Článek
Kopnout si do nového seriálu České televize je snadná disciplína. Tentokrát si totiž na sebe tvůrci upletli bič sami. Limity režiséra a scénáristy Petra Zelenky s Alešem Hámou v hlavní roli se až nezdravě podobají diváckému hitu MOST!, kterému v mnoha ohledech jen sotva šlapou na paty.
Seriál Limity chtěl být druhým Mostem. Chybí mu ale vlastní „ksicht“, vhodní herci a vypiplaný scénář
Limity s Mostem sdílí hned několik nepřehlédnutelných styčných bodů od charakteristiky ústřední postavy podnikatele s odpadem Karlem Kadlecem (Aleš Háma), který nesnáší ekologické aktivisty jako se Luďanovi z Mostu protiví Romové, a se svými názory se zaklínil někde hluboko v 90. letech.
Dále má problémovou exmanželku (Tatiana Dyková), ale zatím mu ty největší starosti dělá vzbouřený syn Igor (Maxmilián Dolanský), který se jako Luďanův Franta zakoukal na gymplu do spolužačky a chce na ni zapůsobit účastí na ekologické demonstraci v nedalekém uhelném dole.
V obou seriálech hrála hlavní roli také neobvyklá míra vulgarismů, předsudků a xenofobie, která je ztělesněným karikaturám českých buranů z okraje společnosti přirozená a bez kterých by tak jejich mluva nevyzněla autenticky. Tudíž debaty, zdali je takováto jazyková explicita vhodná do hlavního vysílacího času na veřejnoprávní televizi, nebo ne, je v roce 2025 už poněkud lichá. Vulgarismy jsme obklopováni na daleko méně očekávaných místech, přičemž jsou citliví diváci na ČT vždy předem varováni.
Protože je v Limitech vulgarit a glorifikace násilí v zatím pouhých dvou odvysílaných epizodách poměrně dost, je zásadní, jak s nimi tvůrci budou nadále nakládat a jak to bude na diváka působit. Přemíra vulgarit neznamená záruku úspěchu, jak se někteří domnívají.
Most byl také extrémně vulgární a drsný, díky šikovné práci scénáristů Petra Kolečka s Janem Prušinovským ale veškeré scény a hlášky padaly na úrodnou půdu a celkovou podívanou odlehčovaly, až účelně shazovaly. Stěžejní volbou bylo obsazení Marina Hofmanna, díky němuž byl zahořklý, zakomplexovaný a rasistický Luďan uvěřitelný a na jehož výkonu celý seriál stál.
Háma není Hofmann. Jeho výkon podráží nohy jinak vcelku zajímavému seriálu
Bohužel totéž se v Limitech pro změnu nedá říct o typově nevhodně obsazeném Aleši Hámovi, pro nějž šlo o jeho vůbec první hlavní úlohu před filmovými/seriálovými kamerami a je to pohříchu poznat.
Hámu totiž mají diváci přirozeně zafixovaného jako televizního baviče a moderátora, který si v seriálech nebo televizních filmech doposud střihnul pouze roli okrajovou a nijak vyčnívající nebo zapamatovatelnou. Samozřejmě existují případy, kdy stejným způsobem zaškatulkovaní herci dostali šanci a svým výkonem diváky třeba i naprosto strhli jako například jeho moderátorský kolega Ondřej Sokol v Devadesátkách.
Svěřit Hámovi tak zásadní roli v osmidílné minisérii, která dle už letitého zvyku bývá výkladní skříní ČT v novém roce, bylo bláhové a do obsazení měl svým slovem zasáhnout dramaturg, že na to Háma zkrátka nemá a měl by se opět spokojit s rolí menší.
Humornou stránku pouze vulgární vtipy nezachrání
Konkrétními problémy je, že se Hámovi nedaří přepínat mezi Karlovým imbecilním chováním v jeho vulgárních opileckých excesech a lidštější podobou, kdy se například pokouší otcovsky promlouvat do duše svému synovi o tom, jak jsou tyto eko-aktivistické snahy krátkozraké a že to, proti čemu bojuje – uhlí – dává práci celému regionu a včetně jeho blízkých. Čili názory, s nimiž se nejeden divák může ztotožňovat a po kterých Karel ukazuje, že má ve své hlavě nejen z piva kostku, ale i závan intelektu na rozdíl od jeho mosteckého předobrazu.
Výsledku zatím příliš nepomáhá ani celková stránka humoru, kterému se sice tu a tam podaří prodat nějakou chytlavější hlášku nebo absurdní idiotskou situaci s nečekaným vyústěním, jenomže na level Most se pořád nechytá a jen těžko se na tom s dalšími epizodami něco změní.
Nepomáhá ani absence virálního vtipu, kterým by si Limity zajistily větší pozornost v mediálním prostoru, jakým byla např. chytlavá hláška: „Dycky Most!“ Zdejší „Tvoje máma je zavřená“ nebo „No koukám, že ty už ses rekvalifikoval. Na idiota!“ vyznívají trochu lacině i v rámci situací, ve kterých vznikly, a Hámovi toto buranské chování lze jen těžko u obrazovek baštit.
Sledovanost Limitů je slušná, ale diváky pozvolna ztrácí
Seriálu se stále daří držet se nad hranicí milionu diváků, která je pro televizi zásadní v posuzování úspěchu a v boji s komerční konkurencí. Po první epizodě se ovšem klesalo o téměř 300 tisíc televizních zvědavců na jen něco málo přes milion epizody druhé, což budiž velkým varováním pro ČT, že, pokud se kvality nepodaří zvednout a příběh konečně někam nasměrovat, může to vyústit v podobný propadák jako například loňská retro-sci-fi-komediální minisérie To se vysvětlí, soudruzi.
Aktuální pozice 919. nejhoršího seriálu na ČSFD a 47 % také není příliš lichotivé divácké hodnocení.
Stále tu však existuje určitá šance, že se Limity rozjedou v pořádnou zábavnou jízdu, která dá zapomenout rozpačitému úvodu a zvykneme si i na toho Hámu s pivním pupkem a sprostou mluvou. Karel se totiž má stát po vzoru Snědé tísni symbolem toho, čím pohrdá, avšak souhra okolností mu nedovolí vyjít hned s pravdou ven. Pakliže se Zelenkovi povedlo pro další díly přijít s originálními nápady nežli jen recyklovat Most, můžeme se mít ještě na co těšit.
Zdroje: csfd.cz, mediaguru.cz, kinobox.cz, kinobox.cz, seznamzpravy.cz