Článek
Česká republika se po loňském propadáku česko-ruské dívčí interpretky Aiko, která soutěžila s písní Pedestal, rozhodla vystřídat pohlaví a na pomoc s výběrem si přizvala desítku zahraničních porotců složenou z hudebních profesionálů a bývalých reprezentantů Eurovize včetně devítistovky posluchačů napříč třemi zahraničními zeměmi.
Ti ve svém společném snažení vybrali zpěváka, skladatele, tanečníka, bývalého člena londýnské kapely PACE a rodáka ze slovenské Myjavy Adama Pavlovčina, známějšího pod pseudonymem ADONXS. Pozornější diváci a fanoušci jej mohou dobře znát z jiné pěvecké soutěže, a sice Česko Slovenské SuperStar, v jejímž 7. ročníku Pavlovčin v roce 2021 zvítězil.
Kdo je Adam Pavlovčin alias ADONXS?
V roce 2022 vydal své první sólové album Age of Adonxs a v témže roce jej Forbes zařadil do prestižního seznamu 30 pod 30. Byl nominován na nejlepšího nového umělce v anketě popularity Ruka Hore Awards a je pětinásobným mistrem Slovenska v tanečních disciplínách IDO. Krátce žil také v Praze, načež se přestěhoval do Londýna, kde pobývá nyní a kde také vystudoval bakalářský titul v oboru skládání písní a kreativního hudebního umění. Rovněž se otevřeně hlásí ke LGBT+ komunitě.
Do Eurovize se probojoval se svou anglicky otextovanou písní Kiss Kiss Goodbye, jejíž akustické preview uvedl už během únorového kola Eurovize na Maltě. Dokončená byla následně až v březnu.
Textem písně chtěl přivést nečekanou estetiku, převyprávět silný příběh plný zvratů a také odhalit něco skutečného a upřímného ze své duševní schránky jako je lidské selhání, citové zranění a boj se svou vlastní nedokonalostí. Na videoklipu spolupracoval s režisérem Jiřím Horenským, slovenskou produkcí Reset Production a českým studiem See Ya Creative.
Propracovaná taneční choreografie nepomohla. ADONXS se do finále neprobojoval
Při své čtvrteční světové premiéře při vystoupení na Eurovizi vsadil Adonxs důraz zejména na propracovanou choreografii tanečního vystoupení, kterým chtěl uchvátit porotu a hlasující z ostatních zemí. Česko totiž pro své kandidáty vzhledem k tradičním podmínkám soutěže hlasovat nemůže. Bohužel to tentokrát na postup nestačilo a Adonxs se neprobojoval ani na 10. místo.
V předběžném pořadí se umístil na 11. až 16. místě, což je po předchozích úspěších Vesny nebo Mikolase Josefa poněkud smutný sešup dolů a nelichotivě navazuje na loňský propadák s Aiko, jíž byl mnohými diváky vyčítán její ruský původ (narodila se v Moskvě, avšak většinu života strávila v zahraničí), její píseň však nebyla nijak kontroverzní nebo vysloveně špatná.
Ostatně paralela s vystoupením Aiko a Adonxse je poněkud nasnadě. V obou případech jejich vystoupení působilo „až příliš normálně“, což je konkrétně v Eurovizi jednoznačně mínus. Jakkoliv díky unifikaci anglických textů může poselství písně porozumět divák a posluchač z kterékoliv zemi na světě, jsou to nakonec opulentní, okázalá až bláznivá a pobuřující taneční vystoupení, kostýmy a rekvizity nebo chytlavé texty jako z dětských říkanek, které se hlasujícím snadno zaryjí do hlav a ovlivní jejich rozhodování, které cizí zemi v závěru zaslat svou SMS.
Česko a její zástupci jsou, zdá se, stále až příliš konzervativní a přízemní v porovnání s okolními zeměmi. A to ne pouze hudebními velmocemi jako Británie, Německo, Francie, Itálie, Španělsko, Švýcarsko, jež díky svému statusu a poplatkům automaticky postupují v soutěži do finále, ale také s těmi, od kterých by to nikdo nečekal jako Chorvatsko, Estonsko, Litva, Moldavsko, Albánie, Gruzie aj. Jednoduše řečeno: chce to přitvrdit a zariskovat.
Předloňské dívčí skupině Vesna s jejich multižánrovou a multijazyčnou písní My Sister’s Crown zahrnující češtinu, angličtinu, ukrajinštinu a bulharštinu se podařilo dostatečně zaujmout evropské publikum nejen z důvodu spojitosti se současnou geopolitickou situací, ale zvláště díky originálnímu a líbivému tanečnímu podání využívající typický slovanský dívčí účes – copy, čímž si zajistila pozornost nejen slovanských států.
Výsledkem bylo druhé nejlepší umístění Česka na Eurovizi na 10. místě. Lépe si vedl pouze Mikolas Josef v roce 2018, který s písní Lie to Me skončil na místě šestém. Experimentální počin Vesny tak očividně pozitivně zapůsobil na porotce a diváky, a je tak velká škoda, že se podobnou cestou Česko nevydalo v minulém ani letošním roce.
Letošní Eurovize opět pod tíhou politického dusna a propalestinských aktivistů
Letošním favoritem dle sázkových kanceláří se zatím zdá být švédská kapela KAJ s písní Bara Bada Bastu o radosti ze saunování. Velkou pozornost na sebe stihla strhnout rovněž izraelská pěvkyně Yuval Raphael s písní New Day Will Rise. Ona sama totiž přežila brutální útok teroristického uskupení Hamás ze 7. října 2023 na hudebním festivalu Supernova.
Její generální zkoušku před čtvrtečním semifinále totiž narušilo několik lidí na protest proti válce v Gaze. Jak Izrael, tak i palestinští stoupenci zjevně navazují na minulý rok, kdy soutěž potkalo hned několik skandálů.
Zřejmě ten největší potkal izraelskou soutěžící Eden Golan, jejíž píseň Hurricane (původně October Rain – Říjnový déšť) v původní verzi neprošla apolitickým sítem pořadatelů, protože odkazovala právě na nedávný masakr v Izraeli. Po dodatečných úpravách byla připuštěna se soutěže účastnit, avšak ani tehdy se píseň nesetkala s libostí mnohých přítomných diváků i některých účinkujících, kteří při jejím živém vystoupení, po něm a také během hlasování v Malmö Areně na protest hlasitě bučeli.
K vyhrocené situaci se ovšem schylovalo před arénou, kde kvůli palestinskými aktivistům včetně kontroverzní postavy Grety Thunbergové, jejichž počet odhadem čítal až na osm tisíc, musela na akci dohlížet švédská policie s antikonfliktním týmem s vodními děli a ostřelovači, přičemž samotnou zpěvačku Golan před potenciálními pronásledovateli dodatečně hlídal na hotelu izraelský Mosad.
Byť nakonec k žádným vážným incidentům nedošlo, tento 68. ročník Eurovize si kvůli atmosféře způsobenou geopolitickou situací vysloužil nelichotivé přirovnání k Olympijským hrám v Mnichově. Pořadatelé proto pevně doufají, že i kvůli těmto stále neuhašeným sporům proběhne 69. ročník poklidně a v míru. Může to být i proto, že švýcarská Basileje není natolik zatížená přílivem migrantů z převážně islámských zemí jako bohužel v posledních letech nechvalně proslulé Palermo Malmö.
Minulý roční sledovalo na 160 milionů diváků po celém světě v televizi nebo na internetu, čím se Eurovize stabilně řadí mezi nejsledovanější nesportovní pořady světa. Její letošní finále odvysílá živě tuto sobotu večer Česká televize.
Zdroje: wikipedia.org, wikipedia.org, seznamzpravy.cz, novinky.cz, idnes.cz, metro.cz