Hlavní obsah

Microsoft a Qualcomm v čele marketingové kampaně pro počítače s AI

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Burzovnisvet.cz

První náznaky naznačují mírný úspěch – podle společnosti Circana, která se zabývá průzkumem trhu, byla pětina počítačů prodaných během týdne uvedení na trh právě počítači s umělou inteligencí.

Článek

Technologičtí giganti Microsoft Corp. a Qualcomm Inc. zahájili významnou marketingovou kampaň pro přelomový typ počítačů, které označili jako „AI PC“. Společnosti tyto počítače označují za budoucnost osobních počítačů a slibují, že jejich stolní počítače a notebooky budou disponovat specifickými funkcemi umělé inteligence.

Výrazným prvkem těchto zařízení, která mění pravidla hry, je přídavný procesor speciálně přizpůsobený k vylepšení funkcí umělé inteligence, jako jsou osobní asistenti a automatizace úkolů. Uprostřed tohoto humbuku je však nezbytné poznamenat, že pouze 3 % počítačů dodaných v letošním roce budou splňovat hranici výpočetního výkonu stanovenou společností Microsoft, aby mohly být kvalifikovány jako počítače s umělou inteligencí, uvádí společnost IDC, která se zabývá průmyslovým výzkumem.

Navzdory inovačnímu náskoku, který počítače s umělou inteligencí zřejmě mají oproti svým standardním protějškům, stojí nyní odvětví před výzvou, jak nalákat spotřebitele i podniky. Zdá se, že klíčem k úspěchu je nabídnout širší škálu těchto počítačů a zároveň dodat software, který dokáže využít výhod tohoto nového revolučního hardwaru.

Jak upozornil Eric Compton, finanční analytik společnosti Morningstar, který se zaměřuje na odvětví osobních počítačů, je v tomto odvětví patrná skepse, pokud jde o schopnosti těchto nových zařízení v oblasti umělé inteligence. Jedním z významných omezení je nedostatek výrobců softwaru kromě společnosti Microsoft, kteří v současné době vytvářejí funkce využívající nové čipy.

Někteří zavedení vývojáři aplikací, včetně společností Adobe Inc. a Salesforce Inc. a SentinelOne Inc. odmítli nadbíhání předního výrobce PC, který je požádal, aby svůj software upravili a umožnili tak využití nástrojů AI přímo na nových PC v době uvedení na trh.

Viceprezident společnosti SentinelOne pro umělou inteligenci Gregor Stewart uvedl, že společnost sice skutečně plánuje v budoucnu optimalizovat své produkty pro počítače s umělou inteligencí, ale vzhledem k pomalému tempu zavádění těchto zařízení to může trvat i několik let. Clara Shih, která vede úsilí společnosti Salesforce v oblasti umělé inteligence, tento názor odrážela a uvedla, že vyvíjejí jazykové modely na zařízeních, což je základní technologie pro mnoho generativních aplikací umělé inteligence, aniž by nabídla odhadovaný časový rámec pro uvedení na trh.

Přesto se ne všichni výrobci softwaru drželi stranou optimalizace počítačů s AI. Menší společnosti, jako například Blackmagic Design Inc. a Algoriddim, optimalizovaly své aplikace tak, aby využívaly AI na zařízení. Tyto společnosti vyrábějí software pro střih videa a nástroj pro mixování hudby s názvem djay.

Zástupci společnosti Salesforce se k této záležitosti zatím vyjadřují zdrženlivě a uvádějí, že společnost vyvíjí jazykové modely na zařízeních, ale zdržují se uvedení konkrétního časového plánu jejich vydání.

Nehledě na softwarové výjimky je současná várka funkcí umělé inteligence dostupných v počítačích s umělou inteligencí údajně omezená a anonymní zaměstnanec společnosti Best Buy Co. je označil za „převážně trikové“. Patří mezi ně nástroje pro zlepšení zapojení do videokonferencí a generování vizuálního obsahu na zařízení. Vyžadují však připojení k internetu pro moderaci obsahu. Za zmínku stojí také to, že Microsoft byl nucen odložit představení funkce Recall, která je vlajkovou lodí a má usnadnit přístup k minulým aktivitám na počítači, a to kvůli obavám o ochranu soukromí.

Vedoucí pracovník společnosti HP prohlásil, že ačkoli možnosti počítačů s umělou inteligencí zůstávají v současné době omezené, mohly by nakonec vyvolat vlnu nákupů za vyšší ceny a posloužit jako významný upgrade pro spotřebitele, podniky a školy, které si původně pořídily notebooky během pandemie.

První náznaky naznačují mírný úspěch – podle společnosti Circana, která se zabývá průzkumem trhu, byla pětina počítačů prodaných během týdne uvedení na trh právě počítači s umělou inteligencí. Technicky zdatné skupiny, jako jsou tvůrci obsahu, si tato nová zařízení osvojily rychleji, zatímco široká veřejnost může být stále mírně „zmatená“, jak popsal Mike Crosby, výkonný ředitel společnosti Circana.

Jako klíčový prodejní argument byla také uváděna lepší výdrž baterie oproti počítačům s jinými systémy provozovanými společností Microsoft. Propagační akce společnosti Qualcomm vhodně zdůraznila, že její úspornější čipy, založené na designu společnosti Arm Holdings Plc, by mohly znamenat několikadenní používání před nutností dobíjení.

Použití odlišných čipů však může přinést problémy s kompatibilitou se softwarem napsaným pro generace dlouhé procesory Intel nebo Advanced Micro Devices Inc. Některé běžné aplikace jsou aktualizovány tak, aby fungovaly se systémy založenými na ARM, ale mnoho starších programů, které se v podnicích hojně používají, může mít problémy s kompatibilitou, což by mohlo bránit jejich přijetí v podnicích.

Společnost Qualcomm si uvědomuje, že je třeba zvýšit úsilí o budování značky a pomoci výrobcům PC s reklamou, protože toto odvětví se tradičně spoléhá na propagační podporu společnosti Intel. Její výdaje na kampaně jsou výrazně vyšší, včetně výdajů na partnerství pro marketingovou podporu a její značky na dresech hráčů fotbalového klubu Manchester United.

Co se týče finanční stránky, počítače s umělou inteligencí založené na technologii Qualcomm bývají o 48 % dražší než zařízení bez umělé inteligence, jak uvádí Samik Chatterjee, analytik společnosti JPMorgan Chase & Co. Ten také předpokládá, že by společnost Qualcomm měla do roku 2026 držet přibližně 25 % trhu s počítači s umělou inteligencí.

Předpokládá se, že společnosti Intel a AMD vstoupí na trh počítačů s umělou inteligencí také později v tomto roce a budou se potýkat s menšími problémy s kompatibilitou vzhledem k tomu, že jejich technologie nejsou založeny na architektuře ARM. Nicméně k širokému přijetí počítačů s umělou inteligencí mezi spotřebiteli a podniky by mohla vést dlouhá cesta. IDC odhaduje, že i do roku 2026 budou počítače s umělou inteligencí tvořit pouze 20 % nových dodávek osobních počítačů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz