Hlavní obsah

Game over pro EU? Čínská automobilka představila nabíjení, které mění vše!

Foto: Czech Green Finance Institute z.ú.

Zatímco našš automobilky se soustředí na konkurenční boj s Teslou, čínský gigant BYD tiše přebírá kontrolu nad elektromobilitou díky přelomové technologii, která mění pravidla hry.

Článek

Překvapivý technologický skok, který nikdo nečekal

Čínská automobilka BYD představila svůj nový systém „Super e-Platform“, který slibuje nemožné - dobití dojezdu 400 km za pouhých 5 minut. To je dvojnásobek toho, co zvládne Tesla Model Y za trojnásobný čas. Tato technologie potenciálně eliminuje jednu z největších překážek masového přijetí elektromobilů - dlouhou dobu nabíjení. Pro běžného řidiče to znamená, že tankování elektřiny bude konečně stejně pohodlné jako tankování benzínu.

„Kdybychom toto tvrzení slyšeli před dvěma lety, označili bychom ho za sci-fi. Ale tempo vývoje v Číně překonává všechny predikce,“ říká Šimon Barczi, analytik Czech Green Finance Institute. „I kdyby skutečné parametry byly jen poloviční oproti deklarovaným, stále jde o dramatický posun v oblasti elektromobility.“

Technologie za tímto průlomem spočívá v použití pokročilého systému chlazení baterie, který umožňuje větší proud a rychlejší přenos energie bez přehřívání. BYD také pravděpodobně využívá pevné elektrolyty v kombinaci s křemíkovými anodami - technologie, o kterých západní konkurenti zatím pouze teoretizují, zatímco BYD je již implementuje do komerčních vozidel.

Dramatická čísla, která mění globální trh

BYD není jen technologickým lídrem, ale také obchodním gigantem s ohromujícím růstem. Roční tržby BYD dosáhly v roce 2024 hodnoty 107 miliard USD, což představuje 29% nárůst oproti předchozímu roku a je o více než 9,5 % vyšší než u společnosti Tesla. BYD globálně prodal přibližně stejný počet elektromobilů jako Tesla, přičemž celkový objem tržeb BYD je dvojnásobný. Za pouhých šest let zvýšil BYD prodej plně elektrických vozidel z přibližně 100 000 v roce 2018 na více než 1,7 milionu v roce 2024. Společnost disponuje více než 25 000 patenty a zaměstnává odhadem 100 000 inženýrů.

„Naše analýza dat ukazuje, že růst BYD je bezprecedentní v celé historii automobilového průmyslu,“ komentuje Ondřej Tichý z CGFI. „Za šest let zvýšit výrobu elektromobilů 17krát nemá obdoby ani u technologických startupů, natož u automobilek. Pro srovnání, Tesle trvalo téměř dvakrát déle dosáhnout podobných čísel.“

Příběh BYD je o to pozoruhodnější, že společnost začínala jako výrobce baterií pro mobilní telefony. Dnes je jedním z deseti největších světových výrobců automobilů a její tržní hodnota přesahuje 100 miliard dolarů. Tento raketový vzestup je důkazem, že tradiční automobilový průmysl prochází nejdramatičtější transformací od dob Henryho Forda.

Konkurence nemá šanci držet tempo

Současné nejlepší technologie konkurentů výrazně zaostávají. Tesla Supercharger umožňuje dobít dojezd pouze 320 km za 15 minut. Mercedes-Benz nedávno představil svůj nový elektromobil CLA, který lze nabít na dojezd 325 km za 10 minut pomocí rychlonabíjecí stanice. Nový typ baterie od BMW slibuje o 30 % rychlejší nabíjení, ale i tak dodá pouze 300 km dojezdu za 10 minut nabíjení. Oproti tomu BYD tvrdí, že dokáže poskytnout 400 km za pouhých 5 minut.

„Evropské automobilky včetně Škody a VW zcela zaspaly nástup elektromobility a nyní čelí existenční hrozbě,“ varuje Šimon Barczi. „Data jasně ukazují, že náskok BYD v klíčových technologiích se neustále zvyšuje. Zatímco evropští výrobci oslavují mírná vylepšení, BYD představuje revoluční skoky.“

Podle interní studie CGFI jsou západní automobilky v průměru 3-5 let za čínskými konkurenty v oblasti baterií a 2-3 roky v oblasti softwaru a konektivity. Tento náskok se navíc každým rokem zvětšuje díky masivním investicím Číny do výzkumu a vývoje v oblasti elektromobility.

Kombinace inovací vytváří nebezpečný koktejl pro evropské výrobce

BYD před pouhými dvěma měsíci také představil svůj systém pokročilé asistence řidiče „God's Eye“, který nabízí zdarma i v nejlevnějších modelech. Tato strategie „dvojitého úderu“ dramaticky zvyšuje tlak na evropské výrobce. Wang Chuanfu, miliardářský zakladatel BYD, při představení oznámil, že nový systém dokáže nabíjet výkonem 1000 kW při proudu až 1000 ampér, což znamená rychlost dobíjení přibližně 2 km za sekundu.

„V našem výzkumném týmu jsme analyzovali více než 200 patentů BYD souvisejících s nabíjecími technologiemi a našli jsme konzistentní důkazy o systémovém přístupu k inovacím,“ vysvětluje Ondřej Tichý. „Jejich vertikální integrace od těžby lithia přes výrobu baterií až po finální montáž vozidel je zásadní konkurenční výhodou.“

BYD má navíc přístup k masivnímu domácímu trhu - v Číně se prodá více elektromobilů než v Evropě a USA dohromady. To umožňuje rychlejší amortizaci nákladů na výzkum a vývoj a vytváří začarovaný kruh: větší objemy prodeje znamenají více prostředků na inovace, které přinášejí další konkurenční výhody, což opět zvyšuje prodeje.

