Článek
Vzhledem k pokračující volatilitě trhu se zdá, že je vhodná doba udělat krok zpět a zaměřit se na mimořádně dlouhodobé faktory, které pohánějí odvětví elektromobilů kupředu. Pojďme se do toho ponořit.
Federální podpora prostřednictvím příznivých daňových úlev a rostoucí poptávka spotřebitelů po elektrických vozidlech jsou pro toto odvětví dva významné faktory. Řekl bych však, že nejméně se mluví o zelené vlajce, kterou má nyní odvětví elektromobilů.
Prakticky každá významná starší automobilka představila rozsáhlý investiční plán pro elektromobily. Podívejme se například na druhou nejhodnotnější automobilku na světě (za Teslou) – Toyotu (TM).
V prosinci 2021 Toyota oznámila, že v letech 2022 až 2030 investuje do elektromobilů ohromných 35,2 miliardy dolarů. V srpnu 2022 oznámila investici 5,6 miliardy dolarů do výroby baterií pro elektromobily. Výrobu baterií plánuje zahájit v letech 2024 až 2026.
Kromě starších výrobců automobilů je tu řada společností, které se věnují výhradně investování miliard do výroby elektrických vozidel. Společnost Rivian (RIVN) ukončila rok 2022 s 12 miliardami dolarů v hotovosti, ekvivalentech a omezené hotovosti, které jí zbyly v rozvaze. Celou tuto hotovost plánuje využít do konce roku 2025. Mezi hlavní čínské automobilky zaměřené na elektromobily patří BYD, Nio, Li Auto a Xpeng.
V březnu 2022 Ford (F) oznámil restrukturalizaci, která rozdělila jeho podnikání na dvě divize – Ford Blue (starší portfolio vozidel se spalovacími motory (ICE)) a Ford Model e (elektromobily). V listopadu 2022 oznámila společnost General Motors (GM) plány na výrobu 400 000 elektromobilů v Severní Americe od roku 2022 do první poloviny roku 2024.
Obrovský kapitál a mnohaleté úsilí velkých výrobců automobilů dodávají přechodu na elektrická vozidla na přilnavosti. Nejenže chtějí mít tyto automobilky návratnost svých investic, ale také nechtějí vypadat hloupě, když tyto programy ukončí a riskují, že peníze přijdou nazmar. Jinak řečeno, agresivní výdaje starších výrobců automobilů a řady nových společností na elektromobily ztěžují návrat ke starým způsobům pohonu na spalovací motory.
Odvětví přechází z fáze „early adopter“ do fáze „early majority“ na křivce zavádění technologií. Tento přechod je dobrou předzvěstí pro výrobce elektromobilů, kteří si dokáží udržet cenovou a/nebo výkonnostní výhodu a rozumně vynaložit investiční prostředky.
USA se snaží dohnat Čínu a Evropu
Ještě je příliš brzy na to, abychom věděli, kdo je v sektoru elektromobilů vítězem a kdo poraženým, ale společnost Tesla ukázala, že existuje jasná cesta k vysokým ziskům. Není těžké pochopit, proč investoři akcie společnosti Tesla bedlivě sledují, když její zisky v posledních dvou letech zrychlily.
Někteří odpůrci sice poukazují na to, že k úspěchu společnosti přispívá nedostatek konkurence, ale v tomto odvětví je ještě dlouhá cesta k růstu. V roce 2022 tvořily elektromobily pouze 10 % všech prodaných automobilů. To znamená zlomový bod směrem k masovému přijetí, který kromě společnosti Tesla otevírá příležitosti i pro ostatní.
Poptávku zatím táhli hlavně spotřebitelé v Číně a Evropě, a když Tesla loni snížila ceny v Číně, začali se lidé z oboru obávat, že poptávka zpomalí. Následovalo další snížení cen vozidel v Evropě a ve Spojených státech. Tyto kroky podpořily prodeje a investoři si uvědomili, že Tesla dělá strategické kroky, když brzy poté obrátila kurz a několikrát zvýšila ceny svého nejprodávanějšího modelu Y v USA.
To proto, že společnost pracovala na využití federálních daňových úlev ve výši 7 500 USD schválených v zákoně o snížení inflace (IRA). Počátkem minulého měsíce americké ministerstvo financí upřesnilo a upravilo podmínky pro vozidla, která mají nárok na tyto daňové úlevy. Tesla toho rychle využila.
Znamená to však také, že se ostatní výrobci automobilů mohou podílet na tlaku americké vlády na podporu zavádění elektrických vozidel. S tím, jak Ford, General Motors, Volkswagen (OTC: VWAGY) a začínající firmy jako Rivian rozšiřují své nabídky elektromobilů, mají šanci zopakovat zisky, které Tesla ukázala jako možné.
Rizika pro odvětví elektromobilů přetrvávají
Tesla dokázala, že společnost může prodejem elektromobilů vydělávat. A tento úspěch spolu s úsilím o snížení emisí byl jedním dvěma údery, které otevřely brány investic do elektromobilů v celém odvětví. Jednotná fronta dodává přechodu od vozidel s vnitřním pohonem k elektromobilům větší váhu. A daňové úlevy ještě více motivují k tomu, aby se tento krok uskutečnil co nejdříve.
Největší výzvou, které čelí odvětví elektromobilů, je, zda ostatní společnosti dokáží elektromobily vyrábět a prodávat se ziskem. To je pro odvětví značná nejistota, protože nevíme, jak rozšířené přijetí elektromobilů ovlivní dodavatelské řetězce prvků, jako je lithium a kovy vzácných zemin, nebo jak by zvýšené nabíjení ovlivnilo elektrickou síť.
Poptávka po nových automobilech roste s nárůstem počtu obyvatel a hospodářským pokrokem rozvojových zemí. Kromě toho však poptávka po automobilech nebude prudce stoupat jen proto, že lidé kupují více elektromobilů. Poptávka po elektromobilech spíše ubírá podíl na trhu stávajícím prodejům vozidel s vnitřním pohonem. Výrobci automobilů, kteří silně investují do vozidel s vnitřním pohonem, se snaží převést kupující na elektromobily v rámci hry s nulovým součtem. Společnosti, které se zabývají výhradně elektromobily a vstupují na trh, soupeří mezi sebou a se zavedenými značkami o to, aby zákazníci přešli od vozidel s ICE k elektromobilům – od známých k neznámým.
Jak řekl Charlie Munger: „Vždy invertujte.“ Myslel tím, abyste vymysleli nejlepší protiargument k vaší investiční tezi. Pokud jde o EV, existují zde značné protivětry a velká nejistota. A z tohoto důvodu je toto odvětví nadále líhní vzrušujících, ale riskantních růstových akcií namísto sázek na jistotu.