Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Když je senior zvyklý na stálé lidi aneb Chci svou pečovatelku a žádnou jinou

Foto: prostooleh, www.freepik.com

Ke stálým lidem si senioři časem vytvoří pouto a poté je to v nadlidských silách vysvětlit, že nastupuje jiný pracovník, který bude mít dotyčného na starosti. Časté změny jsou pochopitelně těžko akceptované.

Článek

,,Já chci svou pečovatelku, Markétka ke mně chodila pořád. Vždycky mi připravila jídlo, srovnala věci, pomohla s hygienou a povídala si se mnou. Vás nechci, chci zpátky Markétku.“

Taková věta dokáže nově nastoupivší pečovatelce ztížit den, byť to klient/ka tak nemyslí. Je získat důvěru klienta/ky, kór když měla několik let jednu pečovatelku, se kterou se spřátelila a byla na ni zvyklá. Může svou práci dělat sebelépe, ale onen pracovní vztah klient/ka-pečovatelka nenaváže tak, jako to bylo u předchozí pracovnice.

Foto: freepik, www.freepik.com

Pečovatelka

Moc ani nepomůže, pokud bude klientovi/ce nová pečovatelka představena prostřednictvím té předchozí. Klient/ka toto může brát jako zradu, těžce ponese fakt, že se již nebude vídat se svou oblíbenkyní, může odmítnout spolupracovat. I takové jsou možnosti. I když je mu/jí situace vysvětlena, bude to pro něj/ni velký zásah. Na jednu stranu je pochopitelné, že si klient/ka bude těžko zvykat, časté změny mohou vyvolat zmatek, který pro něj/ni bude nepochopitelný. Stejně tak je to ale těžké i pro pečující osobu, která se snaží jen pomoct.

Ačkoliv by pečovatelky měly mít schopnost empatie a dle okolností vhodně pracovat se seniory, je tohle pro ně velkou překážkou, kterou musí zvládnout. I když to zabere hodně času, musí přijmout fakt, že zkrátka nebudou tak oblíbené jako předchůdkyně a zkusit si ke klientovi/ce nalézt cestu jinak. Ideálně zkusit vést s klientem/kou rozhovory, být komunikativní a zajímat se o život klienta, aby viděl zájem. Je to sice běh na dlouhou trať, ale časem se klient/ka může otevřít. Rozhodně by se neměla snažit udělat svou práci stylem ,,rychle udělat a odejít“. Komunikace se seniory má svá specifika a je potřeba být trpělivý.

Foto: skladování, www.freepik.com

Vztek

Čemu se nově příchozí pečovatelka určitě nevyhne, je počáteční srovnávání jí a její předchůdkyně. I na tohle musí být připravena a nebrat si to příliš osobně. Pokud si vyslechne přirovnání, nejlepší bude, když jej vezme na vědomí a klienta/ky se poptá, jak tedy danou věc udělat lépe, aby se mu/jí to zamlouvalo a dosáhlo se plné spokojenosti. Poptat se, jak to tedy dělala předchozí pečovatelka, jak by si to představoval/a klient/ka a podle toho se zařídit. Samozřejmě nemůže klient/ka vyloženě diktovat, ale když uvidí, že se pečovatelka snaží udělat vše k jeho/jí plné spokojenosti, ocení přístup a bude přátelštější. Jen to někdy bývá dost náročné.

Anketa

Byl/a jste někdy ve svém zaměstnání srovnáván/a se svým/svou předchůdcem/kyní?
Ano, byl/a, ale ujasnili jsme si způsob práce k oboustranné spokojenosti.
80 %
Ne, nebyl/a, ale v případě, že by se to stalo, si s tím dokážu poradit.
20 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 10 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz