Hlavní obsah
Finance

Elon Musk bude investovat v Indii? Co to může znamenat pro akcionáře Tesly?

Foto: Unsplash.com

Musk uvedl, že vstup do Indie se uskuteční „co nejdříve, jak to bude v lidských silách“, ale prozatím krotí své nadšení.

Článek

Po setkání s indickým premiérem Naréndrou Módím v New Yorku se generální ředitel společnosti Tesla (TSLA) Elon Musk nadšeně vyjádřil o investicích v této nyní nejlidnatější zemi světa (Indie právě předstihla Čínu s téměř 1,43 milionu obyvatel). V rozhovoru s novináři po setkání Musk řekl: „Jsem přesvědčen, že Tesla bude v Indii a že se tak stane co nejdříve, jak jen to bude v lidských silách.“

To by nakonec mohlo pro lídra v oblasti elektromobilů znamenat nové odbytiště růstu, ale investoři do Tesly by možná měli své nadšení z Indie prozatím mírnit.

Bod obratu pro společnost Tesla?

Mnoho společností se snaží diverzifikovat své působiště - včetně technologické výroby - mimo pevninskou Čínu, protože politické napětí mezi Washingtonem a Pekingem sílí. Indie je jednou z klíčových zemí, která může tuto diverzifikaci zajistit, což bylo podstatou Módího návštěvy v USA. A co se týče společnosti Tesla, Muskovy rozhovory s Módím se zdají být klíčovým bodem obratu.

V roce 2022 Tesla oznámila, že na neurčito odkládá plány na zahájení prodeje svých elektromobilů v Indii. Jak uvedla agentura Reuters, plánovalo se otevřít showroomy v klíčových indických městech a dovážet vozy z továrny Tesla Gigafactory v Šanghaji a z výrobních linek v USA. Indie však na ochranu domácího automobilového průmyslu uplatňuje na dovážená vozidla vysoká cla, někdy až ve výši hodnoty samotného vozu (což fakticky zdvojnásobuje konečnou cenu pro spotřebitele). Protože se Tesle nepodařilo zajistit nižší cla, rozhodla se své plány pozastavit.

Po rozhovoru s Módím se však Muskův zájem o Indii znovu oživil. Konkrétní informace zatím nejsou známy, ale nebylo by překvapením, kdyby se Tesla rozhodla investovat do nových výrobních závodů (možná automobilů, ale také na výrobu baterií nebo solárních panelů) v Indii, aby se vyhnula těmto clům a využila tento obrovský trh.

Proč je Indie důležitá?

Tesla je samozřejmě rostoucí společnost a v Indii žije téměř 20 % světové populace. Dalo by se říci, že by mohla prodávat mnohem více vozů, kdyby v Indii začala působit. Muskovy komentáře po jednání s Módím však poskytují některé další náznaky možných plánů. Indie by mohla být velmi lukrativním trhem, protože:

  • Indie je rychle rostoucí ekonomika s rychle se rozvíjející spotřebitelskou základnou střední třídy.
  • Země má velkou a cenově dostupnou pracovní sílu (výroba v Číně se v průběhu let prodražuje).
  • Indie má velkou a prosperující komunitu vývojářů technologií.
  • Indie má rozsáhlý průmysl, který je zralý pro projekty obnovitelných zdrojů energie a automatizace.

Tesla má vysoké cíle prodávat v nadcházejících letech mnohem více automobilů, ale její podnikání v oblasti energetiky se také teprve rozjíždí. V 1. čtvrtletí roku 2023 vzrostl počet nasazených úložišť energie (bateriové bloky pro správu energetických sítí) meziročně o 360 %. Na začátku letošního roku byla oznámena výstavba nové továrny na baterie v Šanghaji. A v posledních týdnech se společnosti General Motors (GM -0,95 %), Ford (F 1,21 %) a začínající elektromobilní společnost Rivian (RIVN -3,21 %) dohodly na přijetí standardů nabíjení vozidel Tesla. O využití nabíjecí sítě Tesla údajně uvažuje i světový automobilový gigant Hyundai.

Něco podobného by se mohlo stát i v Indii, která je domovem velkých automobilek, jako jsou Tata Motors (která vlastní i Jaguar Land Rover), Mahindra & Mahindra, a mnoha indických dceřiných společností nadnárodních společností, jako jsou Suzuki a Hyundai. Stačí říci, že pro společnost Tesla je zde příležitost získat nové smlouvy na dobíjecí sítě pro elektromobily a podpořit je svými bateriemi a solární technologií.

Zatím se příliš netěšte

Než se začnete optimisticky dívat na příležitosti, které Indie představuje, mějte na paměti, že hlavním motorem růstu budou stávající plány společnosti Tesla (výroba kybernetických vozů, náběh výroby baterií atd.). Zlepšující se globální ekonomika, zejména v Číně, rovněž pomůže v příštích několika letech oživit ziskovost.

Prozatím není žádná investice v Indii oficiální. A když už je něco konkrétního oznámeno, obvykle trvá nejméně několik let, než se nový výrobní provoz vybuduje, natož aby se rozšířil na plnou výrobu. Jakékoli posílení výroby v Indii může být pro Teslu během na dlouhou trať.

Musk se nicméně chce prosadit na obrovském indickém trhu a nakonec by to mohlo pomoci udržet Teslu v růstovém režimu i v následujících letech. S provozem s pozitivním volným peněžním tokem, hotovostí a krátkodobými investicemi ve výši 22,4 miliardy dolarů a dlouhodobým dluhem ve výši pouhých 1,75 miliardy dolarů má Tesla rozhodně možnost investovat v Indii jako žádná jiná automobilka před ní.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz