Hlavní obsah
Počítače a elektronika

Úřednictvo sdělilo, co brzdí pokrok technologií. Co na to říkají experti na digitalizaci?

Foto: Česko.Digital

Úřednictvo sdělilo, co brzdí pokrok technologií. Co na to říkají experti na digitalizaci?

Proč Česká republika zaostává ve využívání digitálních technologií ve státní správě? Odpovědi naznačuje průzkum, do kterého se zapojilo přes 2000 úředníků a úřednic. Chybějící kompetence, rozpočty, nechuť cokoliv změnit i nevyhovující legislativu.

Článek

Z ročního průzkumu Česko.Digital vzešlo sedm největších problémů, které mají nejspíš vliv na využití technologií ve státní správě a samosprávě. Zeptali jsme se tří klíčových hráčů na poli digitálních technologií, co na ně říkají. Bariéry pokroku komentuje ředitel Digitální a informační agentury Martin Mesršmíd, vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš a strategická ředitelka Česko.Digital Veronika Quek.

7 potenciálně největších problémů

Na základě odpovědí od zaměstnanců státní správy a ročního mapování státní správy a samosprávy vzešlo z průzkumu Česko.Digital sedm největších problémů v otázce plného využití digitálních technologií:

  1. Státní správa a samospráva nevidí pro technologie místo ve své každodenní práci
  2. Státní správa a samospráva nevidí návratnost investice do technologií
  3. Státní správu a samosprávu brzdí nevhodná legislativa a politiky
  4. Ve státní správě a samosprávě chybějí měkké dovednosti (viz definice od MPSV)
  5. Ve státní správě a samosprávě vládne nedostatek důvěry jak navzájem, tak mezi jednotlivými resorty
  6. Ve státní správě a samosprávě chybí otevřená komunikace a kultura zpětné vazby, což brání pokroku
  7. Ve státní správě a samosprávě převládá krátkozraký přístup k implementaci technologií bez ohledu na reálné požadavky občana a úřadu

Šéf Digitální a informační agentury

Martin Mesršmíd

Foto: Česko.Digital

Martin Mesršmíd

Jsem rád, že se podařilo zformulovat některé z velkých problémů, které brzdí efektivní využití technologií ve státní správě. Je zde značná shoda s tím, jak vnímáme situaci v DIA, a proto v DIA plánujeme přímou i nepřímou pomoc úřadům v těch nejproblematičtějších oblastech. Chtěli bychom také ovlivňovat státní správu tak, aby se podařilo odstranit některé hlubší příčiny neúspěchů v digitalizaci – např. nedostatek kvalitních odborníků způsobený jejich odlivem do soukromé sféry, která je dokáže lépe zaplatit, či nesoulad výše odměn a podstupovaných rizik a přemíru byrokracie, která úřady dusí,“ říká ředitel Digitální a informační agentury.

Naše zjištění potvrzují výsledky průzkumu také v oblasti kultury ve státní správě a přístupu k technologiím. Pro využití technologií tak, aby občan jasně pocítil jejich přínos, je potřeba kultura otevřené zpětné vazby, testování a agilní přístup, což nyní velmi chybí,“ doplňuje Martin Mesršmíd.

Vicepremiér pro digitalizaci

Ivan Bartoš

Foto: Česko.Digital

Ivan Bartoš

Děkuji za vaši snahu posouvat státní správu v digitální oblasti a za snahu pomoci úředníkům v porozumění novým technologiím i jejich implementaci. Výsledky průzkumu jsou zajímavé, ale nejsou až tak překvapivé. Kromě všech zmíněných problémů tu existuje ještě jeden zásadní problém, o němž jsem mluvil už na jaře. Platy IT specialistů ve státní sféře. Aby stát dobře fungoval, musí v něm pracovat skvělí odborníci. Ale dokud budou platy ve státním sektoru o třetinu nižší než v komerční sféře, tak špičkové odborníky ani odbornice na IT pozice prostě nepřilákáme. Je třeba změnit platovou třídu pro IT specialisty a specialistky i jejich odměny u strategických projektů. Uvědomme si, že v Česku pracuje ve státním IT dvakrát až třikrát méně odborníků než v okolních státech,“ říká vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Právě abychom uměli lépe definovat problémy, najít vhodná řešení a věděli, jak je implementovat, jsme založili Digitální a informační agenturu jako expertní centrum, které dokáže přinést zlepšení rychleji než dosavadní rozdrobené agendy mezi ministerstvy. Její pracovníci mají nejen příslušnou kvalifikaci, ale i zkušenost, aby byli schopni identifikovat hlavní faktory zamezující zavádění nových technologií. Dosavadní dodavatelské firmy totiž často zavádění nových technologií nejrůznějším způsobem blokují, aby nepřišly o svůj status. Jsem přesvědčen, že s přispěním DIA jsme schopni prolomit onen začarovaný kruh, kdy výsledný produkt neodpovídá očekávání, úřednice a úředníci jsou zklamaní, protože nedojde ke slibované úspoře času či práce, a v důsledku toho se pak u nich zvyšuje nedůvěra v nové technologie a neochota se dál vzdělávat,“ doplňuje Bartoš.

Naší snahou by ale zároveň mělo být nejen dodávat nové technologie a učit úředníky a úřednice novým digitálním dovednostem a znalostem těchto technologií, ale také flexibilitě, kreativnímu myšlení a komunikaci. Nikdo na úřadě by se neměl bát zeptat se svých kolegů na to, jak oni pracují s danými procesy, co jim usnadňuje práci a jak je to třeba na jiném resortu. Vnímám v tomto ohledu pozitivní posun a věřím, že si státní správa může vzájemně předávat řadu užitečných rad a dovedností,“ dodává.

Strategická ředitelka Česko.Digital

Veronika Quek

Foto: Česko.Digital

Veronika Quek

„Využití technologií ve veřejné sféře představuje čím dál naléhavější výzvu. Jde o složitý systémový problém, který vyžaduje hlubší analýzu vzájemných vztahů mezi různými částmi systému a analýzu zpětných vazeb, které mohou buď vyvažovat, nebo posilovat existující problémy. Nejde o jednoduchý úkol, ale naším cílem je jej řešit,“ popisuje současný stav strategická ředitelka Česko.Digital Veronika Quek.

„Koordinované úsilí a spolupráce jsou stěžejní prvky. Nevyhnutelně musíme mít všichni společnou vizi a metriky, protože v současnosti existuje mnoho různých interpretací a měření úspěchu. Bez jasné definice úspěchu dochází k rozmanitosti strategií a cílů různých orgánů, což vede k neefektivním investicím a nevhodným řešením. Je tedy klíčové, abychom stanovili jasnou cestu a pracovali na společných cílech – tak nejspíše dosáhneme pozitivních výsledků,“ říká Veronika Quek.

„V reakci na dnešní situaci je klíčovým faktorem spolupráce a vytvoření společné vize. Snažíme se všechny přivést k jednomu stolu. Cesta k efektivnímu využití technologií ve veřejné sféře je náročná, ale jsme odhodlaní tuto výzvu přijmout a hledat inovativní řešení pro budoucnost,“ doplňuje.

Další výzkumy

Povědomí a postoje uživatelů k digitálním produktům ve státní sféře, jako je Portál občana, Portál veřejné správy, Datová schránka, Identita občana a Mobilní klíč, zkoumali letos na jaře Galina Avanesjan a David Lustig.

Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu minulý rok zkoumal státní zaměstnance a úředníky pohledem jejich výkonu práce.

Data o využívání internetu při kontaktu se státní správou v ČR přinesl Český statistický úřad v roce 2020.

Motivace a přístup státních úředníků k řešení úkolů ve veřejné správě bylo téma diplomové práce Lenky Kozelkové na Institutu sociologických studií Univerzity Karlovy.

Pomozte zatočit s bariérami a zapojte se do komunity

Také vám to není jedno? Přiložte ruku k dílu. Nyní hledáme experty*expertky na digitalizaci státní správy.

Autor článku: Jindřich Oukropec

Korektura: Silvie Mitlenerová

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz