Hlavní obsah

Háma svými hereckými limity sráží seriál Limity k zemi

Foto: David Sedlecký / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Seriál Limity České televize chtěl stát na hereckém výkonu Aleše Hámy. Ten ho místo toho zbytečně táhne ke dnu.

Článek

Kopnout si do nového seriálu České televize je snadná disciplína. Tentokrát si totiž na sebe tvůrci upletli bič sami. Limity režiséra a scénáristy Petra Zelenky s Alešem Hámou v hlavní roli se až nezdravě podobají diváckému hitu MOST!, kterému v mnoha ohledech jen sotva šlapou na paty.

Seriál Limity chtěl být druhým Mostem. Chybí mu ale vlastní „ksicht“, vhodní herci a vypiplaný scénář

LimityMostem sdílí hned několik nepřehlédnutelných styčných bodů od charakteristiky ústřední postavy podnikatele s odpadem Karlem Kadlecem (Aleš Háma), který nesnáší ekologické aktivisty jako se Luďanovi z Mostu protiví Romové, a se svými názory se zaklínil někde hluboko v 90. letech.

Dále má problémovou exmanželku (Tatiana Dyková), ale zatím mu ty největší starosti dělá vzbouřený syn Igor (Maxmilián Dolanský), který se jako Luďanův Franta zakoukal na gymplu do spolužačky a chce na ni zapůsobit účastí na ekologické demonstraci v nedalekém uhelném dole.

V obou seriálech hrála hlavní roli také neobvyklá míra vulgarismů, předsudků a xenofobie, která je ztělesněným karikaturám českých buranů z okraje společnosti přirozená a bez kterých by tak jejich mluva nevyzněla autenticky. Tudíž debaty, zdali je takováto jazyková explicita vhodná do hlavního vysílacího času na veřejnoprávní televizi, nebo ne, je v roce 2025 už poněkud lichá. Vulgarismy jsme obklopováni na daleko méně očekávaných místech, přičemž jsou citliví diváci na ČT vždy předem varováni.

Protože je v Limitech vulgarit a glorifikace násilí v zatím pouhých dvou odvysílaných epizodách poměrně dost, je zásadní, jak s nimi tvůrci budou nadále nakládat a jak to bude na diváka působit. Přemíra vulgarit neznamená záruku úspěchu, jak se někteří domnívají.

Most byl také extrémně vulgární a drsný, díky šikovné práci scénáristů Petra Kolečka s Janem Prušinovským ale veškeré scény a hlášky padaly na úrodnou půdu a celkovou podívanou odlehčovaly, až účelně shazovaly. Stěžejní volbou bylo obsazení Marina Hofmanna, díky němuž byl zahořklý, zakomplexovaný a rasistický Luďan uvěřitelný a na jehož výkonu celý seriál stál.

Háma není Hofmann. Jeho výkon podráží nohy jinak vcelku zajímavému seriálu

Bohužel totéž se v Limitech pro změnu nedá říct o typově nevhodně obsazeném Aleši Hámovi, pro nějž šlo o jeho vůbec první hlavní úlohu před filmovými/seriálovými kamerami a je to pohříchu poznat.

Hámu totiž mají diváci přirozeně zafixovaného jako televizního baviče a moderátora, který si v seriálech nebo televizních filmech doposud střihnul pouze roli okrajovou a nijak vyčnívající nebo zapamatovatelnou. Samozřejmě existují případy, kdy stejným způsobem zaškatulkovaní herci dostali šanci a svým výkonem diváky třeba i naprosto strhli jako například jeho moderátorský kolega Ondřej Sokol v Devadesátkách.

Svěřit Hámovi tak zásadní roli v osmidílné minisérii, která dle už letitého zvyku bývá výkladní skříní ČT v novém roce, bylo bláhové a do obsazení měl svým slovem zasáhnout dramaturg, že na to Háma zkrátka nemá a měl by se opět spokojit s rolí menší.

Humornou stránku pouze vulgární vtipy nezachrání

Konkrétními problémy je, že se Hámovi nedaří přepínat mezi Karlovým imbecilním chováním v jeho vulgárních opileckých excesech a lidštější podobou, kdy se například pokouší otcovsky promlouvat do duše svému synovi o tom, jak jsou tyto eko-aktivistické snahy krátkozraké a že to, proti čemu bojuje – uhlí – dává práci celému regionu a včetně jeho blízkých. Čili názory, s nimiž se nejeden divák může ztotožňovat a po kterých Karel ukazuje, že má ve své hlavě nejen z piva kostku, ale i závan intelektu na rozdíl od jeho mosteckého předobrazu.

Výsledku zatím příliš nepomáhá ani celková stránka humoru, kterému se sice tu a tam podaří prodat nějakou chytlavější hlášku nebo absurdní idiotskou situaci s nečekaným vyústěním, jenomže na level Most se pořád nechytá a jen těžko se na tom s dalšími epizodami něco změní.

Nepomáhá ani absence virálního vtipu, kterým by si Limity zajistily větší pozornost v mediálním prostoru, jakým byla např. chytlavá hláška: „Dycky Most!“ Zdejší „Tvoje máma je zavřená“ nebo „No koukám, že ty už ses rekvalifikoval. Na idiota!“ vyznívají trochu lacině i v rámci situací, ve kterých vznikly, a Hámovi toto buranské chování lze jen těžko u obrazovek baštit.

Sledovanost Limitů je slušná, ale diváky pozvolna ztrácí

Seriálu se stále daří držet se nad hranicí milionu diváků, která je pro televizi zásadní v posuzování úspěchu a v boji s komerční konkurencí. Po první epizodě se ovšem klesalo o téměř 300 tisíc televizních zvědavců na jen něco málo přes milion epizody druhé, což budiž velkým varováním pro ČT, že, pokud se kvality nepodaří zvednout a příběh konečně někam nasměrovat, může to vyústit v podobný propadák jako například loňská retro-sci-fi-komediální minisérie To se vysvětlí, soudruzi.

Aktuální pozice 919. nejhoršího seriálu na ČSFD a 47 % také není příliš lichotivé divácké hodnocení.

Stále tu však existuje určitá šance, že se Limity rozjedou v pořádnou zábavnou jízdu, která dá zapomenout rozpačitému úvodu a zvykneme si i na toho Hámu s pivním pupkem a sprostou mluvou. Karel se totiž má stát po vzoru Snědé tísni symbolem toho, čím pohrdá, avšak souhra okolností mu nedovolí vyjít hned s pravdou ven. Pakliže se Zelenkovi povedlo pro další díly přijít s originálními nápady nežli jen recyklovat Most, můžeme se mít ještě na co těšit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz