Hlavní obsah
Lidé a společnost

Letecká nehoda u Kladna jako první konspirační teorie o pokusu zavraždit Alexandra Dubčeka

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Fortepan/Szalay Zoltán, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Alexander Dubček se stal předmětem konspiračních teorií hned dvakrát, poprvé to bylo v souvislosti s leteckou havárií v roce 1968

Dne 11. října 1968 havarovalo u obce Ptice na Kladensku letadlo Av-14 Československých aerolinií. S havárií se v této pohnuté době začaly spojovat i divoké teorie o snaze o zabití Alexandra Dubčeka.

Článek

Osudný let OK351

Bylo odpoledne 11. října 1968, když se na pražském letišti připravovala posádka letu OK351 k odletu na pravidelnou vnitrostátní linku do Piešťan. Posádka sama o sobě byla velmi zajímavá. Kapitánem letadla byl zkušený, dvaačtyřicetiletý pilot, který měl jen na Avii Av-14 (šlo o licenčně vyráběnou verzi sovětského stroje Il-14) nalétáno přes 5000 hodin. Vedle něj seděl Leopold Šrom, jedenapadesátiletý bývalý příslušník RAF, účastník Bitvy o Británii a posléze příslušník 1. čs. stíhacího leteckého pluku v Sovětském svazu.

Foto: RuthAS, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons

Avia Av-14, letadlo stejného typu, které spadlo u Ptic na Kladensku

Leopold Šrom patřil k našim nejúspěšnějším válečným pilotům, který přežil celou válku, absolvoval nespočet misí a připsal si celkem 8 sestřelů. Stejně jako ostatní váleční hrdinové byl i Šrom po únoru 1948 komunistickým režimem po zásluze „odměněn“. Jinými slovy byl zatčen, krátce vězněn a přišel o možnost pracovat jako pilot. V souvislosti s jistým uvolněním poměrů v druhé polovině šedesátých let se otevřela krátká možnost opět létat, kterou Ladislav Šrom využil. Po sedmnácti letech tak znovu usedl do letadla. To samé pak platilo pro palubního radiotelegrafistu, také on se k létání dostal po dlouhé vynucené pauze.

Odpolední let této posádky následoval po poměrně dlouhé službě zahrnující již proletěnou trasu Praha – Bratislava – Sliač – Bratislava – Praha. Další cesta ale byla před nimi a 37 cestujících únava pilotů příliš nezajímala. Letadlo vzlétlo v 15:14, krátce na to ale začaly problémy.

Havárie letu OK351

Letadlo začalo standardně stoupat, najednou ale začalo zatáčet na Jeneč a Červený Újezd. Avia se prakticky otočila a letěla směrem na jih. Přitom ztrácela výšku a všichni svědci mluvili o tom, že z pravého motoru se ozývaly rány, šlehaly z něj plameny a nebyl v chodu. Letadlo klesalo a u Ptic jen těsně přeletěl elektrické vedení. Potom už ale definitivně narazil do země.

Letadlo se po nárazu rozlomilo na několik kusů a zahynuli v něm všichni tři členové posádky spolu s osmi cestujícími. Ti další nehodu naštěstí přežili s různým stupněm poranění. Zraněné začal okamžitě ošetřovat lékař, který jel náhodou poblíž a na místo se brzy začaly sjíždět další záchranné složky.

Následné vyšetřování skutečně odhalilo závadu na pravém motoru, současně ale zpráva uvádí, že při správné reakci bylo možné havárii zabránit. Došlo tedy asi k souběhu technického problému a špatné reakce unavené posádky. U kapitána letadla mohl hrát roli i zbytkový alkohol.

A Dubček?

V osudný den to ještě nebylo ani dva měsíce od srpnové invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa a atmosféra byla více než rozjitřená. Alexander Dubček byl stále považován za hrdinu a symbol pražského jara. Není proto divu, že se mezi lidmi objevily teorie o tom, že Dubček měl být na palubě a celá nehoda měla za úkol jej zlikvidovat. Pro taková tvrzení není samozřejmě k dispozici jediný důkaz. Je to ale zajímavé v kontextu toho, že Alexander Dubček zemřel v listopadu 1992 při další nehodě, tentokrát automobilové. A i ta je dodnes předmětem nejrůznějších konspiračních teorií.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz