Hlavní obsah
Internet a technologie

Sedmdesát procent společností bude do roku 2030 využívat umělou inteligenci

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Zdroj: Pxfuel

Umělá inteligence se začala prosazovat v produktech a službách, které denně používáme

Článek

O umělé inteligenci se letos nemluví jen v investičních kruzích - tato technologie se skutečně dostává do produktů a služeb, které denně používáme. Tento trend se pravděpodobně nezpomalí. Podle odhadu výzkumné společnosti McKinsey & Company bude do roku 2030 70 % organizací nějakým způsobem využívat umělou inteligenci.

Vzhledem k tomu, že umělá inteligence se již podílí na utváření zážitků ze sociálních médií, sledování finančních transakcí a doporučování na zábavních platformách, není těžké si představit svět, kde tomu tak bude.

Výzkum společnosti McKinsey předpovídá, že tato technologie do roku 2030 zvýší globální ekonomickou produkci o 13 bilionů dolarů, a tvrdí, že největší podíl z tohoto koláče získají společnosti, které se na tuto technologii vrhnou jako první. Společnost McKinsey odhaduje, že díky dnešní integraci umělé inteligence a jejímu rozvoji do roku 2030 vzroste volný peněžní tok průměrné firmy o 122 %. Ale ty, které do té doby nebudou mít plán pro umělou inteligenci, mohou místo toho zaznamenat pokles o 23 %!

Jakou strategii mohou investoři použít, aby na těchto prvních uživatelích vydělali? Nákup akcií poskytovatelů služeb AI, jako je Splunk (SPLK) a mateřská společnost Googlu Alphabet (GOOGL) (GOOG), může být tou správnou cestou, protože společnosti s nimi pravděpodobně budou muset utrácet peníze na svých cestách za AI. Zde je důvod, proč by investoři mohli být připraveni na zisky obou těchto akcií.

1. Splunk

Strojové učení je důležitou podoblastí umělé inteligence, která využívá velké objemy dat k rychlému zlepšování podnikových systémů a procesů. Společnost Splunk poskytuje přední platformu pro organizace, které chtějí mít k této technologii přístup, a v současné době slouží více než 90 společnostem z žebříčku Fortune 100.

Většina investorů by si pravděpodobně nespojila vaření piva se strojovým učením, ale Heineken ročně distribuuje 13 miliard litrů svého alkoholického nápoje a zajištění konzistence mezi jednotlivými várkami - nemluvě o zvládnutí herkulovského logistického úsilí - vyžaduje mimořádnou přesnost. Společnost využívá 5 000 digitálních aplikací napříč celým podnikem a k přijímání 25 milionů datových bodů, které se mezi nimi každý měsíc odešlou, používá Splunk. Odtud Splunk poskytuje informace v reálném čase, které pomáhají společnosti Heineken řídit výrobu piva, zásoby, tvorbu cen a distribuci, a to i s ohledem na takové drobnosti, jako je počasí.

To je však jen ochutnávka z rozmanité zákaznické základny společnosti Splunk, která zahrnuje také výrobce automobilů, pizzerie a dokonce i závodní tým McLaren Formule 1.

V prvním čtvrtletí fiskálního roku 2024 (skončilo 30. dubna) vzrostl počet zákazníků, kteří ročně utratí alespoň 1 milion dolarů za platformy Splunk, meziročně o 17 % na 810. Počet zákazníků, kteří utratí alespoň 1 milion dolarů jen za cloudové iterace, se však zvýšil o neuvěřitelných 31 % na 433. Cloud usnadňuje zákazníkům nasazení nástrojů Splunk a přístup k nim odkudkoli, takže se pro společnost stává klíčovým motorem růstu.

2. Alphabet

Po nástupu chatbota ChatGPT společnosti OpenAI se letos objevilo mnoho spekulací o budoucnosti vyhledávače Google (a tradičních vyhledávačů obecně). Společnost Microsoft (MSFT) do OpenAI investovala nemalé prostředky a ChatGPT nedávno integrovala do svého vyhledávače Bing, stejně jako do sady dokumentů Office 365, webového prohlížeče Edge a cloudové platformy Azure.

Požádat chatbota o informace je pohodlnější než vyhledávat na internetu tradičním způsobem, kdy uživatel musí procházet seznam výsledků, aby našel konkrétní odpověď, kterou hledá. Společnost Google má vlastního chatbota s názvem Bard, který by jí měl v krátkodobém horizontu pomoci udržet dominantní 93% podíl na trhu v odvětví vyhledávání, ale je těžké odhadnout, jak se prostředí změní v dlouhodobém horizontu. Vzhledem k tomu, že chatboti budou v budoucnu pravděpodobně zabudováni do oblíbených aplikací spotřebitelů, není jasné, zda budou muset stále navštěvovat vyhledávače jako Google.

Google Cloud by tak mohl být důvodem, proč by investoři měli dnes nakupovat akcie společnosti Alphabet. Slouží téměř 60 % z 1 000 největších světových společností a je nejrychleji rostoucí částí podnikání společnosti Alphabet - v prvním čtvrtletí roku 2023 (skončilo 31. března) se jeho tržby zvýšily o 28 %, čímž předčil i klíčové cloudové konkurenty Microsoft Azure a Amazon Web Services.

Google Cloud poskytuje svým firemním zákazníkům řadu služeb využívajících umělou inteligenci. Patří mezi ně hotové modely přirozeného jazyka, které pomáhají převádět řeč na text (a naopak), překládat různé jazyky, vytvářet konverzační zkušenosti pro spotřebitele a dokonce získávat poznatky z obrazových a video médií. Google uvádí, že jeho zákazníci dokonce využívají jeho cloudové služby AI k trénování modelů pro samořídící vozidla, přičemž jednou z významných značek na seznamu je Mercedes-Benz.

Pokud bude do roku 2030 využívat umělou inteligenci 70 % společností, jak předpovídá McKinsey, Google Cloud by se mohl stát hlavním poskytovatelem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz