Článek
Pro mnoho investorů je ideální investiční strategií následování investičních vzorů investičního magnáta Warrena Buffetta. Jeho přímočarý vzorec pro výběr vítězných akcií byl v průběhu let nápadně účinný. Jednoduchost a přímočarost této investiční strategie ji činí výjimečnou mezi ostatními komplikovanými investičními metodami. Jednou z perspektivních akcií, která by mohla zaujmout v rámci této strategie, je akcie výrobce luxusních automobilů Ferrari.
Proč právě Ferrari? Je to poměrně jednoduché; Společnost se může pochlubit konkurenční výhodou, je držitelem vynikající značky a vede nad konkurencí v mnoha investičních ukazatelích. Pro hlubší pochopení postavení společnosti je zásadní proniknout do několika atributů, které Buffett zohledňuje, přičemž prvním z nich je návratnost vlastního kapitálu (ROE). Rentabilita vlastního kapitálu funguje jako ukazatel, který měří schopnost společnosti generovat zisky, a dává tak investorům představu o základní síle podniku. V případě Ferrari platí, že čím vyšší je ROE, tím je ziskovější. Je zásadní si uvědomit, že zdravé srovnání je takové, kdy společnost vykazuje silnou návratnost vlastního kapitálu po mnoho let a dokáže předstihnout konkurenty ve stejném odvětví. V tomto okamžiku se zdá, že Ferrari vyniká, jak je znázorněno v níže uvedeném grafu.
Buffettovy investiční úvahy nekončí u návratnosti vlastního kapitálu; stejně zásadní jsou i ziskové marže. V případě Ferrari vykazuje trvale a stále rostoucí silné marže, které předčí konkurenty a dosahují téměř luxusních marží. Tento růst je pozoruhodný zejména v automobilovém průmyslu.
Kromě těchto faktorů Buffett věří, že jedinečné produkty nebo služby nabízejí značnou hodnotu. Ferrari si tuto jedinečnost chrání právě díky image své značky, závodnímu dědictví a exkluzivitě – což je vlastnost, kterou v automobilovém průmyslu jednoduše nelze napodobit. Exkluzivita značky Ferrari je patrná z omezeného celosvětového prodeje, který pomáhá zajistit, aby poptávka vždy převyšovala nabídku. V roce 2022, i přes dosažení nového prodejního rekordu, dodalo Ferrari pouze 13 221 vozů, což je ve srovnání s běžnými globálními automobilkami, které prodávají miliony vozů ročně, jen hrstka.
Buffettova investiční strategie zahrnuje minimalizaci rizika. Právě zde Ferrari září díky dobře rozloženým dodávkám a mimořádně bohatému cílovému trhu. Finanční odolnost společnosti je patrná i během ekonomických poklesů. Skvělým příkladem je nedávná pandemie COVID-19, kdy tržby a EBIT společnosti Ferrari poklesly pouze o 8,1 %, resp. 22 %, zatímco společnosti jako Ford Motor Company zaznamenaly prudší propad.
Další silnou stránkou společnosti Ferrari je dobře vyvážené rozložení dodávek. Segment Evropa, Blízký východ a Afrika (EMEA) vygeneroval ve třetím čtvrtletí 40 % dodávek, dalšími 32 % přispěla Amerika a zbývajících 28 % připadá na trhy Asie a Tichomoří (APAC), Čínu, Hongkong a Tchaj-wan. Dodávky Ferrari byly ve stejném období rozděleny na 49 % vozů s motorem s vnitřním spalováním (ICE) a 51 % hybridů.
Zajímavé je, že globální působnost značky Ferrari zůstává vzhledem k omezené výrobě vozů malá. To má za následek nižší režijní náklady, což svědčí o menší kapitálové/ dluhové náročnosti provozu, která se odráží v poměru dluhu k vlastnímu kapitálu společnosti Ferrari.
Nabízí se otázka, proč společnost Berkshire Hathaway nevlastní miliardy jejích akcií, když Ferrari splňuje tolik kritérií na Buffettově seznamu? Odpověď pravděpodobně spočívá v ceně akcií, protože Ferrari se zřídka obchoduje se slevou. S poměrem ceny k zisku přibližně 52 je prémiová cena v souladu s tím, že automobilka je špičková. Ve srovnání s automobilkami jako Ford nebo General Motors, které se často obchodují s jednociferným poměrem ceny k zisku, stojí Ferrari mnohem výše.
Budoucnost Ferrari jako investice Warrena Buffetta nelze definitivně předpovědět. Pokud by se však jeho akcie ponořily do hodnotového teritoria, mohlo by to stát za zvážení. Ferrari splňuje všechny potřebné podmínky a pravděpodobně bude i nadále dělat investorům radost v dlouhodobém horizontu, vzhledem k jeho historii vysokých výnosů, zdravých marží a jedinečnému postavení na trhu. Moudří investoři musí mít tohoto „Tažného koně“ na očích kvůli potenciální zlaté příležitosti.