Článek
Co je C-ITS
Pod zkratkou, která zatím většině lidí nic neřekne, se ukrývá slovní spojení „Cooperative Intelligent Transport Systems“. Stručně řečeno, jde o systém, který sbírá data jak z vozidel, tak ze statických senzorů a na jejich základě distribuuje jednotlivým uživatelům dálnice aktuální informace.
Konkrétně to může fungovat například následovně: jestliže bude vaše auto systémem C-ITS vybaveno, na obrazovce se vám budou objevovat takové informace jako například varování před vozidlem integrovaného záchranného systému, které potřebuje volnou cestu. Příkladů je ale samozřejmě mnohem více. Může jít o překážku na cestě, o vozidlo v protisměru, práci na silnici apod. Kromě samotného upozornění se dozvíte i aktuální vzdálenost od toho, před čím jste varováni.
Jaký je stav budování systému
V současné době je systém funkční na 252 kilometrů dálnic D0, D1, D5 a D11. V dohledné době by se mělo pokrytí rozšířit i na další dálnice a v letošním návrhu je plánováno pokrytí dalších 615 kilometrů.
Česká republika není samozřejmě jedinou zemí, kde je systém C-ITS zaváděn. Systém by měl být totiž celoevropský a pokud jím bude vaše auto vybaveno, přijímat bude zprávy a varování bez ohledu na to, zda jedete po dálnici v Česku, v Německu, nebo třeba v Itálii. Všude tam bude systém fungovat úplně stejně.
Je jasné, že k tomu, abyste mohli systém využívat, musí k tomu být uzpůsobeno i vaše auto. V současné době funguje v nových modelech automobilky Volkswagen. V jiných autech je zatím nenajdete. To by se ale mělo brzy změnit.
Ministerstvo dopravy si od systému slibuje vyšší úroveň bezpečnosti a současně hodlá učinit z Česka premianta v jeho zavádění.
Ochutnávka budoucnosti
Systém C-ITS je další ukázkou toho, jak digitální technologie mění náš svět. Jsme přitom zatím pouze na začátku digitální revoluce. Již nyní je možné systém propojit s adaptivním tempomatem, který v případě potřeby začne automaticky reagovat na vzniklou situaci. Jedná se však jen o vzdálenou ozvěnu toho, jak bude doprava fungovat ve chvíli, kdy silnice zaplní samořiditelná auta. Právě takovýto systém může jejich zavádění urychlit a učinit jejich používání ještě bezpečnějším.
Systém však nepřispívá jen k bezpečnosti dopravy, ale také k její plynulosti. A protože plynulá jízda bez neustálého zrychlování a brždění znamená nižší spotřebu energie (ať již v podobě pohonných hmot, nebo elektřiny) bude díky systému C-ITS také ekologičtější. Lze si také dobře představit, že se postupem času systém rozšíří i mimo dálnice na komunikace dalších tříd, nebo do měst. Zážitek z jízdy autem tak bude každopádně brzy jiný než dnes.