Hlavní obsah

Kontroly, omezení, pokuty. Nové podmínky v roce 2026 v cestovním ruchu v EU

Foto: databanka Pixabay

Čeká nás větší kontrola v rámci cestování a to i uvnitř Schengenu. Omezení jsme již mohli pocítit již letos, v roce 2026 nás ale čekají o mnoho více omezení a nařízení.

Článek

Rok 2025 přinesl cestovatelům po Evropě pořádnou dávku nových pravidel. Od hraničních kontrol přes turistické daně až po zásahy proti nevhodnému chování. Cestování se mění prakticky ve všech oblastech. Evropské země reagují na rostoucí tlak masového turismu, snahu o klid pro místní obyvatele a vyšší bezpečnost, píše portál Euronews.

Změny zasahují přípravu na cestu, ceny i samotné chování na dovolené. Nejvýraznější úpravy zavádějí státy Evropské unie, které digitalizují své hranice a postupně zavádějí nové formy kontroly příjezdů.

Největší změna se odehrála 12. října 2025, kdy EU spustila nový Entry/Exit System (EES). Jedná se o digitalizovaný systém, který postupně nahrazuje dosavadní ruční razítkování pasů. Místo razítka musí každý cestující ze země mimo EU poskytnout biometrické údaje – od údajů z pasu až po otisky prstů a snímek obličeje.

EES se zavádí téměř ve všech státech EU. Pokrývá také Island, Norsko, Švýcarsko a Lichtenštejnsko. Cíl je jasný: jednodušeji odhalovat lidi, kteří překročí povolenou délku pobytu, a posílit kontrolu nad identitou cestujících.

Systém se však nerodí bez komplikací. Zavádění provázely četné technické problémy, které v roce 2025 odsunuly několik termínů. Nejvýraznější zásah přišel ve Velké Británii, kde plánované spuštění EES pro cestující automobilem v přístavu Dover se posunulo na rok 2026, aby se předešlo chaosu během svátků.

Dokud se systém nestabilizuje, čekejme delší fronty na hranicích. V budoucnu by však EES měl zrychlit kontroly. Pokud jste však v poslední době někam cestovali, víte, že aktuálně to kvůli častým technickým problémům celý proces jen zpomalilo.

Po EES měl v roce 2025 přijít i ETIAS – Evropský cestovní informační a autorizační systém. Nakonec však jeho zavedení odložili až na konec roku 2026.

ETIAS bude povinný pro turisty z zemí, které nepotřebují víza. Bude stát 20 eur a umožní pobyt na 90 dní v rámci 180denního období. Jeho platnost bude trvat tři roky a půjde o elektronické povolení, bez kterého vás do Schengenu nepustí.

Turisté z zemí, jejichž občané dnes nepotřebují víza, budou muset žádat o digitální povolení pro krátkodobé pobyty. Cena zůstává na úrovni přibližně 18,20 € a ETA bude platit dva roky pro pobyty do šesti měsíců.

Na řadu přišla také nová pravidla chování. Cílem je omezit hluk, nepořádek a necitlivé chování turistů v přetížených destinacích. Španělské město San Sebastián přestalo tolerovat kouření na plážích. Portugalská Albufeira zase začala udělovat pokuty turistům, kteří se po městě pohybují jen v plavkách nebo bez trička. Pokuty by mohly přesáhnout i 1 500 eur. Ve španělské Palmě zakázali párty lodě, aby odlehčili přístavu a snížili hluk. Ve Francii zpřísnili pravidla už během cesty. Cestující, kteří porušují pravidla na palubě letadla, mohou dostat pokutu až 20 000 eur a zákaz létání na čtyři roky. Jak píše portál The Independent, francouzský úřad civilního letectví může od nynějška udělit pokuty až do výše 10 000 eur, až 20 000 eur v případě opakovaného přestupku.

Velká omezení čekají i na uživatele obytných aut a přívěsů. Napříč celou Evropou již v roce 2025 začala platit jistá omezení, zejména v délce stání na jednom místě. Jiné státy zcela zakázaly divoké kempování, které jim ubíralo finance z rozpočtu a znečišťovalo veřejné prostranství.

Práva cestujících - velké sliby, malý pokrok. Evropa se snaží o zlepšení práv cestujících už více než deset let. Hovoří se o bezplatném příručním zavazadle či vyšším odškodném při zpoždění, ale tlak leteckých společností tyto plány brzdí. Obávají se, že přísnější pravidla zvýší ceny letenek.

Některé státy dokonce prosazují zhoršení ochrany zákazníků, kdy chtějí posunout hranici pro vyplácení kompenzací ze tří hodin na čtyři. Jelikož se v roce 2025 nedohodlo, vše se přesouvá na rok 2026.

Mezitím Ryanair přestal akceptovat papírové palubní lístky, což vyvolalo kritiku. Například portugalské úřady již upozornily, že letecká společnost nesmí odmítnout cestujícího, který se prokáže fyzickým palubním lístkem.

Nad cestováním se tak vznáší velký otazník. Poslední dva roky ukázaly, že svoboda v cestování tak, jak byla vnímána, se mění k nepoznání a v tuto chvíli nikdo neví kam až horliví úředníci zajdou.

Poplatky však nejsou jediným důvodem rostoucích nákladů na cestování. Evropské metropole i turistické regiony začaly zavádět přísnější regulace krátkodobých pronájmů, aby ochránily trh s bydlením pro místní obyvatele. Omezení přišla v Paříži, Barceloně a dalších městech, nabídka levného Airbnb tak opět klesá.

K tomu se přidávají nové turistické daně. Zavedly je země jako Island, Norsko, Španělsko, Spojené království. Oblíbené Benátky pokračují ve svém poplatku pro jednodenní návštěvníky. Cílem je financovat infrastrukturu a zabránit přeplněným uličkám a problémům s masovým turismem. Evropa se tak postupně orientuje na „kvalitní turismus“ – méně lidí, vyšší zisky, větší důraz na udržitelnost.

Speciálně si připlatí lyžaři. V Alpách se ceny skipasů v některých střediscích zvýšily až o 40 % ve srovnání s rokem 2021. Důvodem jsou vysoké ceny energií i náklady na údržbu areálů.

Anketa

Jak vnímáte změny v cestovním ruchu za posledních pět let?
Pozitivně.
0 %
Negativně.
85,7 %
Nijak.
14,3 %
Celkem hlasovalo 7 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz