Článek
Trailer na GTA 6 je pro mě i internet obří událostí
Nebudu dlouze popisovat, co pro mě dnešek znamená. Jako obrovský fanoušek série Grand Theft Auto – který poctivě dodnes hraje všechny její 3D díly, utopil v nich tisíce hodin a prožil kus dětství – je pro mě dnešek velkolepou událostí. Zároveň jsem své první internetové články věnoval této sérii, a tak jako v kruhovém vyprávění se i já nostalgicky vracím zpět na začátek svého příběhu.
Pro studio Rockstar Games byl ovšem dnešek mnohem méně veselý. V první řadě unikl trailer na GTA 6 (oficiálně psáno s římskou číslicí, ale pro lepší orientaci v textu použiji číslice arabské) celých 15 hodin před oficiálním zveřejněním. Pro Rockstar šlo o několikátou ostudu za celou desetiletou historii nekonečného čekání na GTA 6, až jsem je začal upřímně litovat. Studio si toto chování fanoušků, toxických „fanoušků“ a hackerů stojících za úniky informací vysloužilo za svou nulovou komunikaci se skutečnými fanoušky série dychtivých po férové komunikaci, a nikoliv neslušného mlčení.
Za masivní úniky informací o GTA 6 si Rockstar může z velké části sám
Napětí a hlad po informacích rostl natolik, že byl každý příspěvek studia na sociálních sítích ihned bombardován komentáři: „My chceme trailer na GTA 6!“ A to šlo asi pět let, kdy bylo už každému jasné, že se nové GTA tajně kutí. Rockstar nakonec potvrdil vývoj až v zimě 2022 krátkou větou bez loga, fotek ani bližších detailů. Zkrátka nic až do masivního leaku ze září 2022, který neměl v herním světě obdoby.
Pravost uniknutých záběrů byla záhy potvrzena samotnými vývojáři, tj. jsme se o zasazení, vzhledu a hlavních postavách nejočekávanější hry desetiletí dozvěděli díky 17letému anglickému hackerovi a partičky kolem něj. Přesto jsme následně více jak rok čekali na onen dnešní oficiální trailer.
Rockstar se o svou značku pečlivě stará od prvního 3D dílu z roku 2001. S každým dalším úspěšně posouval hranice otevřeného světa, příběhu, grafiky a herních mechanizmů dál a utíkal tím na míle před konkurencí. Bohužel nároky na vývoj takto složitých a komplexních her s každým rokem vyžadují více času a prostředků, které nejsou nekonečné. A tak si dával na čas.
Zatímco v letech 2001-2006, tedy 5 let, vyšly tři hlavní díly a dvě rozšíření, za deset let od GTA 5 nevyšlo ani jedno DLC. Pravda, GTA Online je dnes něco jako GTA 5 a půl a Rockstar byl v téže době plně zaměstnán vývojem Red Dead Redemption 2. Na takové časové mezery, kde FIFA, Call Of Duty nebo Assassin’s Creed vychází téměř každý rok, hráči v čím dál zběsilejším světě nejsou zvyklí a odmítají být trpěliví. Zároveň případy jako Cyberpunk 2077 automaticky neznamenají, že trpělivost přináší ovoce a čím déle je hra ve vývoji, tím bude lepší.
Rockstar musí za každou cenu překonat statistiky GTA 5, jinak selhal
O vývoji GTA 6 možná jednou někdo natočí dokument, ve kterém budeme šokovaně sledovat pekelný vývoj hry za stovek milionů dolarů, která minimálně v jednom bodě začínala zcela od nuly a přišla o několik důležitých osobností spjatých se značkou od jejího počátku jako Dan Houser (jeho bratr Sam zůstává), spoluscenárista Lazlow nebo designér Leslie Benzies.
Studio se ale k tomu nejspíš nikdy otevřeně nevyjádří. Přístup Rockstar Games je mnoha lidem stále velkou neznámou. Mnohem horší je však přístup jejího majitele, Take-Two Interactive, které ždímalo značku, jak jen to šlo. A to jak x verzemi GTA 5 na všechny generace konzolí, mikrotransakce v GTA Online nebo ostudným remasterem GTA: The Trilogy, který ani po dvou letech není pohodlně hratelný.
Pravdou je, že se GTA 5 díky tomu stalo 2. nejprodávanější videohrou na světě po Minecraftu (pakliže nepočítáme Tetris aWii Sport, jež jsou hry jiné kategorie a mnoha variant). Celých deset let pětka mohla sbírat jeden rekord za druhým, přičemž mám silné obavy, zda-li se šestému dílu podaří předchůdce ve všem překonat.
Dnes se totiž mezi nejpopulárnější a nejprodávanější hry řadí ryze mobilní nebo multiplatformové free-to-play hry jako např. PUBG nebo Fortnite. Mladší hráči po konzolích a herních PC už netouží tolik jako v minulosti. U GTA 6 se s vydáním na telefony absolutně nepočítá, už kvůli náročné grafice. Kromě toho se očekává, že bude cenovka za GTA 6 více než dnešních běžných $60 za AA titul. Tento názor hlasitě podporuje sám ředitel Take-Two, Strauss Zelnick, který byl spokojený s cenovkou na aspoň $80 (cca 2000 Kč).
Osobně zvýšení chápu a respektuji. Alespoň v případě této hry ji budu ochoten zaplatit, protože vím, že mě nezabaví na pár desítek hodin, nýbrž stovky. Nebo si mazaně počkám půl roku na slevy, protože se stejně budou ladit všechny chyby a bugy čili za nižší cenu defacto dostanu hru v lepším stavu. Šestka se tak i za vyšší cenu může prodávat jako rohlíky v krámě podobně jako pětka a lámat jeden rekord za druhým. Pětku možná nakonec nepřekoná, vyrovnat se ji nakonec v číslech může. Musí však nabídnout to, po čem hráči touží.
Kontroverze, satira a nekorektnost jsou s GTA neodmyslitelně spjaty
V úvodu jsem nastínil, že se reakce na trailer dělí na dva velké tábory: jedni, kteří jsou z něj naprosto unešení. A druzí, kteří nejsou tolik paf, mají oprávněné obavy a v každém záběru hledají „woke kulturu“, jíž pohrdají.
A co že je to ta „woke kultura“? Její odpůrci to vnímají jako podbízení se etnickým a sexuálním menšinám, liberální politice, eko hnutí a pokřiveným trendům na sociálních sítích a kdovíco ještě. V herním světě jde hlavně o to, zda-li se Rockstar bude do těchto témat a skupin nevybíravě strefovat, nebo jim korektně vyjde vstříc, aby si zajistil pozitivní image a vysoké prodeje.
Série je kromě herní mechaniky proslulá svou drzou, trefnou a vtipnou satirou na soudobou Ameriku. Prakticky s každým dílem si vývojáři připisovali jednu kontroverzní kauzu za druhou. V GTA: San Andreas např. šlo o sexuální minihru přezdívanou jako Hot Coffee, ve které jste jako hráč měli souložit s virtuálními partnerkami. Hře hrozil kompletní zákaz na trzích jako Austrálie nebo Německo, minihra musela být odstraněna, přičemž se ke kontroverzi stihla vyjádřila tehdejší senátorka kongresu, Hillary Clinton, jíž se tvůrci pomstili podobiznou pro imitaci sochy Svobody ve čtvrtém díle.
Pátý díl pak čelil kontroverzi mj. kvůli misi, ve které hl. postava Trevor Phillips brutálně mučila zajatce tím, že mu trhala zuby, pálila elektrošoky nebo polévala benzínem. Ve všech případech však studio vyvázlo bez ztráty kytičky a veškerá negativní reklama se přelila do pozitivní a na prodejích se to nijak negativně nepodepsalo. Svět byl před deseti lety totiž méně zpovykaný.
Série si rovněž přímo libovala v parodování domácích firem, značek a politických osobností, v čemž dodnes nemá žádného sobě rovného konkurenta. Smyšlené značky se přelévaly z dílu do dílu, čímž se postupně vytvořil provázaný svět, který působil více a více věrohodněji. Značky jako Sprunk (Sprite), Burger Shot (Burger King) nebo Lifeinvaider (Facebook) znají na internetu i nehráči. Dá se předpokládat, že šestka v tomto půjde za každou cenu dál, a to hlavně s cílem na společnost závislou na sociálních sítích.
GTA 6 může být „woke“ a stále zábavné pro všechny hráče
To proto první trailer působí jako ušitý pro tiktokovou generaci s vertikálními záběry, influencery, rappery, pouličními závody, kluby, bláznivými trendy, multikulturními osobnostmi apod. Do jisté míry se tak jedná o „woke“ pojetí, ovšem takové, které se nakonec ve hře může otočit proti samotným zástupcům této kultury.
Vice City, do kterého bude příběh zasazen, je silně inspirované floridským Miami, které je dnes přesně takové, jakého v ukázce vidíme. Alespoň já ho takto vnímám. Něco jako americká Dubaj. Takže to, co se tvůrcům podařilo v devadesáti vteřinách vykreslit, je za mě trefa do černého.
Vývoj GTA 6 se protáhl na tak dlouho, že aby byla hra co nejvíce aktuální i po letech od vydání, bylo nutné ji co nejvíce přiblížit současné generaci, která na hře bude vyrůstat a dospívat. Na to se u předchozích dílů důraz nekladl. V Rockstaru nadále zůstávají poněkud staromódní, a tak předpokládám, že se tomuto pojetí budou sami vysmívat a parodovat ho, než že by šlo o zcela vážně myšlenou stylistiku jako třeba u konkurenčního Watch Dogs cílícího na hipstery a hackery.
Svět GTA 6 tak může vypadat „woke“ jak chce. Vše závisí na příběhu hlavní dvojice postav Jasona a Lucie a nás hráčích, na kterou stranu se postavíme. Buď nám bude toto zrcadlo soudobého pokřiveného světa vyhovovat i ve virtuálním prostředí, nebo naopak budeme ve Vice City dělat nepořádek a s touto kulturou bez následků bojovat.
Na závěr bych nevylučoval ani variantu, že bude GTA 6 ještě nekorektnější než kterýkoliv předchozí díl, navzdory prvotním pocitům a záběrům, ve kterých je více černochů a Hispánců než bělochů. Jestli totiž existuje nějaké herní studio a parta vývojářů s propracovaným virtuálním světem, ve kterém si to mohou dovolit, je to právě Grand Theft Auto. A já se už nemůžu dočkat, abych to osobně zjistil!
Zdroje: indian-tv.cz, rockstargames.com, wikipedia.org, napojsa.sk