Hlavní obsah
Rodina a děti

Dopis stárnoucího človíčka k jeho dětem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Dana Klevetová

já a relax v Egyptě

Moje drahé děti, moje dítě,

Článek

když si jednoho dne všimneš, že jsem již starý a už asi nebudu takový jako předtím, měj se mnou trpělivost a snaž se mne pochopit.

Když se zašpiním při jídle, když se nebudu schopen obléci, buď trpělivý. Vzpomeň si na ten čas, kdy jsem tě já tomu všemu naučil.

A když při rozhovoru s tebou tisíckrát opakuji to samé, nepřerušuj mne, ale trpělivě mne poslouchej. Vždyť, když jsi byl malý, před spaním jsem ti musel vyprávět donekonečna stále stejnou pohádku, dokud jsi neusnul.

Nezahanbuj mne, když se nechci sprchovat, ani mne nenadávej, nezapomeň na to, jak jsem tě musel přesvědčovat, když jsi byl malý, aby ses umýval.

Když zjistíš, že celkem nerozumím novým věcem, nezahanbuj mne, ale dej mi čas, abych to pochopil a nevysmívej se mi, že tomu nerozumím.

Naučil jsem tě tolika věcem, dobře jíst, pěkně se oblékat, jak se postavit k životu, hodně z toho všeho je výsledkem velkého úsilí a vytrvalosti, které jsme oba museli vynaložit. A kdybych v některém okamžiku života ztratil niť našeho rozhovoru anebo by jsem zapomněl, o čem jsme mluvili, dopřej mi čas, abych si vzpomněl A když to nedokáži, nebuď nervózní, určitě to nebylo důležité. Pro mne je důležité být s tebou a chtěl jsem, abys mne jen poslouchal.

A když jednoho dne nebudu chtít jíst, nenuť mne. Vím velmi dobře, kdy to potřebuji a kdy ne. A když mi moje unavené nohy nedovolí jít, podej mi tvoji přátelskou ruku tak, jak jsem to dělával já s tebou, když jsi dělal první kroky.

Až ti jednoho dne řeknu, že už nechci žít, že bych nejraději umřel, nenafukuj se. Jednoho dne pochopíš, že to není vůbec kvůli tobě ani kvůli tvé či mé lásce.

Snaž se pochopit, že v mém věku se už těžko žije a dny staroby jsou jen trápením.

Jednoho dne pochopíš, že i navzdory mých chybám a omylům jsem vždy chtěl to nejlepší pro tebe a snažil jsem se připravit cestu, po které máš kráčet.

Nesmíš být smutný, znechucený, bezmocný, když mne budeš vidět takového. Budu rád, když budeš stát při mém boku.

Snaž se mne pochopit a pomoz mi tak, jak jsem já pomáhal tobě, když jsi začínal žít.

Nyní, děti moje je řada na vás, aby jste mne provázely na mé těžké cestě. Pomozte mi projít moji cestu až do konce s láskou a především s vaší trpělivostí.

Já vám to zaplatím svým úsměvem a nekonečnou láskou, kterou jsem vždy měl rád.

Mám vás rád děti moje váš otec, vaše matka.

Geriatrická paliativní péče

Dana Klevetová

Vzpírej se věku - vzpírej, vzpírej!

Jak?

Tím, že budeš ve všech směrech překonávat sám sebe.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám