Hlavní obsah
Lidé a společnost

Když „Nerudovkou“ jezdily autobusy, bylo to občas hodně dobrodružné

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Unknown author, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

První pražský autobus v roce 1908

Autobusy představují dnes nezanedbatelnou část pražské hromadné dopravy. Bylo tomu tak po většinu času, přesto ale neměly autobusy úplně hladký start kariéry. Ty první nedopadly dobře.

Článek

Začátek autobusové dopravy v Praze

Ve svých počátcích znamenal pojem pražská doprava totéž, co tramvajová doprava. Právě tramvaje byly jediným dopravním prostředkem, který Pražany vozil (před elektrickými tramvajemi jezdily v Praze i omnibusy tažené koňmi). Již v roce 1903 se ale jako první začal zavedením autobusové dopravy zabývat podnikatel Vilém Dewetter. Trvalo ale dalších pět let, než autobusy skutečně vyjely.

Autobusy, tedy vlastně automobilní omnibusy, vyjely v roce 1908 a nešlo o žádného soukromého podnikatele, nýbrž přímo o Elektrické podniky provozující i pražskou tramvajovou dopravu. Vše bylo připraveno k tomu, aby se autobusy napevno zařadily do seznamu prostředků pražské hromadné dopravy. V provozu ale vydržely jen rok. Proč se jim zpočátku tak nedařilo?

První autobusová linka v Praze

Zkušební jízdy autobusů započaly v režii Elektrických podniků již v roce 1907. Jednalo se přitom o linku spojující Malou Stranu a Hradčany. Zastávek měla tato linka celkem devět:

  • Malostranské náměstí
  • Zámecká ulice
  • Kostel sv. Kajetána
  • Rampa
  • Královský hrad
  • Toskánský palác
  • Loretánské náměstí
  • Úvoz
  • Pohořelec

Pravidelný provoz byl zahájen 7. března 1908 v 8:00. Dnešního čtenáře možná překvapí, že autobusy jezdily velmi často. První jel vždy v 06:00 a poslední potom ve 22:15. Intervaly mezi jednotlivými spoji potom byly pouhých 15 minut. Cena jízdenky byla 20 haléřů. V květnu byla potom trasa prodloužena a zajížděla až na Křižovnické náměstí, což znamenalo, že autobusy musely přejíždět Karlův most, kde nahradily tramvaje.

Problémy na sebe ale nenechaly dlouho čekat…

Autobusy nezvládají

Pro autobusy značky Süddeutsche Automobilfabrik přezdívané Gaggenau, i další značky používané na této trati, tedy Laurin & Klement, Fiatu i francouzský Aries. se speciálně prudká Nerudova ulice ukázala jako příliš velké sousto. Jeden technický problém střídal druhý a autobusy zůstávaly běžně stát v kopci nebo se dokonce po prasknutí hnacího řetězu rozjely špatným směrem a narazily do toho či onoho domu.

Příslovečnou poslední kapkou byl prasklý hnací řetěz u jednoho Gaggenau, který donutil řidiče předvést veškeré jeho umění k tomu, aby rozjetý autobus zastavil o obrubník. Stalo se to 17. listopadu 1909. Ještě předtím, než se toto datum dvakrát zapsalo do kroniky české historie opravdu tučným písmem se také stalo datem, kdy neslavně skončil první pokus o zavedení pražské autobusové dopravy. Linka byla zrušena a trvalo dalších mnoho let, než se autobusy do Prahy opět vrátily.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz