Hlavní obsah
Lidé a společnost

Veletržní trezory

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Moje fotogafie u prodejců trezorů

Článek

Mít svoji fotografii ošetřovanou pečlivě vystavovateli trezorů je lepší než výuční list zámečníka. Vystavovatelé trezorů mají často jako reklamu „Dáme trezor s odvozem až domů tomu, kdo trezor otevře“. Když zahlédli podobnou tvář poblíž stánku, běželi poutač schovat.

Stačí se narodit dědovi zámečníkovi, otci zámečníkovi, a ještě když je kmotra matka světově známého kasaře Rustičky, který dlouhodobé pobyty v Pankrácké věznici proměnil za několik státnic z cizích jazyků a dokonce vystudoval lékařskou fakultu a stal se ošetřovatelem našich dočasně zavřených prominentů před válkou, za války i po válce.

Místo spoléhání na zděděné vlastnosti je lepší v mládí trénovat trochu hmat a úspěch je zaručen. První trezor jsem otevíral na chemické prázdninové praxi v továrně v roce 1951. Vedoucí laboratoře věděl, že zámek po válce nebyl otevřen, klíče nebyly a zámek zřejmě byl za dalších 6 let zkorodován výpary teplé kyseliny sírové, které byly cítit i v okolí továrny. V trezoru podle ústního podání měly být zlaté a platinové kelímky a větší misky, potřebné nádobí pro speciální chemické analýzy. Volba padla na mne. S velkým hlukem, vrtačkou, speciálními vrtáky a krájítkem, jako na konzervy, ale metr dlouhým, kterým se odstraňoval plech ze sudů s louhem, jsem s kolegou udělal asi za hodinu do pancíře dvířek trezoru poblíž zámku díru na prostrčení ruky. Ručně jsem pečlivě promazal a nastavil stavítka a pak dvířka otevřel. Předpoklad se ukázal jako správný. Několik zlatých a platinových kelímků a mnohem větší platinové misky. Proč jsem ten úkol dostal nevím, ale zvláštní úkoly a řešení krizových situací jsem asi přitahoval po celý život. Možná, že už tehdy jsem si rozšířil profesi v kriminálním rejstříku, případně v evidenci bankovních lupičů, kde už jsem měl záznamy jako výrobce výbušnin a třaskavin od třinácti let.

Jednu veselejší příhodu ke zdůvodnění fotografie u vystavovatelů trezorů. V roce 1978 jsem zastupoval svého generálního ředitele na výstavě nových moderních bezpečnostních pomůcek pro československá zahraniční zastoupení. Mimo jiné se vystavovaly trezorové číslicové zámky vsazené do malých dvířek v rámečku asi 400×300×60mm, aby se do nich vešel skutečný zámek a potřebné zavírací kolíky, zajišťující dvířka před otevřením. Trezorky byly umístěné na stolech u jedné strany místnosti a na protilehlé straně bylo promítací plátno s přednášejícím. Měl jsem jeden trezorek za zády. Před dalšími trezorky stálo několik generálů a náměstků resortních ministrů a poslouchalo přednášku o nových prostředcích zvyšujících bezpečnost uložených tajných spisů na našich ambasádách a obchodních zastoupení. S rukou za zády jsem nahmatal zámek trezorku a nenápadně jsem si hrál se zámkem při pozorném sledování přednášejícího. Když jsem dvířka otevřel, tak jsem zlehka ustoupil, aby přednášející viděl mezerou mezi posluchači otevřená dvířka. Nějak ho to dráždilo, a tak jako mimochodem bez přerušení výkladu šel je zavřít. Zase jsem si stoupl před trezorek, a aniž bych se k trezorku otočil, znovu otevřel dvířka. To již přednášející začal tušit problém, vždyť ukazoval nejmodernější zabezpečení, šel znovu zavřít dvířka. Třetí otevření mi šlo už velmi rychle, a když přednášející uviděl potřetí otevřená dvířka, rezignoval. Na každé otevření mně stačila 1 minuta. Protože s rukou za zády jsem neviděl na číselník, tak ani nevím jaký kód byl nastavený. Nikdo z posluchačů si toho nevšiml a já se nechlubil. Nejsnadněji se otvírají nové zámky, pak staré a nejhůře často používané.

Už si nemusíte pamatovat heslo, stačí mít citlivé prsty.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz