Článek
Od 1. ledna se upravuje provoz na 1,8 kilometru dlouhém Luegově mostě. Z bezpečnostních důvodů se bude často jezdit pouze v jednom jízdním pruhu. Více než 50 let stará stavba u Gries am Brenner už nevydrží plnou dopravní zátěž. V rozpočtu je na rekonstrukci vyčleněno téměř 390 milionů eur. Aby byl provoz na tomto úseku co nejčastěji plynulý, bude v roce 2025 umožněn dvouproudý provoz alespoň na 180 přesně definovaných dnů a těžší automobily budou muset jezdit středem.
Není to však jediný úsek, který bude nutné opravit. Úsekem Brennerské dálnice projede denně kolem 32 000 vozidel. Rozsáhlé stavební práce způsobí od roku 2025 značné dopravní komplikace. Most Lueg bude zrekonstruován do roku 2030. Od roku 2025 dojde také k úpravám mostu Gschleirs a hraničního tunelu do Itálie. Největší úzké hrdlo pravděpodobně vznikne od roku 2040 s plánovanou opravou mostu Europa, který na čtyři roky masivně omezí jednu z hlavních dopravních tepen směřujících na jih. Opravy různých úseků a s nimi nezbytně spojené dopravní zácpy budou trvat až do roku 2044.
Abyste se vyhnuli neustálým dopravním zácpám na Brennerském průsmyku , měli by si cestující včas vyhledat alternativní trasu. Zde jsou čtyři alternativní trasy a návrh jak minimalizovat dopravní zácpy a ušetřit na mýtném.
1. Tauern Autobahn (A10) – rychlá trasa s mýtným. Jedna z nejoblíbenějších alternativ vede do Itálie přes Salzburg, dálnici Tauern (A10) a Villach. Tato trasa nabízí poměrně rychlé spojení, ale je také ovlivněna dopravními zácpami, zejména na tunelových úsecích. Vozidla do 3,5 tuny: dálniční známka 11,50 EUR na 10 dní + silniční mýtné 14,50 EUR za cestu. Vozidla nad 3,5 tuny: GO-Box, náklady závisí na trase a emisní třídě.
2. Reschenpass (B180) -krásná trasa s překážkami. Malebnou alternativou je cesta přes údolí Inn a průsmyk Reschen. Do konce roku 2026 však bude uzavřena kvůli stavebním pracím. Zimní sezóna 2024/25 umožňuje dočasné užívání do 9. března 2025.Z Projedete zdarma kromě tunelu Landeck, kde u vozidel do 3,5 t je vyžadována viněta, u těžších vozidel Go-Box. Alternativně lze tunel objet přes L76.
3. Fernpass Route (B179) – cenově výhodný přechod Alp. Trasa přes Fernpass je zajímavou nezpoplatněnou alternativou zejména pro motoristy přijíždějící z Bavorska. Vede přes Garmisch-Partenkirchen, Fernpass a pak dále směrem na Jižní Tyrolsko. Při pokračování po rakouské dálnici je však nutná viněta.
4. Großglockner High Alpine Road – nádherná krajina, ale závislá na počasí. Pro ty, kteří hledají dobrodružství, je Grossglockner High Alpine Road působivou alternativou. Spojuje Salcburk s Korutany a nabízí přímé spojení do Itálie přes Lienz. Mýtné cca 40 € pro osobní vozy a zimní uzavírka od listopadu do května.
Rakouská dálniční společnost ASFINAG pracuje na koncepci řízení dopravy, ale dopravním zácpám se dá jen stěží předejít. Pokud byste přesto chtěli projet Brennerským průsmykem, můžete jet po Brenner Landstraße – i zde však počítejte se zvýšeným provozem.