Článek
,,Já chci svou pečovatelku, Markétka ke mně chodila pořád. Vždycky mi připravila jídlo, srovnala věci, pomohla s hygienou a povídala si se mnou. Vás nechci, chci zpátky Markétku.“
Taková věta dokáže nově nastoupivší pečovatelce ztížit den, byť to klient/ka tak nemyslí. Je získat důvěru klienta/ky, kór když měla několik let jednu pečovatelku, se kterou se spřátelila a byla na ni zvyklá. Může svou práci dělat sebelépe, ale onen pracovní vztah klient/ka-pečovatelka nenaváže tak, jako to bylo u předchozí pracovnice.
Moc ani nepomůže, pokud bude klientovi/ce nová pečovatelka představena prostřednictvím té předchozí. Klient/ka toto může brát jako zradu, těžce ponese fakt, že se již nebude vídat se svou oblíbenkyní, může odmítnout spolupracovat. I takové jsou možnosti. I když je mu/jí situace vysvětlena, bude to pro něj/ni velký zásah. Na jednu stranu je pochopitelné, že si klient/ka bude těžko zvykat, časté změny mohou vyvolat zmatek, který pro něj/ni bude nepochopitelný. Stejně tak je to ale těžké i pro pečující osobu, která se snaží jen pomoct.
Ačkoliv by pečovatelky měly mít schopnost empatie a dle okolností vhodně pracovat se seniory, je tohle pro ně velkou překážkou, kterou musí zvládnout. I když to zabere hodně času, musí přijmout fakt, že zkrátka nebudou tak oblíbené jako předchůdkyně a zkusit si ke klientovi/ce nalézt cestu jinak. Ideálně zkusit vést s klientem/kou rozhovory, být komunikativní a zajímat se o život klienta, aby viděl zájem. Je to sice běh na dlouhou trať, ale časem se klient/ka může otevřít. Rozhodně by se neměla snažit udělat svou práci stylem ,,rychle udělat a odejít“. Komunikace se seniory má svá specifika a je potřeba být trpělivý.
Čemu se nově příchozí pečovatelka určitě nevyhne, je počáteční srovnávání jí a její předchůdkyně. I na tohle musí být připravena a nebrat si to příliš osobně. Pokud si vyslechne přirovnání, nejlepší bude, když jej vezme na vědomí a klienta/ky se poptá, jak tedy danou věc udělat lépe, aby se mu/jí to zamlouvalo a dosáhlo se plné spokojenosti. Poptat se, jak to tedy dělala předchozí pečovatelka, jak by si to představoval/a klient/ka a podle toho se zařídit. Samozřejmě nemůže klient/ka vyloženě diktovat, ale když uvidí, že se pečovatelka snaží udělat vše k jeho/jí plné spokojenosti, ocení přístup a bude přátelštější. Jen to někdy bývá dost náročné.