Hlavní obsah
Lidé a společnost

Splněné přáníčko zastavilo rychlík Berlín-Praha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jak drobná myšlenka může mít hmotné následky.

Článek

Pasové kontroly všech států mají sice problém se zamezením vstupu nežádoucích osob do země, ale mnohem větší problém pro ně je zamezení výstupu jakýchkoliv nežádoucích, ale i neevidovaných osob. Necestoval jsem příliš často, ale některé, pro mě nyní humorné příběhy jsem zaznamenal.

V roce 1974 při návratu z Berlínského veletrhu výpočetní techniky se zastavil rychlík Berlín-Praha před Drážďany na malém nádraží. Když jsme stáli v polích téměř půl hodiny, šel jsem se podívat, co se děje. V rámci mezinárodních dohod v Drážďanech nastupovala československá pohraniční stráž a přebírala pasažéry, proto musely být náležitosti NDR vyřízeny před příjezdem do stanice Drážďany. Perón prázdný, ale na druhé straně vagonu v chodbičce diskutovali vlakvedoucí, průvodčí a pracovník východoněmecké pohraniční policie a cosi hledali v cestovním pase. Když jsem přišel blíž, viděl jsem, že je to asi můj pas. Zeptal jsem se, co hledají, a po porovnání fotografie v pasu se mnou mi sdělili, že mě nemohou pustit do ČSR, protože jsem do NDR nepřijel. Nesmějí mě vysadit z vlaku bez asistence eskorty, která už jede z Berlína. Odvodili to z toho, že nemohli najít jejich vstupní razítko v mém pasu. Jen jsem se usmál a razítko jsem jim ukázal. Měli velkou radost, že můžeme pokračovat v jízdě, odvolali policejní eskortu, ale bylo jim divné, že jsem razítko nehledal a rovnou ukázal. Nemohl jsem jim prozradit, jak to byl s razítkem. Naúčtovali by mně pokutu za zdržení rychlíku. Věděl jsem nejen, kam jejich pracovník razítko umístil, ale také proč.

Den před odjezdem do Berlína jsem si prohlížel pas a další razítko mělo být umístěno na novou stránku. Zdálo se mi, že je škoda zaneřádit čistou stránku. Řekl jsem si, že se pokusím tomu zabránit. Při vstupní kontrole jsem si v duchu přál, aby pracovník tam nedal razítko. S úsměvem jsem podal pas do okénka a čekal jsem, co bude následovat. Pracovník nalistoval prázdnou stránku, usmál se na mne a listoval znovu. Pak to znovu opakoval až našel prázdné místečko o tři stránky kupředu sice menší než razítko, ale razítko tam otiskl. Pak mi s úsměvem podal pas a já jsem mu úsměvem poděkoval. Neprohodili jsme ani slovo a byli jsme oba spokojeni.

Stačí vymyslet správnou hovadinku a usmát se, zbytek si mozky mezi sebou s potěšením vyřídí na úrovni podvědomí. Jak snadné. Někteří akademici a inženýři říkají: „Nejsem takový blb, abych tomu uvěřil“, protože o podvědomí neví nic a ani nechtějí vědět.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám