Článek
Když se ohlédnu zpět na čas strávený ve škole, musím říct že mě na život příliš nepřipravila. Místo geografických znalostí a názvů všemožných živočichů bych se raději naučil psát daňové přiznání, základy účetnictví nebo například finanční gramotnost. Jde o schopnosti a dovednosti, které se člověk v průběhu života musí naučit sám, ale kdyby s nimi byl obeznámen již na začátku svého dospělého života, dost by mu to žití ulehčilo a také by se dost možná vyvaroval některých chyb a přešlapů. Alespoň tak usuzuji z vlastních zkušeností, ale myslím, že to dá rozum.
Samozřejmě nás spoustu užitečných schopností mohou naučit rodiče a školy ani nemohou mít kapacitu na to suplovat rodičovskou výchovu, přesto však nechápu, proč se ve školách učí věci, které je sice dobré vědět, ale v životě nám jsou téměř k ničemu. Také si myslím, že by nebylo od věci upřednostnit předměty, které člověk v životě využije, jako je angličtina, matematika nebo čeština, přidat předměty, které by člověka naučili výše zmíněné schopnosti a upozadit předměty, které člověku v životě k velkému užitku nejsou.
Přestože v článku prezentuji svoje názory, chci, aby se opíraly o studie, a proto jsem vyhledal studii, která zkoumá efektivitu výuky finanční gramotnosti dětí na základních a středních školách v USA a Itálii. Téměř všechny metody, které studie zkoumala, vedly k nárůstu finančních vědomostí, k zlepšení finančních návýků, zvlášť co se týče úspor, a také změnu v postojích vůči financím a zvýšenému sebevědomí. Zejména u žáků středních škol se ukázalo, jak prospěšná může být výuka finanční gramotnosti, ale také se ukázalo to, že má výuka smysl i pro žáky základních škol.
Jsem přesvědčený, že kdybych se o finanční gramotnosti něco naučil už ve škole, vyvaroval bych se neuváženému chování, které mě při vstupu do dospělosti připravilo o nemalé peníze, a začal bych dříve šetřit či investovat. Problémem je, že mě problematika už tolik netrápí, jelikož dny ve škole mám už za sebou, a spousta lidí to má jistě stejně, alespoň do doby, než do školy zamíří jejich děti. Samozřejmě rodiče mohou vždycky vzít věci do vlastních rukou, a různé dovednosti děti naučit, ale ne každé dítě má oddaného rodiče, a myslím si, že by z výuky užitečných dovedností těžila celá společnost.
Zdroje: