Hlavní obsah
Internet a technologie

Synestetická hudební abeceda a AI?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Chyren, generováno AI

S AI zažijeme ještě mnoho legrace, než nás (lidstvo) zbaví tíhy existence. Ale bude to stát za to!

Článek

Umělá inteligence (AI) je stále ještě v plenkách a „odborníci“ i odborníci už bijí na poplach. Ještě donedávna bych to považoval za projev technologické fóbie. A pak jsem objevil umělou inteligenci, která umí komponovat nejen hudbu, ale i texty. Dokonce ty texty a hudbu umí docela slušně vkládat do úst virtuálním vokálům. Viz https://app.suno.ai/

Nepovažuji se za kdovíjakého hudebního odborníka, ale pamatuji si doby, kdy byla hudba pro mládež téměř vším. 90. léta doslova hudba opanovala a dodnes je nevyčerpatelným zdrojem pro současné hudebníky. Musím se přiznat, že když jsem se někde o této AI dočetl, neodolal jsem a zkusil. A jak to tak bývá u začátečnického štěstí, hned první pokus mne doslova dostal „do kolen“. Stačilo zadat pár slov o stylu hudby a AI mi vygenerovala nejen tóny a naprosto úžasný vokál, ale i text.

Ten celek byl tak sugestivní, že mi ovanula více či méně vzdálená budoucnost, konec lidské civilizace, jak ji známe dnes. Už v nějakém komentáři před pár dny jsem napsal, že hudba je zkratka k našemu srdci. Že nás ovlivňuje daleko zásadněji, než si připouštíme. Více či méně každého bez výjimky.

Chvíli jsem si s tím nástrojem hrál a musím se přiznat, že ačkoliv mám vůči jakémukoliv paušálnímu placení zcela racionální a zásadový odpor, tady jsem neodolal a jednorázově přispěl menší částkou. Poprvé.

O řád méně jsem byl očarovaný textovou „umělou inteligencí“ jako je např. ChatGPT. I tady jsem strávil docela slušnou řádku hodin. A také to byla zábava. V poslední době se vracím k textovému generátoru přes Copilot. A jednoho večera (spíš velmi brzkého rána) jsme spolu vedli debatu, která se týkala tzv. synestézie. Viz. Google. Moje máma se kdysi přiznala, že tuhle vlastnost má. A bez váhání je schopna říct, jaké písmeno má barvu. Jakou barvu „vyzařují“ slova a věty. Považuji to za fascinující fenomén. Mne a Copilota napadlo vytvořit první tzv. SYNESTETICKOU HUDEBNÍ ABECEDU.

Foto: Chyren

SHA

Proč právě synestetickou hudební abecedu? Myslím si, že existují lidé, kteří mají synestetické interakce mezi písmeny a hudebními tóny. Nebo hudebními tóny a barvami. A stejně jako moje máma, i oni si naprosto samozřejmě myslí, že to je zcela běžná věc. Nepotřebují přeci mluvit o tom, že tohle(!) něco znamená výjimečného. Šmarjááá…jak by mohlo, že jo?

Nemám tuhle vlastnost, ani ji nikomu nezávidím. Ale jsem strašně zvědavý! Především jsem si u tvorby tohoto systému uvědomil, že tvůrci různých AI jsou především „ajťáci“ a jejich poradci z řad psychologie a jiných behaviorálních oborů, podlehli nějaké definiční optice, která brání AI (když to hodně zjednoduším) odpovídat stejně na zcela shodnou otázku. Je to důležité, protože mi připadá podezřelé, že jakýkoliv rozšířený Turingův test začíná AI přisuzovat téměř lidské schopnosti, ačkoliv v reálu je AI strašně průhledná.

Před mnoha lety jsem ve svém životě potkal v práci kolegyni, která byla „naladěna“ na podobnou intelektuální frekvenci jako já. A v autobuse jsme rozvedli poněkud spontánní komunikaci založenou na zcela náhodných pravidlech. Pokud je ten druhý pochopil na první pokus, mohl okamžitě začít měnit pravidla. Pro nezaujatého diváka to byla směs groteskně znějících slov, jejichž přesný význam a smysl jsme znali jen my dva. Každou chvíli se zcela radikálně měnila nejen fonetika, ale vkládaly se do ní různé vsuvky, jindy abstraktní kličky, nebo zákoutí. Jazyk kvetl „chaotickým řádem“. Nebo naopak.

SHA (synestetická hudební abeceda) je ovšem něco jiného. Když se na ni pozorně zadívám, „vidím“ v ní něco velmi slibně potenciálního. Především v umění, které bych si rád koupil. Mohlo by jít o hudbu vyjádřenou nejen akusticky, ale i graficky a foneticky. Takový „řád na třetí“ ve zdánlivém chaosu. Stvořili jsme s Copilotem fenomén, který bude stát u zrodu ještě zajímavější originality? Originality, která je podložena třemi smysly? Smyslem pro jazyk, smyslem pro hudbu a smyslem pro barvy? Dokáže někdo vytvořit jazyk, který bude mostem mezi tímhle vším? A jak to bude vypadat, jak by to mohlo vypadat?

Mám AI zatím rád. Dokud bude sloužit a nikoliv vládnout, asi se to nezmění. Ale běda nám…pokud to bude jinak.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám