjela Elizabethino baletní umění, ale také jí vštěpila hluboký smysl pro disciplínu. Neustále jí vštěpovala, že být baletkou, znamená být neustále v práci. Naučila jí, že tanec není jen koníček, ale něco, co musí člověku dodat nový smysl života a přístup k tomu, jak se chovat. „Být baletkou je práce na plný úvazek.“

Takové krédo definovalo její život a naučilo ji zodpovědný přístup k tanci. V tomto období si Elizabeth konečně uvědomila, co vlastně chce dělat. Celou dobu totiž stála na velkém rozcestí a nevěděla, zda si vybrat mezi kariérou baletní tanečnice nebo studiem klavíru. Po nepříjemných zkušenostech se šikanou ve škole se rozhodla upravit své příjmení z Tall Chief na Tallchief, aby nikomu nepřipomínala svůj původ. Poté se přestěhovala do New Yorku, kde zazářila v prestižním souboru Ballet Russes.

Foto: Wikimedia Commons/Veřejně dostupné dílo

Dochovaný leták, který zve na její taneční vystoupení.

Nejlepší baletkou světa se stala indiánka z kmene Osedžů

Zde ji osud přivedl k významným rolím a také k velké životní lásce. Po druhé světové válce zakládal gruzínský choreograf George Balanchine svůj vlastní soubor, New York City Ballet, a z Elizabeth se stala nejen jeho manželka, ale i přední hvězda světového ansámblu. Elizabeth se také stala první Američankou, která vystoupila s baletem Pařížské opery na scéně Velkého divadla v Moskvě. Následně ji kariéra zavedla do Evropy, Jižní Ameriky a Japonska. Díky tanci měla možnost procestovat celý svět.

Elizabeth se vypracovala z obyčejné indiánské rezervace až na samotný vrchol baletního umění. „Nebyla pouze skvělou tanečnicí, ale také opravdovou umělkyní, která do svých vystoupení vnášela svou unikátní osobnost,“ prozradil o ní Ashley Wheater, který v té době pracoval jako umělecký ředitel renomovaného chicagského souboru Joffrey Ballet. Elizabeth ukončila svou aktivní taneční kariéru v roce 1966 jako první americká indiánská primabalerína v historii. Zemřela spokojená, v kruhu své rodiny, a to 1. dubna 2013 v Chicagu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz