Hlavní obsah
Umění a zábava

Prima si připisuje nový seriálový propadák s Klusem ve spacáku

Foto: Lubor Ferenc / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-4.0

Kdo by řekl, že kempování u Ohře bude taková nuda?

Tak se v té televizi nepoučili. Nový komediální seriál TV Prima Zalez do spacáku s Tomášem Klusem diváky nenadchl. Ti raději opět dávají přednost svým oblíbeným kriminálkám.

Článek

Komediální seriály nejsou, co bývaly a jejich nové pokusy bolí

Přibližně před týdnem jsem si posteskl nad žalostným množstvím nových zábavných seriálů a minisérií na českých stanicích. V následné anketě a v diskuzi pod článkem mi spousta čtenářů dala za pravdu. Našli se i tací, kteří jsou se současným stavem plně spokojeni a komediální seriály by za své kriminálky a telenovely za nic nevyměnili. A zdá se, že mají silnější slovo, než bych si chtěl připustit.

I přes neutuchající diváckou touhu a spokojenost/nespokojenost s kriminálními případy to občas televizní stanice přeci jen zkusí s nějakým konceptem, který má primárně bavit a navodit odlehčenou atmosféru bez hromady mrtvol, znásilnění a vydírání. Diváci ale nemají velké změny rádi, a tuplem ne, když se novinka hned po prvním díle ukáže jako nefunkční. Právě v tomto ohledu by nejnovější pokus Zalez do spacáku mohl poučovat o tom, jak netočit komediální seriál.

Tak jako nás Prima v létě škádlila záplavou ukázek na – z počátku budoucí seriálový hit, později propadák desetiletí – Elišku a Damiána s lákavým konceptem lásky napříč stoletím, podobně do nás šila i s reklamou na nový rodinný pořad s Tomášem Klusem v hlavní roli v prostředí malebné řeky Ohře.

Komediální seriál Zalez do spacáku není vůbec vtipný

Zalez do spacáku pojednává o otci ve středním věku Ivanovi (Tomáš Klus), který má tři děti každé s jinou exmanželkou. Jednoho dne dostane nápad, že s dětmi stráví letní prázdniny v kempu u řeky, přičemž je jeho opravdovým záměrem se dětí co nejrychleji zbavit, aby se mohl věnovat nové přítelkyni Sáře (Pavla Gajdošíková), jíž požádal o ruku, ale zapomněli jí jaksi o svých dětech předem říct.

Nějakou logiku a originalitu zde raději nehledejte. Netvrdím, že tento koncept nemohl nikdy fungovat a že nezněl dobře na papíře. Ostatně jde o variaci na seriály Špunti na cestěŠpunti na vodě od stejného autora, Marcela Bystroně. Tvůrcům se ho ale nepodařilo zrovna nejlépe převést do reálu a využít na maximum, aby bavil. Po dvou odvysílaných epizodách se námět stáčí ke klasickým proprietám telenovel jako Zoo nebo Slunečná, v nichž se dokola řeší jen vztahy.

Lákavé prostředí kolem řeky Ohře rovněž tvůrci nevyužívají, jak by se slušelo, a natáčet se mohlo kdekoliv jinde a kdykoliv jindy. Plusovým bodem alespoň je, že se zde postavy nepochybují v laciných papundeklových kulisách, nýbrž opravdové přírodě. Nač ovšem uprostřed zimy lákat na další letní hrátky u vody, když dávno běží dvě kriminálky z Chorvatska, na horách není po sněhu ani památky a teploty venku atakují +10°?

Anketa

Libí se vám seriál Zalez do spacáku?
Ano, líbí
2,5 %
Líbí, ale mohlo to být lepší
3,2 %
Ne, nelíbí / Nekoukám na to
57 %
Ne, nemám rád Tomáše Kluse
37,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8663 čtenářů.

Tomáš Klus by se měl naučit hrát, nebo radši jen zpívat

Ale budiž, to televize nemusela před půl rokem tušit. Alespoň to zachrání humor, ne? Omyl! Právě rádoby humorná stránka dokazuje nešvar dnešních televizních produkcí (možná s výjimkou ČT), kdy vtipy šustí papírem, herci je nedokáží správně odříkat ani na ně reagovat, a tím se vytrácí veškeré funkční pokusy o „punch lines“, bez nichž komedie nefungují. Proč se tedy na seriál, který má primárně bavit, ale nebaví, vůbec dívat?

No kvůli Tomáš Klusovi to také nebude. Nijak nepochybuji o jeho oblíbenosti zejména mezi fanynkami a některé jeho písničky jsou fajn. Jak ale sám nedávno podotkl v Šípově Všechnopárty, s novými hity se mu v rádiích nedaří prorazit, a tak zřejmě své štěstí pokouší v televizi a ve filmech víc než kdy předtím. Zatímco v pohádce Tři bratři Svěrákovi dokonale skloubili jeho pěvecké nadání zakrývající jeho průměrné herectví, coby ryze jenom herec má ještě hodně co dohánět.

Tomáš, po vzoru ostatních televizních herců, jaksi spoléhá na to, že mu stačí hrát Kluse, jak již si ho diváci stihli oblíbit ze Zoo, z čehož důvodu televize dostala nápad, že by utáhl i vlastní seriál. Jenomže ono to na hlavní roli, na níž seriál stojí a padá, nestačí. Podobně jako u Jakuba Prachaře, který z televizní obrazovky celý týden nesleze, všude vystupuje zcela zaměnitelně a lidé ho už mají po krk, se i Tomáše Kluse diváci rychle přejí, nemohou přijít na jméno a odmítají s ním trávit pondělní večery. Právě o tom možná svědčí také mrzké hodnocení 27 % na ČSFD.

Divácká sledovanost se už po dvou dílech nebezpečně propadá

Po dvou odvysílaných epizodách je již zcela jasné, že ze Zalez do spacáku žádný hit nebude. Ba naopak to pro televizi vypadá na seriálový propadák. Čísla sledovanosti hovoří neúprosně: první epizodu si minulé pondělí pustilo celkem 630 000 diváků v kategorii 15+. Na první pohled slušné číslo pro komediální novinku, kdyby ovšem proti ní ve stejný čas nestály kriminální hitovky jako Specialisté s 1,1 milionem na Nově (a 913 000 pro druhou epizodu) a Stíny v mlze s 626 000 na ČT1.

Zalez do spacáku kromě toho startovalo s ještě horšími čísly než první epizoda Elišky a Damiána. Zde je nicméně fér dodat, že v tom měla prsty nevyhnutelná reklamní kampaň, zvědavost diváků doplněná škodolibostí se na tu novou hloupost podívat a vysmát se jí. Na „Spacák“ s Klusem očividně ani v tomto ohledu diváci zvědaví nebyli a jednoduše jej z velké části ignorovali od začátku.

O ryzím propadáku už hovoří statistiky ze druhé epizody, kterou si pustilo o 223 000 diváků méně, přičemž se bude velmi pravděpodobně v dalších týdnech klesat ještě níže. Seriál to v pondělním večeru sestřelilo až na pátou pozici, dokonce i za komediálního konkurenta Dobré ráno, Brno! se stabilními, ba nijak oslnivými 460 000 diváky.

Klusův „Spacák“ tak může potkat odsun na méně lukrativní slot jako s Eliškou a Damiánem, aby byl nahrazen daleko sledovanějším pořadem. V současnosti Prima slaví největší úspěch s Na vlnách Jadranu s milionovou sledovaností, dobře známou ZooSedm schodů k moci, jejichž 800 000 diváků však stejně v neděli poráží 1,2 milionů daleko úspěšnějšího Smyslu pro tumor. Možná je tedy načase zaměřit se na kvalitu, a ne na kvantitu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz