Článek
Mohla to být dokonalá, ač riskantní reklamní kampaň, mohla to být systémová chyba e-shopu později přetavená v originální reklamní kampaň, nakonec to však zůstane pouze jako vlhký sen českých příznivců sportovní obuvi a oblečení značky Reebok, která si následným odvetným krokem „speciální akce“ může ještě pošramotit pověst.
Byla to (ne)vinná technická porucha, nebo důmyslná reklamní kampaň?
Začalo to vlastně nevinně. V neděli 8. června začali zákazníci nakupující na e-shopu reebok.eu hlásit podivuhodné ceny, které se na první pohled nijak zarážející jevit nezdály. Částky za jednotlivé výrobky souhlasily, ovšem nebyly uvedené v eurech, nýbrž v českých korunách – a to je, jak víme, velký cenový rozdíl.
Například značkové sportovní tenisky Club C běžně za 100 € (cca 2700 Kč), nyní za 100 kaček? Není problém. Nylonové šortky za 24 kaček? Za tolik byste nesehnali ani padělky u Vietnamce. Populární moto online tržiště TEMU „Nakupujte jako milionáři“ se Reeboku neplánovaným pochybením vymklo kontrole.
Nepřekvapivě tuto systémovou chybu, jejíž pravý původ společnost dosud blíže neobjasnila, respektive neuvedla, proč uběhnula poměrně dlouhá doba v řádech dní, než došlo ke sjednání nápravy, a až následně k objasnění, jak to vlastně s objednávkami v korunách místo eur dopadne, využila pořádná hromádka vždy připravených vypočítavých Čechů.
Mnozí nakupovali „jako za Babiše“ a házeli do košíku jedny značkové tenisky za pár pětek za druhými, dokud celkový nákup nedosáhl třeba částky 500 korun. Běžně by však za stejný nákup museli zaplatit 500 €, tedy v přepočtu 12 388 Kč. Příležitost za pačesy popadali jistě i ti jedinci, kteří jsou pro přijetí mnohem výhodnějšího eura, možná ale ne za všech okolností.
Jindy druzí předem prozřeli, že to s celou záležitostí nakonec nedopadne optimisticky, a pouze zkusili nakoupit jeden či dva páry bot, za jejichž náklady na dopravu měli utratit více než za nákup samotný, s vědomím, že se po předpokládaném zrušení objednávky třeba dočkají nějaké finanční kompenzace.
Reebok objednávky s technickou chybou nedodá nikomu
Už v neděli však bylo jasné, že se levný nákup značkových bot nedobere pohádkového konce. V obchodních podmínkách e-shopu Reebok (které všichni poctivě čteme, že?) je jasně uvedeno, že si společnost vyhrazuje právo upravovat objednávku i ve chvíli uzavření kupní smlouvy, a to zejména v případech nesprávně uvedené ceny jako tomu bylo nyní.
„Upozorňujeme, že potvrzení o přijetí objednávky neznamená, že vaše objednávka byla přijata a že mezi námi byla uzavřena smlouva. Vaše objednávka představuje návrh na uzavření smlouvy na koupi zboží z vaší strany, který podléhá našemu přijetí,“ uvádí Reebok ve svých obchodních podmínkách.
Obecné obchodní praktiky e-shopů blíže vysvětluje Jan Šůra ze spotřebitelské organizace dTest: „Obecně platí, že doručením objednávky obchodníkovi je kupní smlouva platně uzavřena a nelze ji jednostranně měnit. To ovšem platí za předpokladu, že spotřebitelé smlouvu uzavřeli v dobré víře, že sleva mohla být skutečná, tedy že se nejedná o zjevnou chybu na straně obchodníka. Situace, kdy cena na webu v korunách odpovídá ceně v eurech, nasvědčuje tomu, že se o chybu skutečně jedná.“
„V daném případě společnosti trvalo poměrně dlouho, než na daný problém zareagovala, a tím ponechávala zákazníky v očekávání, že nákup proběhl v pořádku. Přetrvávající stav ovlivněný technickou chybou a neschopnost společnosti jej řešit by pak mohly přerůst v podezření ze spáchání klamavé obchodní praktiky,“ dále dodává.
Ani kompenzace nebudou. Nic nebude
Díky za Vaši nedávnou objednávku. S lítostí Vás musíme informovat, že objednávka byla zrušena kvůli technické chybě při zpracování
Společnost Reebok na celou vzniklou situaci zareagovala nezvykle pozdě, a to až o tři dny později v úterý 10. června. Svým (oklamaným) zákazníkům se omluvila prostřednictvím rozeslaných e-mailů a odůvodnila zrušení jejich objednávek. Pakliže již platba za nákup proběhla, byli ujištěni, že se jim peníze navrátí v řádech 5–7 dnů prostřednictvím jejich zvolené platební metody.
Ve zkratce tak společnost odmítá komukoliv dodat objednané boty za špatně uvedené ceny v korunách namísto eur, na čemž by nepřekvapivě tratila i v malém množství objednávek.
Dle dosahu na internetu a poměrně dlouhého trvání technické chyby mohly takovéto objednávky čítat i vyšší stovky až tisíce nežli pouze nižší desítky, které by zákazníkům Reebok ještě možná v tichosti odpustil, na což mnozí jistě spoléhali.
Anketa
Zákazníci mají právo Reebok žalovat kvůli klamavým cenám
Ale ani tímto to pro všechny zúčastněné nemusí kauza „Čecháček–Reebok“ definitivně končit. Takto oklamaný zákazník má právo se ohraditi s odvoláním na klamavé obchodní praktiky, které v tomto případě neuváděly správnou cenu, která musí zahrnovat konečnou cenu zboží včetně všech daní a poplatků, a tím ponechávaly zákazníka v očekávání, že nákup proběhl v pořádku, než došlo k objasnění situace.
„Za porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik může hrozit podnikateli pokuta až do výše pěti milionů,“ doplňuje jako příklad Šůra z dTestu.
Do nějakých soudních tahanic se kvůli pár korunám velmi pravděpodobně dobrovolně nikdo nepohrne – zvláště ne s nadnárodní firmou, jež je součástí koncernu Adidas. Nicméně sama firma si nyní může takovýmto „nelidovým“ rozhodnutím pošramotit reputaci nejen na českém trhu, obzvláště, dají-li ji to nespokojení zákazníci v recenzích pořádně sežrat.
Mnozí se totiž mohli domnívat, že je za vzniklé kompilace odmění alespoň slevovým kupónem na další nákup. To se však zatím neděje a ani o tom nejsou žádné informace v zaslaných e-mailech.
Krátký sen o nákupech značkových bot za „skutečné výrobní ceny“, jak mnozí situaci sarkasticky glosovali, se rychle může proměnit v noční můru, ve které se vlk nenažral, ale nadnárodní koza zůstala celá do doby, než se na ni vrhne stádo nespokojených českých hyen.
Zdali společnosti absurdní událost nakonec prospěla, se brzo dozvíme. Jedno je jisté, mluví se a píše o ní násobně více než o populárnější konkurenci s fajfkou, a až jednou tato kauza vyšumí do ztracena jako vše v této zemi, může si Reebok připsat nové zájemce. Téměř vždy totiž platí, že je špatná reklama je pořád reklama, a hlavně lepší než žádná.
Zdroje: novinky.cz, novinky.cz, novinky.cz, seznamzpravy.cz, wikipedia.org