Hlavní obsah
Věda a historie

Tragický omyl partyzánů stál několik dní před koncem války životy dvou nevinných lidí

Foto: Public domain, via Wikimedia Commons

Vlak vykolejený partyzány. Jedná se o ilustrační foto, v tomto případě se jedná o skupinu „Jan Hus“ a akci u Žďáru nad Sázavou v březnu 1945.

Vítězný konec války máme spojený především s oslavami a celkově pozitivní atmosférou. Je to dílem jistě i efekt zdeformované výuky, kterou do žáků a studentů „hustilo“ socialistické školství.

Článek

Obec Běleč na konci války

Na jaře roku 1945 se protektorát nacházel v posledních týdnech nacistické okupace a lidé to dobře věděli. V této době zesílila činnost domácího odboje, zejména partyzánských skupin, které aktivně napadaly ustupující německé jednotky, sabotovaly zásobovací linie a podkopávaly morálku okupantů.

Ve stejné době se německé jednotky naopak snažily dostat z dosahu postupující Rudé armády a proklestit si cestu k jednotkám americkým, kterým by se vzdaly. Město Beroun bylo významným logistickým uzlem a trať Zdice-Beroun-Praha měla pro německé jednotky velký význam.

I proto bylo berounské nádraží dne 21. dubna bombardováno a byl významně omezen jeho provoz. A právě v tuto chvíli vstupují na scénu partyzáni z oblasti Podbrdska. Ti se totiž domnívali, že ve chvíli, kdy je z provozu vyřazena zmíněná trať vedoucí přes Beroun, Němci budou místo ní využívat trať z Příbrami do Prahy a předtím také po trati Hostomice-Zadní Třebaň.

Útok na vlak

Partyzáni tedy sestoupili k železniční trati v oblasti obce Běleč. Předpokládali, že po trati se budou pohybovat vojenské transporty plné ustupujících německých vojáků. Realita ale byla zcela jiná, Němci trať z Hostomic nevyužívali. Dne 24. dubna ráno se po kolejích pohyboval běžný osobní vlak s civilisty mířícími do práce či do škol.

Nálože už ale byly položeny a lokomotiva na ně najela. Exploze ji vykolejila a poslala ze srázu do údolí Stříbrného potoka. Spolu s lokomotivou sjel z kolejí i druhý vagon, na kterém byly převáženy konve s mlékem. Pád lokomotivy do údolí nepřežil strojvedoucí Václav Klíma, který byl těžce zraněn. Vlastní pád ještě přežil, zemřel ale následně v nemocnici. Topič František Lhoták byl mrtev okamžitě.

Závěr

Osobní vagony plné cestujících se naštěstí na trati udržely a lokomotiva je s sebou nestrhla. Počet obětí se tak zastavil na dvou. V překotném dění ve dnech na přelomu dubna a května 1945 se jednalo jen o malou epizodu, neboť podobných událostí byl u nás v těchto hektických dnech a týdnech nespočet.

Je ale na místě o nich vědět a připomínat si je. Bohužel, původní kovový kříž, který stál na místě tragédie nejprve prakticky celý zarostl, poté byl dokonce ukraden. Nahradil jej proto alespoň kříž dřevěný.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz