Článek
Tak jsem se po delší době ponořil do vod internetu a sociálních sítí a člověk by se asi nejvíc bavil kauzou BB (Blažkovy Bitcoiny). Nicméně jsou zde i mnohem vážnější otázky. Nějaká defraudovaná miliarda sem nebo tam pro společnost není tak tíživá jako nepochopení, v jakém světě děti generace Alfa žijí.
Vážnost situace může mnoho lidí bagatelizovat, protože současné děti mají na dosah všechny vymoženosti sociálních sítí a internetu. Psát o puberťácích nechci, ale je zajímavé sledovat děti na prvním stupni základní školy, jak se proměňují oproti jiným generacím. Dnes je opravdu důležité, abychom pochopili, jaké úskalí znamená žít virtuální život pro dítě na první stupni ZŠ.
Problém první - význam obrazovky
Dnešní doba proměnila vnímání dětí. Chytré přístroje se měly stát zpestřením a pomocníkem pro naše děti, ale stal se jejich samozřejmostí. Ony tráví spoustu času na sociálních sítích. Hrají hry. Sledují videa na TikToku, nebo YouTube. Čas, který by měly trávit se svými vrstevníky jim nahrazuje virtuální svět, jenž se pro ně stává realitou.
Problém druhý - ničení přirozeného vývoje dítě
Dítě na prvním stupni objevuje své vlohy a hranice. Učí se zvládat emoce, soustředění, nebo rozhodování. Samotný mozek nám přináší poznání, že se učíme na základě zkušeností. Nicméně zrychlené podněty, jenž dostává od chytrých přístrojů, přetěžují jeho mozek, který naopak vyčerpaný potřebuje vypnout. Důsledkem toho se mladé děti stávají závislými a mají stejné symptomy jako alkoholici a jiní nemocní lidé.
Problém třetí - Brr Brr Patapim
Dnes není člověk, který by nezaznamenal, jak malé děti drmolí a šišlají italské výrazy, o nichž nic nevědí. Ballerina Cappuccina, Brr Brr Patapim, nebo Spioniro Golubiro se stalo integrální součástí jejich života a nelze de facto jít po škole, aby jste nějaký italský brainrot nezaslechli. Jedná se o krátkou nesmyslnou hlášku s uměle vygenerovaným obrázkem, či videem. Problém brainrotu tkví zejména v mravním ohrožení malých dětí. Italský brainrot má totiž škodlivý podtext, kde se objevuje zesměšňování duševních nemocí, banalizace násilí, podpora náboženské nenávisti a kulturní stereotypy. Zkrátka jedná se o nevhodný obsah pro děti, který neustále prezentují. Zhoršení mluvy je potom logickým vyústěním.
Problém čtvrtý - youtuberství
Dnešní mladí lidé budou znát osoby jako Tary, Fizi, Bouchal nebo Puflick. Jména, která normálnímu člověku nic neřeknou, protože nic neumí, ale mládež je obdivuje. Jenže samotné youtuberství není zrovna vysněná práce, jež by patřila do kategorie tzv. hodných lidského respektu. Prezentují totiž idealizovaný a nereálný obraz života. Pro spoustu mladých lidí, kteří se nedokáží oprostit od YouTube, jsou vystaveni depresím a úzkostem, protože se životy jejich oblíbenců odlišují od jejich vlastního standardu. Youtuberství je pro mladé děti nevhodné úplně stejně jako brainrot. Sledování TikToků a YouTube, tak uzavírá děti do virtuálního světa bez sociální interakce mezi dětmi. Navíc je nutno podotknout, že youtubeři mají za sebou poměrně pestrou směsici skandálů, která ohrožuje mravní integritu dětí. Kontroverznosti jako rychlé jízdy autem, zesměšňování lidí, soudní opletačky jsou spíše standardním chováním než lapsusy. Navíc jsou opravdu intelektuálně nazí, o čemž svědčí poslední kauza o Mikýři a napálených youtuberech, kteří ani neví, jaký je režim v Číně.
Problém pátý - aktivní tvorba videí na sítích
Závislost na chytrých přístrojích jde ruku v ruce s aktivním fungováním dětí, kdy tvoří vlastní obsah. Ten má v zásadě tři problémové oblasti: dítě krade cizí práci a prezentuje ji na osobním blogu; dítě vytváří videa spolu s dalšími nezletilými; mladý youtuber na prvním stupni ZŠ vytváří díla, jež jsou nevhodné pro jejich tvorbu od youtuberů, nebo brainrotů. Jedná se o porušení podmínek platformy YouTube, která je určena pro uživatele starší 13 let. Zneužití jakékoliv cizí osoby do 15 let navíc porušuje Občanský zákoník a Sbírku zákonů o zpracování osobních údajů. Malé děti tak potenciálně ohrožují sami sebe, když dávají videa se sebou samým a kamarády, jež si může vytipovat nějaký pedofil a pokud tvoří své videa z domu, dávají cennosti rodičů všanc zlodějům.
Závěr
Cesta ven z hloupnutí dětí vede bohužel přes rodiče. Není krystaličtějšího důkazu, že rodiče nezvládají výchovu, než závislost dětí na prvním stupni na chytrých přístrojích. Dokud nebudou vést děti k přirozenému vývoji, tak ani škola nebude moci dětem pomoci. Co by to ale chtělo? 1. Snažit se orientovat o obsahu na sociálních sítích (fakt není normální, když rodiči nevadí brainroty nebo youtubeři). 2. Aktivně předcházet škodlivému obsahu. 3. Dávkovat svým ratolestem čas na přístrojích (umí si najít informace na mobilu, ale neumí držet lžíci, nebo si nezaváže tkaničky). 3. Vést děti k tomu, aby v sobě pěstovaly pozitivní vlastnosti: vůle dokončit úkol, zvládat emoce, učit se. 4. Naučit děti lásku k četbě na místo obdivu k dementním youtuberům a influencerům na TikToku (přetížené logopedické poradny, kde se někde čeká i půlrok na přijetí, nemohou nahradit funkci rodičů). 5. Trávení času s dětmi a zajímat se o ně (dítě bude lidsky posunuto, když pojede s rodiči na výlet na zámek a přírodními krásami, než když budou všichni čumět do mobilu). 6. Socializace bez mobilu mezi vrstevníky. Chytré přístroje budou obklopovat člověka po celý život a bylo by dobré, aby si její práci osvojil na základě zkušeností v době, kdy z toho bude mít rozum a nepotřeboval adiktologa.