Hlavní obsah
Finance

Investoři do akcií elektromobilů nemohou ignorovat nejnovější varovný signál

Foto: Unsplash.com

Hertz mění svou podporu elektromobilů

Článek

Elektromobily (EV) vyvolávají na investičním trhu rozruch od nebývalého vzestupu společnosti Tesla (TSLA) v letech 2020 a 2021. Investoři po celém světě přijali myšlenku, že elektromobily představují budoucnost dopravy, a ti, kteří se chopí převládající příležitosti, získají značný finanční zisk.

Úvodní ziskovost společnosti Tesla přilákala investory v jejich houfech, což vedlo k astronomickému ocenění akcií elektromobilů. Například Tesla se obchodovala s poměrem ceny k zisku ve výši 71, v kontrastu s jednocifernými násobky zisku, které se připisovaly starším automobilkám, jako jsou Ford Motor a General Motors.

U neziskových nováčků došlo k ještě větší inflaci ocenění. Společnost Rivian Automotive (RIVN) zaznamenala hvězdný vstup na burzu s tržní kapitalizací přesahující 100 miliard dolarů. Přestože se její tržní kapitalizace od debutu drasticky snížila, stále se pohybuje na impozantních 17 miliardách dolarů. Akcie společnosti Rivian by mohly být potenciálně považovány za nadhodnocené vzhledem k rozsáhlým ztrátám, které utrpěla, a k tomu, že její ziskovost je pravděpodobně na několik let dopředu. Další společnost zabývající se elektromobily, QuantumScape (QS), výrobce polovodičových baterií ve fázi vývoje, nemá žádné tržby, ale disponuje tržní kapitalizací blížící se 4 miliardám USD.

Zdá se však, že odvětví elektromobilů se potýká s problémy. V uplynulém roce společnost Tesla, nucená těmito potížemi, několikrát snížila ceny svých vozidel, což podnítilo ostatní výrobce elektromobilů, aby učinili totéž. Tento trend naznačuje hrozící nasycení odvětví, kdy se poptávka ustálí a nabídka prudce vzroste. S tím, jak elektromobily ztrácejí svůj dřívější půvab a ti, kdo si je pořídili v počátcích, dokončují své nákupy, je stále obtížnější zajistit si nové zákazníky.

Generální ředitel společnosti Ford Jim Farley veřejně přiznal, že elektrická vozidla nejsou v současné době cenově konkurenceschopná s vozidly se spalovacím motorem. Ford i GM proto přehodnotily své ambiciózní cíle v oblasti výroby elektromobilů a uvedly, že současná ekonomická situace není pro elektromobily příznivá.

Hertz (HTZ), gigant v oblasti pronájmu automobilů, nedávno odhalil krok, který by mohl v roce 2024 představovat pro odvětví elektromobilů ještě těžší výzvu. Společnost se dostala na titulní stránky novin, když v roce 2021 deklarovala nákup 100 000 vozidel od společnosti Tesla. Toto rozhodnutí na okamžik vedlo k tomu, že tržní kapitalizace společnosti Tesla poprvé prudce vzrostla na více než 1 bilion dolarů, a postrčilo akcie společnosti Hertz vzhůru. O něco málo více než dva roky později však společnost Hertz přiznala, že tohoto rozhodnutí lituje. Společnost nyní plánuje obchodovat se zhruba 20 000 elektromobily v USA a současně pořizovat tradiční benzínová vozidla, přičemž jako hlavní důvody uvádí neuspokojenou poptávku a rostoucí náklady na údržbu elektromobilů.

Je pozoruhodné, že krok společnosti Hertz znamená výrazný odklon od trendu přechodu na elektromobily. Tato změna názoru je velkým zklamáním vzhledem k tomu, že půjčování vozů se zdá být přirozenou vstupní branou pro zákazníky, kteří chtějí prozkoumat elektromobily. Na rozdíl od jejich protějšků s benzinovým pohonem by půjčovny mohly vozidla snadno dobíjet, když je nájemci vracejí, což by poskytovalo další pohodlí.

Při pohledu do roku 2024 je rozhodnutí společnosti Hertz předzvěstí pokračování tlaku na snižování cen elektrických vozidel. Úrokové sazby zůstávají vysoké, zatímco konkurenční nabídka ojetých elektromobilů, nových modelů a levnějších elektromobilů zahraniční výroby se stále rozšiřuje. Na druhou stranu společnost Tesla oznámila další sérii snížení cen v Číně, což svědčí o ochabující poptávce na největším světovém trhu s elektromobily.

Apatické přijetí elektromobilů ze strany nájemců automobilů mírně kopíruje zpomalující se růst elektromobilů mezi tradičními kupci automobilů. V tuto chvíli se zdá, že odvětví potřebuje silný katalyzátor, který by vyvolal oživení poptávky, pravděpodobně například průlom v oblasti polovodičových baterií. Veřejné politiky se však začaly odklánět od podpory prodeje elektromobilů. Například daňová úleva 7 500 USD na elektromobily v USA se nyní vztahuje na méně elektromobilů než v předchozím roce, a to kvůli omezením dovozu.

Vzhledem k těmto okolnostem se společnost Hertz připojuje k rostoucímu seznamu velkých automobilových hráčů, kteří ustupují od investic do elektromobilů. V důsledku toho se rok 2024 rýsuje jako další náročný rok pro odvětví, které je stále vnímáno jako značně nadhodnocené.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz