Hlavní obsah
Umění a zábava

To se vysvětlí, soudruzi! je obří propadák ČT. Tak velký propad sledovanosti tu dlouho nebyl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: David Sedlecký / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-4.0

Nejnovější seriál České televize To se vysvětlí, soudruzi! dále pokračuje ve své divácké mizérii, která je srovnatelná s propadákem Eliška a Damián. Některé konkurenční pořady z toho mají oprávněnou radost, jiné jsou na tom ještě hůř.

Článek

V budově České televize už druhou neděli nejspíš zní rudý poplach. Jejich nejnovějším počin s každou další epizodou ztrácí příliš velké množství diváků, a to se teprve rozjíždí. V kontrastu veleúspěšného Smyslu pro tumor, který ve své druhé polovině zvládal oslovit až na 3 miliony diváků v kombinaci televizního vysílání a repríz, se jedná o velký propad, který nečekali ani diváci, ani tvůrci, ani vedení.

Po veleúspěšném Smyslu pro tumor přišlo kruté vystřízlivění

Už předminulou neděli bylo jasné, že seriál To se vysvětlí, soudruzi! zrovna velkou díru neudělá. Sledovanost 935 000 diváků nebyla však nikterak špatná aneb co by za to jiné současné seriály daly. Nicméně bylo od počátku zřejmé, že se pozoruhodná žánrová kombinace dobové detektivky s prvky sci-fi a parodie nesetkalo s velkým zájmem mezi lidmi, a proto velkou část diváků prvního dílu tvořili zejména „zvědavci“. To je v případě nového seriálu zcela běžná věc.

Takový Smysl pro tumor začínal s oslnivou sledovaností přesahující 1,1 milionů diváků u obrazovek a toto číslo si dokázal plus minus udržet po celých osm týdnů, přičemž další přibývali v rámci odloženého sledování na platformě iVysílání. Jednalo se o ukázkový model, kdy se mezi lidmi rychle rozkřikla pozitivní šuškanda ohledně kvalit a poutavého dojemného příběhu, který je potřeba dokoukat až do konce.

O něčem takovém si mohou „Soudruzi“ jen zdát, jelikož jde o čistě opačný případ. Po první rozpačitě přijaté epizodě si nespokojení diváci stěžovali především na nevyváženou komediální stránku s detektivní zápletkou a nesourodou ústřední dvojici Cina-Macháček, mezi níž chybí ta pravá chemie. Nebylo na první pohled ani jasné, na koho vlastně seriál cílí, jelikož pro starší diváky pamatující 80. léta je tvůrčí stránka moc moderní, pro mladší publikum zase málo „cool“, zábavná a smysluplná.

V tomto ohledu právě Smysl pro tumor dokázal oslovit široké spektrum lidí od mladších až po starší, kdy si každý mohl najít to svoje, smát se, plakat, a ještě se u sledování dozvědět něco důležitého.

Propad o téměř 400 000 diváků je pro ČT nevídaný

Po druhé epizodě „Soudruhů“ s případem uškrceného břichomluvce už to vypadá, že sledovanost lepší nebude. Kvalita se totiž nikam neposunula, ale naopak stvrdila svou mizérii: vtipy jsou stále laciné, až trapné, ústřední dvojice nezajímavá, parodování plně nevyužívá svůj potenciál a detektivní zápletky jsou příliš průhledné.

To ostatně zapříčinilo masivní odliv diváků, jež Česká televize dlouho s premiérovým seriálem nezažila, kdy celkem 381 000 z nich raději přepnulo jinam. Souhrnných 554 000 pro druhou epizodu odvysílanou v nedělním primetimu od osmi hodin znamenalo odsun z první až na třetí příčku v žebříčku.

Z toho pochopitelně měla obrovskou radost konkurence v podobě Sedmi schodů k moci a překvapivě i paběrkující Policie Hvar s 898 000, respektive 694 000 diváky. Pro Policii Hvar to dokonce znamenalo mírný nárůst o 48 000 oproti předchozímu víkendu navzdory nezměněným kvalitám.

Vzhledem k takovému neočekávanému propadu seriálu ČT (většina odborníků na televizní statistiky odhadovala propad maximálně o 200 000) a setrvávající nespokojeností většiny diváků se může dále klesat. To by klidně mohlo znamenat odsunutí nepopulárního seriálu na méně lukrativní čas, například pondělí, aby se předešlo klesajícím statistikám.

„Klus ve spacáku“ a Survival také klesají ke dnu

Právě každé pondělí už několik týdnů v řadě prohrává svůj souboj s konkurencí také Zalez do spacáku s Tomášem Klusem, který diváky podobným způsobem nezaujal hned od začátku a z úvodních 700 000 klesl až na „eliškodamiánovských“ 263 000 na 5. místo za Specialisty, Stíny v mlzeReportéry ČTVíkend.

Právě podobný propad mezi první a druhou epizodou si tenkrát na podzim vysloužila Eliška s Damiánem, což odstartovalo masivní vlnu plnou (dle většiny zasloužených) posměšek, opovržení a škodolibosti a Prima musela hasit požár zrušením již natočené druhé série. Toho se prozatím „Soudruzi“„Spacák“ vyvarovaly, byť je jejich osud do budoucna zpečetěn. Na Primě se alespoň mohou dále radovat z milionových sledovaností PoldyZoo.

Mizérie s odlivem diváků se nevyhýbá ani Nově. Tu nyní trápí nová série, dříve oblíbené, reality show Survivor Česko & Slovensko III, jejíž sledovanost se rovněž propadla v porovnání s předchozími sériemi, a to i na její vlastní streamovací platformě Voyo. Ačkoliv na ní vychází díly třetí řady o týden dříve a diváci mají možnost si je pustit kdykoliv, nežli čekat na bezmála úterní desátou večer, nespokojenost s výběrem soutěžících a množící se kontroverze pořadu ubližují.

Aktuálních 200 000 televizních diváků je vskutku zoufalé číslo a nabízí se otázka, zdali tento pořad nepřenechat jako exkluzivitu pro Voyo, kde je jeho obliba o něco větší, a v úterním vysílání nenasadit třeba reprízu oblíbenějšího pořadu (to už radši Comeback namísto dokola stejných kriminálek).

Kvalitní seriály už jen za peníze?

Tím se také částečně dostávám k faktu, že si převážně komerční televize schovávají svou kvalitnější tvorbu za placenou bránou svých streamovacích služeb Voyo a Prima+, aby tím na ně přilákaly nové předplatitele.

Na tom není nic překvapivého, kdyby se v posledních letech úroveň ryze televizních produkcí (až na světlé výjimky) tolik nepropadala. S takovou to vypadá na budoucnost kvalitních pořadů jen za peníze, což nyní dokonale ilustruje Metoda Markovič: Hojer, zatímco v klasické televizi zůstanou dokola ty samé…ehm…reality show a telenovely a lepších seriálů se dočkáme až se zpožděním.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz