Článek
Emil Škoda
Jméno Škoda a znak okřídleného šípu nese dnes celá řada podniků, které vznikly z legendární strojírenské firmy Škoda Plzeň, nebo jsou s ní jinak historicky propojeny. Nás bude ale zajímat samotný původ této značky, a především její zakladatel.
Emil Škoda se narodil 19. listopadu 1839 do velmi dobře situované rodiny. Jeho otec byl lékařem, a dokonce i poslancem říšského sněmu. Nadaný Emil Škoda vystudoval techniku na vysoké škole v německém Karlsruhe a po studiích nastoupil jako hlavní inženýr do strojírenské firmy, kterou vlastnil hrabě Valdštejn – Vartenberg.
Škodovi však velmi rychle došlo, že firma nefunguje dobře a potřebuje výraznou modernizaci. Emil Škoda proto nabídl hraběti Valdštejnovi, že od něj firmu koupí. Stalo se tak v roce 1869 ve chvíli, kdy měla 33 zaměstnanců. Trvalo to jen několik let a zaměstnanců byly 4000. Z firmy se navíc stala jedna z nejvýznamnějších zbrojovek celé Rakousko – Uherské monarchie a odcházela z ní například děla a dělové věže křižníků Rakousko – Uherského námořnictva.
Sám Emil Škoda zemřel v roce 1900, ale jeho firma prosperovala dalších sto let. Dnes již firma ve své původní podobě neexistuje, ale se značkou Škoda se setkáváme například na železnici, v metru nebo v jaderných elektrárnách. Opomenout nesmíme ani automobilku Škoda, její vznik je ale jiný příběh.
Emil Kolben
I když není jméno Kolben tak proslulé jako jméno Škoda, zkratku ČKD zná také úplně každý. Zkratka znamená Českomoravská Kolben – Daněk a společnost s touto značkou taktéž významně ovlivnila naši historii.
Emil Kolben se narodil v roce 1862 do židovské rodiny s deseti dětmi. I on stejně jako Škoda studoval v Německu, konkrétně strojírenství a elektrotechniku. Během studií strávil nějaký čas také ve Spojených Státech a chvíli dokonce pracoval se samotným Thomasem Edisonem. Setkal se s Nikolou Teslou, od kterého pochytil výhody střídavého proudu.
Se svojí první firmou byl velmi úspěšný při výrobě motorů a generátorů, které zákazníci preferovali před produkty Františka Křižíka, který využíval stejnosměrný proud. Velmi významný byl rok 1921, kdy se Kolbenova firma spojila s Českomoravskou strojírnou a vznikla Českomoravská Kolben. O šest let později potom přišlo další spojení, tentokrát s firmou Brettfeld – Daněk a zrodila se ČKD.
Na konci 20. let měla ČKD 12 000 zaměstnanců a v její nabídce byly lokomotivy stejně jako letecké motory. Následná celosvětová hospodářská krize rozvoj firmy poněkud utlumila, to nejhorší mělo teprve ale přijít. Po obsazení Československa Německem byl Kolbenovi nejprve zabaven veškerý majetek a poté byl odeslán do terezínského ghetta, kde také v roce 1943 zemřel. Stejně jako v případě Škody i ČKD je dnes značkou, kterou využívá hned několik nástupnických firem.
Václav Klement
Automobilový průmysl je i pro současnou Českou republiku nesmírně významný. U jeho zrodu byl právě Václav Klement. Ten se narodil v roce 1868 a na rodinné zázemí velké štěstí neměl. Neměl proto ani šanci studovat a vyučil se knihkupcem. V době, kdy pracoval v Mladé Boleslavi, se zamiloval do cyklistiky. Jeho kolo německé firmy Seidel & Neuman bylo nicméně vadné, a protože neuspěl s reklamací, rozhodl se společně se svým kamarádem Václavem Laurinem založit vlastní opravnu jízdních kol. Zrodila se značka Laurin & Klement.
Postupem času začala firma i kola vyrábět a následně se přidaly motocykly. Obě jednostopá vozidla nesla značku Slavia. Jejich popularita umožnila expanzi firmy a v roce 1905 se začaly vyrábět také automobily Laurin & Klement. O deset let později již šlo o největší automobilku celého Rakouska – Uherska. Václav Laurin i Václav Klement však v roce 1925 firmu prodali Škodovým závodům. Od té doby nesla její auta značku Škoda. Václav Klement zemřel v roce 1938.
Tomáš Baťa
Jméno Tomáš Bati představuje nepochybně nejznámější jméno podnikatele u nás. Tomáš Baťa se narodil v roce 1876 ve Zlíně. Od dětství tíhnul k ševcovskému řemeslu svého otce. Se svým bratrem Antonínem založil obuvnickou firmu s deseti zaměstnanci, která však zpočátku nebyla vůbec úspěšná. Tomáš Baťa v době, kdy byl jeho bratr na vojně, dokázal podnik postavit na nohy a firma Baťa se mohla rozvíjet.
Když jeho bratr v roce 1908 zemřel, Tomáš se stal jediným ředitelem firmy, která se stala doslova legendou. Již v roce 1910 se počet zaměstnanců počítal na stovky. Po první světové válce dokázal Tomáš Baťa provést firmu složitým obdobím, kdy byla ekonomika státu víceméně rozvrácena. Ve dvacátých letech přišla expanze do zahraničí a boty Baťa se nosily na Filipínách, stejně jako v Československu. Péče o zaměstnance nebo cenová politika jeho firmy tvoří jeho podnikatelský odkaz, který je živý dodnes. Tomáš Baťa zemřel v roce 1932 při letecké nehodě.
Petr Kellner
Nejmladším z pětice vybraných podnikatelů je Petr Kellner narozený v roce 1964. Ten dokázal vybudovat finanční impérium, které z něj učinilo 89. nejbohatšího člověka světa podle žebříčku časopisu Forbes. Díky velmi obratnému využití možností, které mu nabídla kuponová privatizace na začátku 90. let, získal Kellner a jeho společnost později známá jako PPF podíly ve 200 firmách.
V roce 1996 následoval nákup 20 % akcií České pojišťovny, kterou následně plně ovládl. Jmění Petra Kellnera se postupně navyšovalo a stoupal v žebříčku dolarových miliardářů. V roce 2021 se jeho jmění vyšplhalo na celkových 17,1 miliardy dolarů. V témže roce však Petr Kellner nepřežil havárii helikoptéry při dovolené na Aljašce.
A nejbohatší český podnikatel historie?
Výše uvedení podnikatelé si svojí prací vydělali velká jmění. Ani jeden z nich se ale nemůže pyšnit titulem toho vůbec nejbohatšího podnikatele české historie. Ten totiž nepodnikal ani ve strojírenství, ani v obuvi. Jeho oborem byla válka. Nejbohatším českým podnikatelem historie nebyl nikdo jiný než Albrecht z Valdštejna. Jeho jmění je v přepočtu na dnešní ekonomiku prakticky nevyčíslitelné a překonává i současné dolarové miliardáře.