Hlavní obsah
Aktuální dění

Epic Games, která stojí za úspěšnou hrou Fortnite, souhlasila s pokutou 520 milionů dolarů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Zdroj: Getty Images

Společnost, která stojí za masivní online střílečkou Fortnite, čelila v poslední době obvinění ze strany Federální obchodní komise (FTC) z porušení zákona o ochraně soukromí dětí a za klamání spotřebitelů při nákupech.

Článek

Federální obchodní komise zajistila dohodu, podle které musí společnost Epic Games, Inc., tvůrce populární videohry Fortnite, zaplatit celkem 520 milionů dolarů jako odškodnění za obvinění, že společnost porušila zákon o ochraně soukromí dětí na internetu (COPPA) a použila designové triky, tzv. dark patterns, aby oklamala miliony hráčů a přiměla je k neúmyslným nákupům.

Pokuta se skládá ze dvou částí. První část je 275 milionů dolarů za shromažďování informací o dětech mladších 13 let, což je vůbec nejvyšší pokuta za porušení zákona o ochraně soukromí dětí na internetu. Herní společnost z města Cary v Severní Karolíně rovněž musí vrátit spotřebitelům 245 milionů dolarů za právě již zmíněné neoprávněné nebo nechtěné nákupy.

Urovnání vyžaduje schválení soudem. Stížnost a návrh na urovnání podalo jménem FTC ministerstvo spravedlnosti.

FTC tvrdí, že společnost Epic Games „nasadila designové triky, tzv. dark patterns (temné vzory), které byly pečlivě vytvořeny tak, aby uživatele přiměly k různým úkonům, jako je například zakoupení předraženého pojištění spolu s nákupem nebo přihlášení se k opakovaným účtům, a oklamala tak miliony hráčů k nechtěným nákupům“. Pokuta uložená vývojáři je nejvyšší, jaká kdy byla za porušení pravidla FTC udělena, a Epic Games bude muset „přijmout přísné výchozí nastavení ochrany soukromí pro děti a dospívající, které zajistí, že hlasová a textová komunikace bude ve výchozím nastavení vypnuta“.

Na popud tohoto obvinění společnost Epic ve svém prohlášení uvedla, že provedla změny ve své platformě, aby zajistila dodržování všech zákonů a předpisů.

„Přijali jsme tuto dohodu, protože chceme, aby Epic stál v čele ochrany spotřebitelů a poskytoval našim hráčům co nejlepší zážitek,“ uvedla společnost.

Předsedkyně FTC Lina M. Khanová k urovnání uvedla následující:

"Jak uvádíme v našich stížnostech, společnost Epic používala výchozí nastavení narušující soukromí a klamavá rozhraní, která klamala uživatele hry Fortnite, včetně teenagerů a dětí. „Ochrana veřejnosti, a zejména dětí, před narušením soukromí online a temnými vzory je pro Komisi nejvyšší prioritou a tyto donucovací kroky dávají podnikům jasně najevo, že FTC tyto nezákonné praktiky potírá.“

Videohra Fortnite od společnosti Epic je obecně zdarma ke stažení a hraní, ale uživatelům se účtují poplatky za herní předměty, jako jsou kostýmy a taneční pohyby. FTC již dříve zahájila řízení proti společnostem Google, Apple Inc.Amazon.com Inc. ze skupiny Alphabet Inc. kvůli neoprávněným digitálním nákupům dětí.

Když společnost Epic Games před pěti lety vydala hru Fortnite, stala se rychle kulturní senzací mezi miliony teenagerů a dětí. Bylo snadné se zaregistrovat a začít hrát a prostřednictvím hry si povídat nebo psát s cizími lidmi.

Některé děti tak ihned zpočátku nashromáždily výdaje ve výši stovek dolarů na kreditních kartách svých rodičů, když si kupovaly digitální předměty, například barevné oblečení pro své herní postavy. Tyto nákupy spolu se značkovým zbožím, jako jsou akční figurky, pomohly hře Fortnite stát se miliardovým trhákem společnosti Epic Games s více než 400 miliony uživatelů.

Sony a Lego investovaly 2 miliardy dolarů do společnosti Epic Games

Zisk 2 miliardy dolarů od Sony a rodiny Lego, představoval obrovskou transakci, která podtrhuje nadšení velkých firem z takzvaného metaversa.

Společnost Sony vložila do firmy 1 miliardu dolarů, zatímco Kirkbi, rodinná investiční společnost stojící za společností Lego, investovala rovněž stejnou částku. Transakce, která podléhala obvyklým podmínkám uzavření, Epic ocenila na 31,5 miliardy dolarů.

Společnost Lego již má úspěšnou řadu videoher založených na lukrativních sériích, včetně Disneyho Star Wars a Warner Bros Batman.

Hype kolem metaverza, navrhované sítě rozsáhlých virtuálních světů, vzal v poslední době firemní svět útokem. Facebook tento trend odstartoval tím, že se přejmenoval na Meta, a několik velkých značek včetně JPMorgan, Samsung a Nike začalo s touto technologií experimentovat.

Společnosti jako Epic a Roblox však o vybudování metaverza mluví už dlouho.

Hra Fortnite od Epicu umožňuje až 100 hráčům bojovat o to, kdo zůstane poslední naživu. Rozvíjí se však i v jiných formách zábavy, například pořádáním hudebních koncertů umělců, jako jsou Travis Scott a Marshmello.

Roblox mezitím chce vybudovat metaverzi, kde se mohou shromažďovat miliony lidí, kteří hrají hry nebo dokonce pracují ve virtuální ekonomice poháněné vlastní měnou Robux v aplikaci.

Společnost Epic Games je sice nejznámější jako firma stojící za hrou Fortnite, ale je to videoherní velmoc. Společnost vyvinula Unreal Engine, jednu z největších platforem používaných k tvorbě her, a provozuje vlastní online obchod s hrami, který konkuruje společnostem Microsoft a Valve.

Společnost se ocitla v centru ostrého sporu mezi vývojáři aplikací a společností Apple kvůli poplatkům App Store. V loňském roce soudce rozhodl, že Apple již nemůže bránit vývojářům v tom, aby uživatele odváděli od vlastního platebního systému společnosti Apple. Technologický gigant si obvykle bere 15 až 30 % podíl ze všech nákupů v aplikacích.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz