Hlavní obsah
Lidé a společnost

Stalo se ve třetím ročníku SZŠ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Dana Klevetová

Má přítomnost při porodu.

Článek

Byla jsem učitelka odborných předmětů ošetřovatelství a plánovala praxi studentek na jednotlivých odděleních v nemocnici. Když jsem oslovila Lenku a sdělila jí, kde bude pracovat, odpověděla:

„Paní profesorko, já nemohu jít na praxi.“

Udiveně se ptám: „Lenko, a máš k tomu nějaký závažný důvod?“

Lenka smutně odpovídá: „Jsem těhotná.“

„To budeš holka mít nyní složitou situaci, kdybys cokoli potřebovala, přijď.“

Lenka ukončila ročník. Hovořily jsme spolu o tom, co jí čeká.

Jednou se mne zeptala:

„Paní profesorko, byla byste u  mého porodu, nějak se sama bojím. Maminka i budoucí otec odmítají.“

Souhlasila jsem: „Ano, Lenko, až přijde Tvůj čas, zavolej třeba i o půlnoci. Ráda Ti budu oporou.“

Překvapila mne důvěra té křehké dívenky, která měla odvahu i přes protesty ostatních lidí své dítě donosit a porodit. Přerušit studium s tím, že si školu dodělá později.

Lenka volala ve čtyři hodiny ranní, utrápeně:

„Paní profesorko, jsem v porodnici, přijedete?“

Neváhala jsem ani minutu a ten naléhavý hlas Lenky utišila: „Už jedu, neboj.“

V té době jsem žila s přítelem, nechápal mé jednání. Ač učitel tělesné výchovy na učilišti pravil: „To nemyslíš vážně? Ty máš nějakého doktora a jedeš za ním?!“

Pohádali jsme se. Říkala jsem: „Pojeď se mnou.“

„To určitě, budu dělat křena.“

A tak náš vztah skončil, nedokázala bych žít s mužem, který nechápe situaci a je žárlivý.

Přišla jsem do porodnice a tam jsem spatřila choulící se v porodních bolestech svou studentku. Její křehkost a únava mne dojaly. Obejmula jsem jí se slovy: „Už jsem tady, Lenko, jsi statečná, zvládneš to!“

A Lenka: „Už mu nikdy nedám!“

A tak jsme chodily, seděly, vzpomínaly. A když přišel další stah, vykřikla: „To nezvládnu.“

„Lenko, to bude dobrý.“

„To už říkáte 2 hodiny.“ Už se zlobila, ale energie zlosti jí dodala odvahu, odebraly jsme se na sál.

Byl to pro mne nezapomenutelný zážitek, jak se z unavené 17 leté dívenky jedním okamžikem proměnila žena, maminka, která právě porodila svou dceru.

Její slova mne opět dojala: „Paní profesorko, jste první, kdo vidí mou dceru.“

Plakaly jsme štěstím. Měla jsem tu čest přestřihnout pupeční šnůru. Lenka mi dala velký dar důvěry a ukázala mi sílu mateřství. V jejích očích, které ještě před chvílí byly unavené, zářila síla lásky, něhy a odvaha dozrát ve skvělou mámu.

Před nedávnou dobou jsem jí požádala, aby mi napsala, co prožívala, její zpověď bude v mé připravované knize Příběhy zoufalé duše.

Z dopisu Lenky:

Náš společný příběh začal před 22 lety. Já v té době byla studentka a Dana moje profesorka. Ve třetím ročníku jsem otěhotněla. Okolí mojí reakcí nechat si dítě bylo velice překvapeno a moje rozhodnutí nechápalo. Každý ode mě očekával, že půjdu na přerušení těhotenství.

Dana byla jediná, která mě v té době, kromě mé rodiny, která se s mým rozhodnutím smířila, akceptovala. Byla mi velkou oporou. Mohla jsem se jí svěřit se svými problémy a ona mi naslouchala a předávala své zkušenosti. Ve škole mé rozhodnutí později tolerovali, ale i tak mi moje situace přinesla spoustu problémů. Má rodina mě také podporovala na to nemohu zapomenout a děkuji i jim. Ale to je již jiná kapitola.

Dana, která byla mou vrbou mi nabídla, že jí kdykoliv můžu zavolat a pokud to bude v jejích silách mi pomůže. Také mi nabídla, že až přijde moje chvíle a má dcera bude chtít spatřit tento svět, mohu se na ní obrátit a ona za mnou do porodnice přijde.

Myslela jsem, že jsem statečná a nebudu Danu otravovat. Že nejsem jediná, která přivede dítě na svět, a proto vše zvládnu sama. Ale bohužel tomu tak nebylo. Když přišla očekávaná chvíle a já byla v porodnici, dostala jsem strach. Neváhala jsem ani chvíli a zavolala Danu. I když můj telefonát byl v neděli v brzkých hodinách neodmítla pomoc a přišla.

Velice mi svou přítomností pomohla. I když to vypadalo, že jí vůbec nevnímám, věděla jsem, že tam je a po psychické stránce jsem byla klidnější. Jelikož jsem rodila poprvé musela mi nějaký čas obětovat na úkor své rodiny. Velice si toho dodnes vážím, protože ne každý i když něco slíbí své sliby vyplní. Dana neváhala ani chviličku a svůj slib dodržela. Byl to pro mne velice důležitý okamžik a dodnes na její pomoc vzpomínám.

Dceři je dnes 22 let. Studuje vysokou školu a dělá mi radost. Příchod na svět chtěla v určitých letech také znát a samozřejmě ví o přítomnosti Dany při svém příchodu na tento svět. Dodnes má ve fotoalbu přiložen dopis, který mi Dana další den do porodnice přinesla. Chodila za mnou pravidelně do propuštění domů. I po tolika letech o sobě máme informace, i když nás život každou zavedl do jiných končin naší republiky. Daně bych chtěla touto cestou i po tolika letech poděkovat. Byl a stále je to pro mě zážitek na celý život. Nikdy jsem se nesetkala s tak upřímným a ochotným člověkem jako je ona. V mých letech jsem mohla být brána za blázna, že jsem se rozhodla mít dítě, ale od Dany jsem nikdy nic takového neslyšela a vždy mi naslouchala. Vím, že i pro ni to bylo těžké pomáhat mi, když měla svou rodinu. Moc si toho vážím a ještě jednou ,, DĚKUJI, DANO “

Zde je dopis, který Dana mě a mé dceři přinesla:

Lenko, byla jsi statečná, měla trpělivost a sílu. Máš krásnou dceru. Když jsem vás obě viděla po tom vyčerpávajícím výkonu, Tvůj šťastný úsměv, jak jsi vítala Kateřinu do života a její tvář plnou očekávání, spokojenou, že už je tady a s Tebou - to pro mne znamenalo nádherný zážitek, který uložím hluboko ve svém srdci. Děkuji Ti.

Přeji vám oběma, aby další dny vašeho života byly naplněné štěstím, abyste se dokázaly společně chápat, rozumět si, prožívat kouzelné chvíle s celou vaší rodinou. Když přijdou dny, kdy se nedaří, najděte zase sílu, poperte se s nesnázemi a najděte tu správnou cestu. Někdy to bolí, jako jsi to teď prožila, ale za ten vnitřní pocit spokojenosti sám se sebou za dar, který dáváš druhým, stojí za to, aby člověk hledal a nacházel

Dana, 61 let

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám