Článek
Bill Ackman je známý tím, že jeho fond Pershing Square Capital Management drží jen několik vybraných akcií – a když přikoupí novou, trh tomu věnuje velkou pozornost. Tentokrát vzbudil rozruch investicí do společnosti Hertz, která v posledních letech ztrácela hodnotu a podle většiny analytiků nestojí za nákup.
Ackman, který proslul jako aktivistický investor a dříve vsázel na pokles firem jako Herbalife, se dnes věnuje hlavně dlouhodobým investicím. Jeho nová sázka na Hertz ale vyvolává otázku: ví snad něco, co ostatní investoři nevidí?
Hertz: od bankrotu po sázku na obrat
Ackman nedávno potvrdil, že jeho fond získal 19,8 % podíl ve společnosti Hertz – půjčovně aut, která se v roce 2020 ocitla v bankrotu kvůli pandemii covidu. Po znovuobnovení provozu v roce 2021 ale firma dál zápasila s problémy – v roce 2024 vykázala ztrátu téměř 2,9 miliardy dolarů.
Velkou část této ztráty způsobil chybný nákup 100 000 vozů Tesla za 4,2 miliardy dolarů. Zákazníci si je nechtěli půjčovat, protože se báli problémů s nabíjením. V roce 2024 firma začala část těchto vozů prodávat a odepsala ztráty přes 1 miliardu dolarů kvůli poklesu zůstatkové hodnoty vozového parku.
Ackman ale věří v obrat – spoléhá na nového ředitele Gila Westa, dříve šéfa provozu u Delta Air Lines a General Motors. Podle Ackmana má firma šanci znovu vytvořit hodnotu pro akcionáře díky rozumnějšímu chování konkurence, zmenšení flotily Tesel, zlepšení provozu a také díky finanční páce, kterou má Hertz k dispozici.
Zároveň upozorňuje, že případné cla na dovoz by mohla zvýšit cenu ojetin – Hertz má ve vozovém parku auta za 12 miliard dolarů, takže i 10% nárůst hodnoty by mohl přinést 1,2 miliardy zisku, což je zhruba polovina současné tržní hodnoty celé firmy.
Ackman také naznačil možnou spolupráci Hertz s Uberem, kde má jeho fond rovněž podíl – třeba při nasazení autonomních vozidel. Generální ředitel Uberu Dara Khosrowshahi na sociálních sítích uvedl, že je „nadšený z nápadu posunout spolupráci dál“.
Podle Ackmana má Hertz šanci dosáhnout do roku 2029 zisku až 2 miliardy dolarů EBITDA (zisk před zdaněním a odpisy). Pokud by se akcie obchodovaly za 7,5násobek tohoto zisku, jejich cena by mohla vzrůst na 30 dolarů za kus – což je o 306 % více než současná cena kolem 7,38 USD.
Wall Street: opatrně, nebo spíš vůbec
Zatímco Ackman je optimistický, analytici většinou doporučují být opatrní – nebo akcie rovnou prodat. V posledních třech měsících vydali čtyři analytici nové zprávy – dva doporučují držet a dva prodávat. Průměrný cílový odhad ceny akcie podle TipRanks je jen 2,93 dolaru, což by znamenalo prudký pokles.
Například analytik Bank of America John Babcock tvrdí, že Hertz bude muset v blízké době získat dalších 500 milionů dolarů – například vydáním nových akcií, což by vedlo k ředění podílů současných akcionářů. Akcii stále hodnotí jako underperform (horší než trh) s cílovou cenou 2,70 dolaru.
Sázet na Hertz? Jen s rozvahou
Ackmanova investice má logiku – ale rizik je pořád dost. Hertz má vysoký dluh, v roce 2024 se mu nedařilo zvýšit využití vozidel ani výnos na jedno auto. Pokud firma opravdu vydá nové akcie, může tím ztratit důvěru investorů.
Objevily se také náznaky, že kolem akcie vzniká „meme“ obchodování – podobně jako v minulosti s GameStopem. Hertz byl navíc už jednou původním „meme stockem“ během pandemie.
Závěr? Ackman vidí v Hertz velkou příležitost – ale pro běžného investora jde stále o spekulaci s vysokým rizikem. Pokud se do akcie pustíš, zvaž malou pozici, sleduj, jestli firma skutečně zlepšuje provoz a počkej si na případné poklesy. Potenciál tu je – ale i hodně neznámých.