Článek
Pavel Veselovský z Nové Vsi u Loun, který si ve svých 44 letech plní sen v podobě cesty okolo ČR se rozhodl pro zajímavou akci. Spojil historii, lásku k technice, karavaning a dobrodružství. Můžeme ho potkat v první polovině května příštího roku na cestách podél vnitřní hranice ČR.
S manželkou Lucií se rozhodli před lety objet Českou republiku na Babettách. Pro ty, jenž Babettu nepamatují, doplňujeme, že Babetta byla moped vyráběný v tehdejším Československu od roku 1970. V roce 1976 šla celá výroba do zahraničí na export a v roce 1974 získal tento moped na mezinárodní soutěži v tehdejším Západním Německu cenu „Gute Form“ za design.
Jak ale zrál čas a přicházely na svět děti, muselo se od plánů upustit, což poznáme asi všichni. Děti jsou prostě prioritou. Plány se změnily a místo na Babettách se pojede traktorem veteránem, který potáhne obytný přívěs, jenž je též raritou. Stařičký traktor dostal Pavel k narozeninám. Jde o Zetor 50 Super z roku 1957. Dokoupil vlek a pustil se do renovace. Překvapením bylo, že vlek je vlastně původně určen na přepravu zavazadel a tahal se za autobusem. Byla by škoda nedržet se původního využití a tak Pavel zrenovoval vlek do téměř původního stavu s tím, že vznikl v přepravním prostoru prostor obytný. Na světlo světa tedy přišel neobvyklý minikaravan za traktor. Oba veteráni nyní tvoří zajímavou historickou soupravu.
Jako vyučený automechanik mám k technice blízko a dělá mi neuvěřitelnou radost vdechnout život něčemu, co už někdo odepsal. Po přestěhování do nového působiště jsem začal s partou přátel dávat dohromady vybavení sboru dobrovolných Hasičů v obci, bohužel jsme se nesetkali s dobrou vůlí radnice,a tak jsem hledal něco, co mě bude naplňovat. Nakonec jsme vytvořili skupinu okolo místních traktoristů, a tak nastala otázka, kde vzít adekvátní stroj ,abych zapadl. Ke čtyřicetinám jsem od manželky dostal tedy traktor. Náhodou jsem narazil na vlek, který jsem chtěl použít jako základ pro káru za traktor, ale když jsem zjistil, že se jedná o vzácný batožinový vlek, který tahaly autobusy, tak rozhodnutí ho zachránit bylo jasnou volbou. Vždyť v ČR jsou takových přívěsů již pouze čtyři kusy a z dříve běžné věci se tak časem stala rarita. Kompletní renovace byla nutná, obytná vestavba se přímo nabízela. Pak se vše zlegalizovalo a výsledek uvidíte sami, třeba při mé cestě okolo ČR. Na You Tube sleduji německé srazy traktorů a tam má každý druhý za svým miláčkem karavan. Tak proč ne Já? Oříšek byl naplánovat trasu, hlavně abych tam mohl traktorem projet, tudíž letos v červenci jsem si trasu projel osobákem. Jak se říká, sny se mají plnit a bláznům se nemá odporovat.
Precizní práce a nespočet odpracovaných hodin společně přinesly výsledek, který vyráží při pohledu na tento stroj dech. Značka Zetor se proslavila svou kvalitou po takřka celém světě. Otázkou je či i po desetiletích zvládne takto náročnou cestu.
Při rychlosti traktoru necelých 30 km za hodinu bude mít každý možnost si tento skvost jistě prohlédnout. Trasa povede desítkami obcí a odpočívat se bude zhruba v patnácti kempech, kde posádka nabere síly. Kdo bude chtít, bude mít možnost si soupravu v kempu prohlédnout a s Pavlem třeba prohodit i pár slov. Start bude 1.5. 2025 po účasti na Spanilé jízdě traktorů v Libochovicích. Do cíle, tedy zpět domů, dorazí Pavel zřejmě 15.5. Cestu budeme sledovat a přineseme aktuální informace o tom, jak ji Pavel i stařičký Zetor zvládají. A máte se opravdu na co těšit.