„Je to jako souboj Davida s Goliášem, ale v tomto případě má Goliáš navíc lepší prak,“ říká Šimon Barczi. „Evropští výrobci nemají zdaleka takové objemy prodejů elektromobilů, což omezuje jejich schopnost investovat do klíčových technologií.“

Je skutečně možné nabíjet tak rychle?

Odborníci CGFI poukazují na několik výzev spojených s ultra-rychlým nabíjením. V Evropě a USA chybí nabíječky s výkonem 1000 kW. Existují potenciální rizika snížení životnosti baterie při extrémně rychlém nabíjení i bezpečnostní rizika spojená s vysokým příkonem energie. Dodatečné náklady na instalaci ultra-rychlých nabíječek jsou také významné.

„Naše simulace energetických sítí ukazují, že v současné době by pouze 12 % evropské nabíjecí infrastruktury zvládlo poskytovat podobné výkony,“ upozorňuje Šimon Barczi. „Masové rozšíření této technologie v Evropě by vyžadovalo investice přesahující 45 miliard eur do modernizace energetických sítí.“

BYD plánuje instalovat přibližně 4000 těchto nabíječek v Číně, ale globální rozšíření této infrastruktury bude vyžadovat masivní investice. Modely Han L sedan a Tang L SUV, pojmenované po dvou čínských vládnoucích dynastiích, budou první vlajkové modely vybavené nejnovějším elektrickým systémem BYD.

„Je důležité poznamenat, že tyto vozy se zatím orientují na prémiový segment s počáteční cenou kolem 270 000 jüanů (přibližně 870 000 Kč),“ vysvětluje Ondřej Tichý. „Analytici Goldman Sachs proto očekávají omezený objem prodeje těchto konkrétních modelů v krátkodobém horizontu. Ale technologie se postupně dostane i do levnějších modelů, což způsobí skutečnou revoluci.“

Záchranné lano pro Evropu, nebo falešná naděje?

Evropské automobilky spoléhají na obchodní bariéry a celní tarify jako na ochranu před čínskou invazí. Naše analýza ukazuje, že tato strategie může poskytnout pouze krátkodobou úlevu.

„Data z našeho ekonometrického modelu jasně ukazují, že ani 25% clo nedokáže smazat technologickou propast mezi evropskými výrobci a BYD,“ tvrdí Ondřej Tichý. „Evropské automobilky musí investovat do inovací, ne do lobbyingu za obchodní bariéry.“

Historické paralely ukazují, že obchodní bariéry málokdy zachrání průmysl před technologicky pokročilejší konkurencí. Japonské automobilky v 80. letech a korejské v 90. letech dokázaly překonat americké celní bariéry díky lepší kvalitě a technologiím. Nyní jsme svědky podobného scénáře s čínskými elektromobily.

„Evropa musí zvolit proaktivní strategii založenou na masivních investicích do výzkumu baterií, softwaru a nabíjecí infrastruktury,“ doporučuje Šimon Barczi. „Náš výzkum ukazuje, že každé euro investované do domácího výzkumu a vývoje má pětkrát větší návratnost než euro vynaložené na obchodní omezení.“

Výhled do budoucnosti: Tikající časovaná bomba

Evropské automobilky nyní čelí kritickému rozhodnutí - buď dramaticky urychlit vlastní inovační tempo, nebo riskovat, že zůstanou daleko za BYD. Analytici z Goldman Sachs ve své výzkumné zprávě označili novou platformu BYD za „vysoce konkurenceschopnou“ díky „nejlepší nabíjecí rychlosti ve své třídě“ a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než tři sekundy.

„Podle našich predikcí by do roku 2030 mohlo v Evropě zaniknout až 30 % pracovních míst v automobilovém sektoru, pokud se evropští výrobci neadaptují,“ varuje Šimon Barczi. „Z našich dat vyplývá, že nejvíce ohrožené jsou subdodavatelské firmy v zemích jako Česko, Slovensko a Maďarsko, které jsou závislé na tradičních automobilkách.“

Současný vývoj naznačuje, že může dojít k překreslení globální automobilové mapy, kde tradiční evropští lídři ztratí svou dominantní pozici ve prospěch čínských výrobců. Tento scénář by měl dramatické dopady nejen na ekonomiku, ale i na geopolitickou rovnováhu sil.

„Jsme svědky podobné transformace, jakou zažil mobilní průmysl s nástupem chytrých telefonů,“ uzavírá Ondřej Tichý. „Tehdy Nokia a Blackberry podcenily nástup dotykových technologií a umělé inteligence. Dnes hrozí podobný osud automobilkám, které nepochopí, že budoucnost patří elektřině, konektivitě a autonomnímu řízení.“

Otázkou již není, zda BYD předběhne Teslu - to se již stalo realitou. Otázkou je, kolik evropských automobilek přežije tuto technologickou revoluci a zda dokáží včas přizpůsobit své strategie nové realitě elektromobility, kterou diktuje BYD.

Autor: Czech Green Finance Insitute (CGFI) - nezávislá výzkumná organizace zaměřená na data, která poskytuje nestranné analýzy ekonomických trendů a dělá finanční informace přístupnými široké veřejnosti.

Zdroje: výroční zprávy automobilek

Mediální výstupy

Vlastní výpočtu CGFI

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz