Článek
Po testu nového, hodně vylepšeného, korejského pick-upu Musso jsme se museli nutně zamyslet kam směřují tyto vozy. Musso se stalo oblíbeným pomocníkem ve firmách, na statcích i v rodinách, především v zahraničí. Robusní auto, na které je radost pohledět, si na pohled nezadá s podobnými modely od Fordu, Dodge, Mitsubishi nebo třeba Toyoty.
Exteriérově zajímavé a vizuálně podobné vozidlo lze se zavedenými značkami směle porovnávat, nejen co do vzhledu, ale také do užitkovosti, jízdních vlastností a zpracování interiéru. I když nové Musso s 2,2 l naftovým motorem koupíte zhruba za milion korun, nejedná se rozhodně o nějakou levnou napodobeninu. Starší modely prokázaly svou spolehlivost a novému vylepšenému modelu připravily pomyslný červený koberec.
Nejviditelnější změnou je zajisté výrazná a odvážná maska a světlomety. Zvenčí pak vozidlo vypadá podobné staršímu modelu, ale uvnitř na pasažéry čeká další milé překvapení. Tohle auto prostě přestává být pracovní a pomalu se z něj stává i auto rodinné. Všech 5 míst je pohodlných a všechna mají i dostatek prostoru pro nohy, i pro vyšší posádku. Celkový dojem z testovaného paketu je překvapující, interiér totiž působí až luxusně. Vše je robusní, ale zároveň funkční. Všechna tlačítka jsou uspořádána a lahodí oku. Navíc se téměř vše dá ovládat i pomocí česky komunikujícího 9,2 palcového informačního a zábavního systému se svižnou navigací, Apple Car Play a Android Auto systémem. Rozhodně se jedná o rychlé, jasné a přitom uživatelsky jednoduché ovládání všech funkcí, kterých je opravdu mnoho.
Z hlediska bezpečnosti disponuje vozidlo snad vším. Ohlídá situaci za vámi i před vámi. Z vozu vidíte díky kamerám prostor okolo, a to ze všech čtyř stran. Dále pak přední i zadní senzory usnadňující parkování, senzory krátkého rozestupu, čtení značek, hlídání rychlosti, dozor nad mrtvým úhlem nebo senzor přiblížení se ke krajnici nebo středové čáře. Výbava a nejen ta bezpečnostní je opravdu bohatá. Odkládací prostor je také dostatečný a lze využít i prostor pod zadními sedadly.
Nejvýznamnějším vylepšením modelu Musso považujeme v prostoru pod kapotou. Zde se nachází 2,2 litrový vznětový motor, který je nyní, stejně jako palubní systém, sdílen s Rextonem a přináší velké zlepšení v oblasti kultivovanosti. Zatímco dříve motor byl trochu drsný, tento model má sotva náznak klepání. Zejména při volnoběhu je skutečnosti dokonce plynulejší než 2,0 litrový motor v našem oblíbeném pick-upu jiné značky nebo třeba i 2,2 l Jeepu. I při prudké akceleraci je jeho zvuk překvapivě poměrně tlumený, nerušivý a motor se nijak neozývá ani při rozjezdu s třítunovým přívěsem. O řazení se stará šestistupňová automatická převodovka. Je dostatečně plynulá, ale nemůže se rovnat odezvě a flexibilitě desetistupňové jednotky Fordu, co se ale asi nedá ani očekávat.
Na silnici je nejlepší mít veškerý točivý moment přenášený pouze na zadní kola, ale v náročnějším terénu je k dispozici možnost režimu pohonu všech čtyř kol a nastavení nízkého převodového poměru pro opravdu náročné jízdy.
U nového motoru se projevilo i nepatrné zlepšení výkonu. I když si nikdo možná nevšimne zvýšení výkonu v porovnání s předchozím motorem, nový točivý moment 420 Nm je o 20 Nm vyšší než dříve. Tohoto vyššího maximálního výkonu je dosaženo při stejných otáčkách jako dříve, tedy1 600 ot./min a trvá až do 2 600 ot./min, takže je to skvělý impuls při tažení nebo přepravě těžkých nákladů. I proto si Musso oblíbili přepravci automobilů, koní a také milovníci karavaningu a jiní táborníci. Právě v oblasti tažné síly totiž Musso vyniká. Pokud potřebujete, můžete plně využít jeho užitečné zatížení 1 095 kg a schopnost současně táhnout brzděný přívěs o hmotnosti 3,5 tuny. Rozměry ložné plochy se co do délky a šířky shodují s rozměry Fordu v řádu milimetrů, ale ve skutečnosti je o něco hlubší.
Protože se ženy často bojí velkých aut a Musso velké je, naší testerkou byla i Janka, která váží necelých 50 kg a měří 165 cm. Kupodivu se ovládnutí tohoto hřebce zhostila na výbornou. Nastavitelné sedačky i volant umožnily pohodlné usazení se za volantem se skvělým dosahem na všechna potřebná tlačítka či panel. Výhledu nepřekážel žádná sloupek a i zpětná zrcátka jsou dostatečně velká. Naše zkušební jezdkyně se s vozem dokonale sžila během prvních pár kilometrů. Bez větší námahy i díky senzorům, zadní kameře a naváděcím linkám v obraze dokonale zaparkovala samotné auto i soupravu. Zkušeným a často kritickým pohledem vyzkoušela jízdu i s dětmi za použití poměrně robusních autosedaček. Výsledek byl uspokojivý. Na střed mezi autosedačky si totiž pohodlně sedla dospělá osoba. Jelikož je vzadu rovná podlaha a nepřekáží žádný tunel, bylo i vystupování pohodlné. A děti? Ty si auto zamilovaly. Velká okénka i vzadu jim zajistila perfektní výhled a tak mohly na cestách pozorovat dění okolo sebe. Auto je tedy ideálním bezpečným řešením i pro maminky - řidičky.
Shrneme-li tedy test z pohledu lidí mající v oblibě karavaning i koně, lze jednoznačně tento vůz doporučit. Interiér i výbava je jako z osobního vozu, přičemž ovladatelnost a průjezdnost je jako z terénního vozu a síla jako z nákladního. Jde tedy o elegantního, oku lahodícího pracanta za skvělou cenu.