Článek
Existuje však také menší příběh, který by investoři neměli ignorovat, když zvažují, zda je vhodná doba pro nákup společnosti Beyond Meat.
Nové a vzrušující
Pravdou je, že alternativní masné výrobky existují již delší dobu. Například společnost Kellogg vlastní značku Morningstar Farms, která již dlouho nabízí alternativní bílkoviny. A pak je tu Quorn, který vyrábí alternativy masa z kultivovaných hub. Výrobky společnosti Beyond Meat tedy nejsou žádnou novinkou, ale společnosti se podařilo připojit se k širšímu kulturnímu trendu způsobem, který dřívější nabídky výrobků neměly.
Humbuk kolem výrobků Beyond Meat vyvolal stejné, ne-li větší vzrušení kolem akcií. Její hodnota dramaticky vzrostla, protože investoři věřili, že alternativní maso představuje obrovskou příležitost k růstu. To je možná stále pravda, ale jsou tu i další výrobci potravin a příležitost je otevřená pro všechny.
Odvětví základních spotřebních výrobků je totiž vysoce konkurenční, takže bylo jen otázkou času, kdy se začnou ve větším množství objevovat další značky s podobnými produkty. Například společnost Hormel, která má významnou pozici v oblasti značkových bílkovin, rychle přidala alternativní masný výrobek poté, co se kolem Beyond Meat strhl humbuk.
Jinými slovy, domnělá výhoda prvního hráče, kterou někteří přisuzovali společnosti Beyond Meat, nemusí být až tak výhodná vzhledem k finanční síle a dosahu konkurentů, jako jsou mimo jiné společnosti Kellogg a Hormel. To je pravděpodobně jeden z důvodů, proč by investoři rádi viděli, kdyby se Beyond Meat méně soustředil na růst za každou cenu a více na ziskovost.
Vedení společnosti vidí, že se jedná o problém, a snaží se dát své finanční hospodaření do pořádku. To nyní zahrnuje snižování nákladů, snižování zásob a zaměření se na opatření, která povedou ke zlepšení v blízké budoucnosti, protože se snaží dosáhnout pozitivního cash-flow v druhé polovině roku 2023. To vše je v pořádku, ale je tu důležitý obchodní trend, který by měl investory znepokojovat.
Co když poptávka není tak velká, jak se očekávalo?
Spotřebitelé jsou nestálí a jejich vkus se obecně řečeno může rychle měnit. Když společnost Beyond Meat poprvé představila své masové alternativy, zdálo se, že mají znaky módního výstřelku. To neznamená, že alternativní maso upadne v zapomnění jako pet rock, ale že společnost Beyond Meat byla vnímána jako něco většího než jen další potravinářská firma.
Po obrovské poptávce, rychlém růstu prodeje a nárůstu konkurence se již nemusí zdát tak výjimečný.
Pomoci vám mohou některá čísla. V roce 2022 se kilogramy prodaného produktu Beyond Meat meziročně v podstatě nezměnily (nárůst o 0,4 %). To není nijak zvlášť impozantní růst ani náhodou. Horší je, že ve třetím čtvrtletí došlo k meziročnímu poklesu o téměř 13 % a ve čtvrtém čtvrtletí byl zaznamenán pokles o téměř 17 %
Zajímavá je ale jedna věc. Celkový počet distribučních míst pro alternativní masné výrobky společnosti se neustále zvyšuje. Na konci roku 2021 měla společnost Beyond Meat 130 000 distribučních míst a do konce roku 2022 se jí podařilo tento počet rozšířit na 190 000. To se zdá být v rozporu s prodanými kilogramy, protože větší distribuce by za normálních okolností byla spojena s větším prodaným objemem.
Stejně jako většina dnešních společností se i společnost Beyond Meat potýká s inflací. Obvyklým krokem v oblasti spotřebního zboží je zvýšení cen, aby se ochránily marže. Společnost Beyond Meat však ceny snižuje. Zvýšení cen obvykle vede k poklesu objemu, zatímco snížení cen by logicky podpořilo objemy. Jak však ukazuje počet prodaných kilogramů, v případě nabídky společnosti Beyond Meat tomu tak není.
Jedná se o znepokojivé příznaky, které si zaslouží zvýšenou pozornost. Cíl společnosti dosáhnout kladného cash-flow bude totiž mnohem obtížnější, pokud poptávka po jejích produktech klesá.
Závěr
Celkově lze říci, že problémy, kterým společnost Beyond Meat čelí, nemusí být vzhledem k poklesu prodaných kilogramů snadno řešitelné. Pro investory bude pravděpodobně lepší pouze sledovat tento příběh, dokud vedení neprokáže, že je schopno dosahovat stálého zisku – což je úroveň, které ještě nedosáhlo. Možná se mu to podaří, ale v tuto chvíli se zdá, že profil rizika a výnosu je vychýlen špatným směrem.