Hlavní obsah
Lidé a společnost

Nouadhibou v Mauritánii: největší hřbitov lodí vypadá jako z postapokalyptického filmu

Foto: Sebastián Losada, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

Nouadhibou v Mauritánii představuje jeden z největších hřbitovů lodí na světě

Hřbitov lodí v Nouadhibou na západním pobřeží Mauritánie je jedním z největších a nejděsivějších míst tohoto druhu na světě. Zde to vypadá jako v seriálu Fallout. Jak toto místo vlastně vzniklo?

Článek

Jak se z prosperujícího přístavu stal největší hřbitov lodí?

Nouadhibou je druhé největší město Mauritánie, strategicky umístěné na západním pobřeží této africké země. Původně se jednalo o ospalou rybářskou vesnici, postupem času, konkrétně na začátku 20. století, ale nastal zlom. Francouzské jméno přístavu bylo Port-Étienne a koncentroval se zde obchod s železnou rudou, která se v Mauritánii těžila.

Přístav v Port-Étienne tak překypoval životem. Žádný strom ale neroste do nebe a ekonomická krize v druhé polovině 20. století způsobila, že obchod začal zadrhávat. Ani předtím samozřejmě nebylo v Mauritánii podnikatelské prostředí zrovna srovnatelné se západními standardy, což se naplno projevilo v době, kdy krize způsobila odliv obchodu.

Velké i malé rejdařské společnosti brzy zjistily, že se jim nabízí snadný způsob, jak se zbavit dosluhujících lodí bez toho, aniž by musely platit velké peníze za jejich likvidaci podle pravidel. V Nouadhibou k tomu stačil úplatek příslušnému úředníkovi.

Ne snad, že by se lodě v Mauritánii nelikvidovaly, samozřejmě jsou z nich dostávány významné a dále využitelné části, jen se tak neděje s ohledem na ekologii a jakékoliv standardy. Na pobřeží Nouadhibou tak nyní stojí asi 300 vraků lodí všech typů a velikostí v různém stadiu rozkladu.

Foto: Ammar Hassan, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Hřbitov lodí v Nouadhibou nabízí doslova postapokalyptické výjevy

Vliv hřbitova lodí na okolní prostředí

Provozování hřbitova lodí je pro místní ekonomiku jen těžko nahraditelné a na likvidaci vraků je navázána celá řada podnikatelských aktivit. Současně ale z likvidovaných lodí uniká do životního prostředí palivo, toxická barviva a další ekologické zátěže. Tři stovky lodí tedy představují velké riziko pro životní prostředí a mořské ekosystémy v okolí přístavu, resp. již jej negativně ovlivňují.

Není ale bez zajímavosti, že navzdory obavám o životní prostředí, které vyvolávají toxické oleje, barvy a rez prosakující do vod zálivu, přinesly vraky lodí několik překvapivých výhod. Kromě celého průmyslu, který kolem vraků vznikl, chátrající trupy lodí ve skutečnosti vytvořily umělé útesy a rybářskému průmyslu ve městě poskytly vítanou vzpruhu.

Otázka je, co s tímto místem dál. Existují návrhy na jeho postupnou likvidaci a rehabilitaci pobřeží, ale ekonomická a technická náročnost takového projektu by byla obrovská a je zcela mimo možnosti Mauritánie. Hřbitov lodí v Nouadhibou tak bude pravděpodobně ještě dlouho přetrvávat jako monument lidské arogance nejen vůči životnímu prostředí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz