Článek
Země je sice hezká, jako dřív, jenže…
Jednoduše jsem čekal s nadějí, že když máme elektřinu dražší než leckde v sousedství, že se bude stav zlepšovat. Naopak - ceny mají být ještě vyšší.
Podstatná je nevíra většiny občanů ve schopnosti a kvality současné vlády. Jenže neradostný je i výhled pro celou EU, která nadále jen nedbale chrání své hranice. Mít svou zemi, to je přece základ nadějného života.
Ve Švédsku byl velký podíl lidí, kteří měli za to, že stát se nemá uzavírat cizincům. Ať si každý vybere, kde chce žít? I u nás se asi najde zbytek nepoučených lidí, kteří budou tvrdit totéž. Politik jistého státu se kdysi dávno zeptal čínského protějška – proč nedáte svobodu svým lidem, ať si jdou žít, kam chtějí? Číňan se na něho podíval jako na blázna – co byste dělali s desítkami milionů Číňanů ve své zemi?
Svoboda pobytu ať platí divokým zvířatům, hmyzu, ptákům. Kdežto v civilizovaných zemích si vládci vypracovali hranice. Bude pěkné, až se jednou budou rušit - národy dospějí ke shodě v lidském chování, vztazích, zvyklostech i trestech. A nebude hrozit přelidnění.
Země patří všem. Jenže země nepatří každému. Čím menší živočich, tím snadněji si osvojuje kdekteré území. Ve střední Evropě slon nebude svobodně chodit po městě, zajíc tam bude zmatený, ale malá myš si své působiště najde. Mikrob se neptá a virus teprve ne.
To jsem odbočil k epidemii, která hrozívá od těch nejmenších, neviditelných.
Kdežto nyní je otázkou, zda není moc i té svobody cestovat. Zda snad se nemá zastavit nejen volný pohyb ilegálních cizinců, ale i další cestování. Co by to udělalo s naší zemí, kdyby se zastavila vlaková doprava? Řekněme, že lidé sami by se postavili před lokomotivu stojícího vlaku a tím by prosazovali svůj názor – než takový pořádek pod neschopnou vládou pětikoalice, to raději povel pro náš stát - zastavit stát!
Zastavit vlak na nástupišti velkého nádraží – jiné vlaky si najdou jiné koleje. Kdežto ztížit odjezd osobního vlaku na malé stanici důležité trati, všehovšudy dvojkolejné, to by přibrzdilo další i nákladní vlaky. Za jak dlouho by vláda odešla – aby se poradila, co nespokojeným lidem nabídnout? Celý jeden den by se radila?
Je to jiný případ občanské drzosti, kterou znají na Západě. Zastavit škodlivý chod přebujelé městské dopravy. Opakovaně přecházet přes přechod pro chodce, a to na důležitých pražských ulicích. Samozřejmě organizovaně, aby nedošlo k nehezkým zmatkům, k obávané panice, mezi těmi, kdo řídí. Aby řidiči na desítkách přechodů nevráželi do chodců. Jenom tramvaje by volně projížděly; zákonitě jim chodci dávají přednost na přechodu.