Článek
Nějak si vydělávat musí…
Abych úplně neodsuzovala, musím říct, že reklamy v některých videích chápu. U hudebního klipu, nebo u zábavného pořadu pochopím, že po nějaké době se nějaká ta reklama objevit nejspíš musí. V době internetu je třeba se nějak uživit a reklama, která cíleně míří na určité skupiny uživatelů je tím nejlepším marketingovým nástrojem. A co si budeme povídat, někdo se může chytit a zobrazený produkt z reklam si vyhledat.
Kromě produktu se do povědomí diváka dostane případně i vybraná hudba. To je jen tak na okraj i případ mé známé, která v reklamě ve videu slyšela hudbu, a mermomocí ji chtěla najít. No, strávila nad tím docela dost času než se jí to podařilo, ale na té znělce ,,jela“ asi dva týdny. Holt, když umí někdo zaujmout i hudbou, má v reklamě vyhráno.
De facto se reklamě nevyhneme nikde, buď ji uvidíme na internetu, nebo je puštěna po několika minutách televizního filmu, od výrobků po činnosti, až po upoutávky na nové filmy. Tam aspoň člověka na něco nalákají a splní účel. Pokud by to byla reklama spjatá s tím, na co se člověk dívá, neměla bych s tím jediný problém. Koneckonců, i já bych některé věci doma neměla, kdybych na ně nezahlédla reklamu a nevěděla, že je využiju.
Kdybych měla být detailnější a rozebrala možnosti, spíše než televizní reklamu bych ocenila reklamu v tisku, tedy informační letáky. Což je opět diskutabilní, měla bych jen něco konkrétního, určitě bych nechtěla milion reklamních letáků ve schránce, kde už takhle má spoustu lidí nápis ,,Nevhazovat reklamní letáky“.
Je těžké zavděčit se, a jelikož v době rozmachu internetu do všech možných koutů se doba přizpůsobuje, mladí se spíše než do papírů dívají do počítačů, tak chápu, že se všude možně uchytává online reklama. Papír je ušetřen tisku, práci mají grafici a ajťáci, aby reklamní informace vyladili na špici a umístili tam, kde se na reklamu uchytí nejvíce lidí. Což znamená nejen v podobě reklamních sloupečků na webových stránkách v rámci sociálních sítí, nýbrž i do videí, kde se dozvídáme horší zprávy.
Tu reklamu dají i sem? Vždyť to je za hranicí všeho!
Něco v tom podobném smyslu čtu v diskusích u videí, která obsahují drastické záběry z nehod, nebo ve zveřejněných příbězích nemocných dětí, příp. úmrtích světově známých lidí. Jak už jsem psala dříve, reklamy ve videích pochopím, když se jedná třeba o kulturní, vzdělávací nebo zábavná videa. Tam snad člověk nemůže ani čekat, že se tam reklama neobjeví. Určitě bych ale neočekávala, že se do videa s drastickými záběry vloží reklama, která má 15 vteřin a ještě ke všemu je tam daná třeba 2× po sobě.
Tlačítko ,,Přeskočit“, které se objeví tak v půlce reklamy, myslím, situaci nijak nezachrání. Divák je popuzen už jen tím, že sleduje šílené záběry nějaké nervy drásající situace a najednou se mu tam v nečekaný okamžik objeví reklama na prací prášek nebo na půjčku od bankovní instituce. Nevím tedy, jak dotyčný, já v tu chvíli vidím rudě. Ne proto, že je tam upozorňováno na nějaký produkt, který mě opravdu teď nezajímá. Rozčílí mě princip umístění reklamy do videa, které informuje o něčem závažném. Z hlediska etiky a úcty k dané záležitosti, i kdybych se živila jako pracovník v oblasti reklamy, raději obětuju nějaký ten výdělek z daného produktu/činnosti, který by měl úspěch, protože by mi to přišlo jako velice nemorální. Když už ne vůči divákům, tak vůči těm, co jsou ve videu zachyceni.
Anketa
Zdroj:
Osobní názor autorky
https://www.lupa.cz/clanky/novy-zakon-dovoli-soukromym-televizim-vysilat-delsi-reklamy/
https://www.idnes.cz/zpravy/mediahub/televizni-reklama-cena-narust.A241003_140949_mediahub_jpl