Článek
Představenstvo společnosti Knaus Tabbert AG rozhodlo o zastavení výroby v závodech v Jandelsbrunnu a Nagyoroszi v Maďarsku od 18. listopadu 2024 do konce roku.
Knaus Tabbert, výrobce obytných vozů z Dolního Bavorska, ještě loni hovořil o boomu kempování a rekordních prodejích. Nyní tam pásy stojí a zaměstnanci byli nasazeni na zkrácený úvazek. Většina z přibližně 4 000 zaměstnanců je zaměstnána ve dvou závodech. Cílem je snížit výrobní množství a tím dostat zásoby na úrovni dealerů na ekonomicky udržitelnou úroveň a snížit i vlastní zásoby. Kromě dvou závodů v Maďarsku a Dolním Bavorsku vyrábí Knaus Tabbert také karavany v Mottgers v Hesensku a luxusní obytné vozy ve Schlüsselfeldu u Bambergu. Těchto dvou závodů se přerušení výroby netýká.
Nejnovější cíl tržeb ve výši 1,3 miliardy eur pro rok 2024, který byl již nyní výrazně snížen ve srovnání se začátkem roku, bude proto nesplněn. V loňském roce společnost dosáhla tržeb ve výši 1,4 miliardy eur. Společnost už letos musela dvakrát snížit odhad zisku. Generální ředitel Wolfgang Speck opustil výrobce obytných vozů 31. října 2024. Od té doby vede společnost Werner Vaterl jako dočasný generální ředitel. Propad tržeb to však zřejmě nezastaví a ani nezmírní. Hlavní slogan společnosti Utváříme budoucnost karavaningového průmyslu zřejmě přestává platit. Investoři reagují masivním prodejem akcií. Podíl klesl až o 41 procent na historické minimum 11,50 eur. Na konci obchodování v den oznámení omezení výroby byly hodnota akcií zhruba o 33% nižší .
Zpráva o přerušení výroby oblétla ekonomický i karavanistický svět a nastartovala laické i odborné diskuse.
Zajímavé je, že situace potěšila mnoho lidí z řad běžných karavanistů. Důvodem však není očekávaný pokles cen. Karavanistům dělá radost zejména fakt, že se alespoň trochu přibrzdí narůstající počet obytných vozidel. Ten se sice v posledních měsících ustálil, ale i tak je velké množství obytných vozidel a zejména nezodpovědné chování jejich posádek příčinou zpřísňování pravidel pro takový způsob kempování, a to v mnoha zemích. Mezi poslední země, jež přijaly nebo právě přijímají omezující legislativu ve vztahu k využívání obytných vozidel a přívěsů, je Bulharsko nebo Turecko.
Proč tedy tento trend mnohé karavanisty těší? Společnost se stále štěpí na různé skupiny a totéž se děje i v karavaningu. Střety, a to nejen názorové, jsou i mezi lidmi yvužívajícími pohodlí obytných aut a přívěsů. Zatímco jedni milují přírodu, rádi kempují dle prastarých zásad a nepoznáte, že někde strávili víkend, druzí si s dopadem používání obytného automobilu starosti nedělají. Po jejich zastavení zůstávají na místě odpadky nebo stopy po vypuštění odpadní nádrže, a to i z toalety. Chování druhé skupiny bylo vícekrát medializováno a zapříčinilo nejen zákazy vjezdu a parkování obytných vozidel v mnohých lokalitách, ale také pokřivilo pohled veřejnosti na karavanisty jako takové. Díky pár desítkám lidem a jimi způsobených problémů se ocitli na listině nechtěných karavanisté všichni. Mnozí se neumějí chovat ani v přírodě, ale ani v kempech nebo na tzv. stellplatzech a veřejný či cizí soukromý majetek si pletou s vlastním.
Pro společnost Knaus Tabbert AG je pozastavení výroby jistě smutná zpráva. Na druhé straně však mnoho lidí potěšila a v debatách na sociálních sítích mnozí tuto situaci vítají.
Samozřejmostí je očekávaný pokles cen. Prodejce obytných aut ze Šlesvicka-Holštýnska Auto und Freizeit Nord GmbH překvapivě vyhlásil bankrot. Společnost, která začala pronajímat a prodávat karavany a automobily v roce 1997, rychle vyrostla v jednoho z největších specialistů v tomto sektoru v severní Evropě. Přibližně 60 zaměstnanců společnosti se nyní musí bát o svá místa. Vyhlášení bankrotu tvrdě zasáhlo zaměstnance a způsobilo šok. Auto und Freizeit Nord přesunul své sídlo z Eutinu do Wesenbergu u Rheinfeldu teprve před dvěma lety. Šéf společnosti Horst Spiertz tehdy do nové budovy investoval 8,5 milionu eur. Vozidla společnosti jsou nyní na webu nabízena se slevami více než 10 000 eur.
Smutným faktem je, že na šíření zavádějící informace o obytných vozech jako nedostatkovém zboží a na následném umělém zvyšování cen se podíleli i ti, kteří se navenek tváří jako ikony karavaningu, bez kterých by se ten český karavaning neobešel. Tak snad se lidé poučili.
Děje se to z čista jasna? Ne. Na splasklou bublinu v této oblasti jako jeden z mála delší dobu upozorňuje Stanislav Strnadík, předseda představenstva a přípravného výboru právě vznikající České národní asociace kempingu a karavaningu . Dle jeho slov mnozí autoři článků, blízcí půjčovnám a prodejcům obytných aut a přívěsů, publikovali neopodstatněné názory, že pocovidový karavanistický boom přetrvává i v roce 2024 a bude přetrvávat dále. Ceny se tak vyšplhaly neobvykle vysoko a do sítí prodejců a půjčoven byli vehnáni ve snaze urvat si ten svůj vysněný karavan mnozí zájemci, kteří mylným informacím v médiích podlehli.
Zdroj:
https://www.wallstreet-online.de/nachricht/18709444-knaus-tabbert-halts-production-until-year-end-impact-on-shares
https://www.knaustabbert.de/presse/
https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/wohnmobilhersteller-knaus-tabbert-pausiert-produktion-aktie-verliert-41-prozent/100088241.html
https://www.ln-online.de/
https://cnn.iprima.cz/karavanova-bublina-splaskla-kempovani-se-v-reakci-na-rust-obliby-obytnych-aut-prodrazuje-366943
https://www.google.com/finance/quote/KTA:ETR?sa=X&ved=2ahUKEwj9×o-IlN2JAxWv0gIHHf-YOVQQ3ecFegQIUxAX&comparison=FRA%3ATPE